benzientank aanvoer verstopt?

Lees meer
04-11-2022 09:03 #200758 door Johan Geers
benzientank aanvoer verstopt? is gemaakt door Johan Geers
Beste medeleden, ik denk en ik zal het morgen zeker weten dat ik een verstopping heb in de aanzuig van mijn benzienetank.
Nu ben ik van plan om deze aanzuig aansluiting door te blazen met perslucht, niet te veel druk en eerst de tankdop eraf.
Heeft iemand wel eens zoiets aan de hand gehad en hoe heb je dat opgelost?

Let wel er zit nog steeds benziene in de tank is dit doorblazen zonder gevaar.

Alvast bedankt
m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2022 11:04 #200760 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic benzientank aanvoer verstopt?
Stond ooit (midden in de nacht) eens een pechgeval bij mij op de oprit met de verdenking van een defecte benzinepomp.
Heb die mensen toen maar de logeerkamer aangeboden........
Daags daarna aan het sleutel geslagen, pomp deed uitstekend zijn werk. Vervolgens de benzineleiding doorgeblazen, vanaf de pomp richting de tank. Inderdaad niet te veel druk. Je kon de benzine horen borrelen.  De eigenaar heeft daarna nooit meer problemen gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2022 14:09 #200762 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic benzientank aanvoer verstopt?
Maar dan zit het vuil weer in de tank en op enig moment wordt het dan weer de leiding in gezogen met mogelijk een nieuwe verstopping tot gevolg.

groeten, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2022 17:00 #200763 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic benzientank aanvoer verstopt?
Ik heb ook van voor naar achteren de leiding doorgeblazen maar daarbij de leiding losgedraaid van de tank, is een fuitje van een cent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2022 07:50 #200770 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic benzientank aanvoer verstopt?
Vandaag de aansluiting van de tank gecontroleerd zover ik kon zien niets mis mee.
Nu heb ik vanaf de carburators een 6mm retourleiding liggen en achter bij de tank een electriesche benziene pomp dit shopee.ph/Electric-Fuel-Pump-Low-Pressur...72-bbdc-ae08b31ce68c type.
Dit heb ik gedaan om op Euro 95 te kunnen rijden.
Zie www.volvokv.nl/forum/brandstofsysteem/30...-naar-tropen-aamzone
Ik heb de benzieneleiding van voor naar achter en van achter naar voor doorgeblazen met een druk van 6 bar.
Nu komt er in het begin door de retour een leuke straaltje maar hoe langer ik de pomp laat lopen hoe kleiner het straaltje wordt totdat het helemaal stopt.
Koppel ik de leiding naar voren los en laat de benziene van de pomp in een fles lopen, dan zit de fles in een no time vol.
Zou er met de jaren iets in de leiding zijn ontstaan door het gebruik van Euro95?
Ik weet het niet.
Het volgende plan is om een nieuwe leiding te leggen van voor naar achter van Polyurethane.
Polyurethane is uitermate geschikt voor benziene en meerdere brandstoffen en makkelijker aan te leggen dan koper.
Ik bestel 10 en 8 mm, ik ga proberen met 10 mm maar mocht dit geen success zijn kan ik altijd nog naar 8mm, wat de orginele diameter is bij Volvo . 

Dus wordt vervolgd. 

m.vr.gr. 

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter (V44 regio zuid-west)
  • Peter (V44 regio zuid-west)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
05-11-2022 08:33 - 05-11-2022 08:34 #200771 door Peter (V44 regio zuid-west)
Beantwoord door Peter (V44 regio zuid-west) in topic benzientank aanvoer verstopt?
Johan,
bij gebruik groote diameters heb je minder flow(doorstroming) in de leiding
wat tot gevolg kan hebben vervuiling in de leiding(eventuele vervuiling blijft aan de binnenzijde plakken)
gebruik altijd kleine diameters leiding

Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2022 12:12 - 05-11-2022 12:13 #200774 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic benzientank aanvoer verstopt?
Hoi Johan,

Ik heb dit uitblazen ook gedaan en ook zonder succes. Het bleek bij mij de goedkope Chinese elektrische brandstofpomp te zijn. Ik heb deze vervangen voor een goedkoop exemplaar van magneti marelli (oorspronkelijk voor een Audi) en sindsdien geen issues meer gehad. Ik denk dat de pomp of een interne lekkage had of oververhit raakte.
Ik heb het probleem ook nooit in stilstand kunnen opwekken, maar op de meest ongelukkige momenten viel de motor langzaam stil door een brandstoftekort waardoor ik eerst dacht aan een verstopping.
Het was bij mij exact dezelfde brandstofpomp
​​​​​

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2022 23:16 #200790 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic benzientank aanvoer verstopt?
Beste Stijn, bedankt voor de tip maar ik heb twee van die pompen reserve liggen zouden die dat dan allbij hebben plus de pomp die eronder zat.
Dat zou toch wel erg van de zotte zijn.
Maar zeg nooit niet nooit.
En voor Peter ik heb altijd doorstroming i.v.m. mijn retourleiding, de restrictie in die leiding zou ik groter kunnen maken heb ik een wat hogere flow.

We gaan het zien.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2022 18:41 #200804 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic benzientank aanvoer verstopt?
Dat zou bijzonder zijn, aan de andere kant: als het dezelfde pompen zijn en ze zijn op het gebied van hitte management niet goed ontworpen, dan zal dat een euvel zijn. Bij mij gebeurde het in de zomer op een dag van +25 graden en ik denk dat jij die temperaturen vaker bereikt dan wij in NL  .

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
06-11-2022 19:58 #200806 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic benzientank aanvoer verstopt?
Ik heb bij mijn 164 een enorme partij gelazerd gehad door een verstopte aanvoerleiding vanuit de brandstoftank. Door blazen hielp eigenlijk niet echt.. Uiteindelijk hebben we de tank uitgebouwd, om zo echt goed bij de aansluiting en leiding te kunnen komen, en hebben we de hele leiding door middel van een trekveer van de lokale loodgieter goed kunnen doorsteken. Daarbij kwam er idd een stukje hard geworden rotzooit uit. Leiding nog een doorgeprikt, doorgeblazen met de compressor en de zaak weer in elkaar gezet. Daarna nooit meer gezeik gehad. Dus ja: het kan, de leidingen kan dicht gaan zitten. Maar met lucht alleen krijg je dat vuil er niet makkelijk uit. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.