nadieselen

Lees meer
28-11-2022 11:24 #201032 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic nadieselen
Ben het met Tom eens, als alles in orde is heb je geen last van nadieselen.
30 jaar geleden toen zowel mijn blok als carburateur niet meer okselfris waren had ik er soms ook last van. Na revisie was het probleem  over.
Heb 3 oldtimers voor "dagelijks" gebruik en nadieselen komt bij mij niet meer voor.

PS het artikel dat Johan aanhaalt, daar staan enkele zaken in die ik waag te betwijfelen. Zal de discussie hier niet aangaan want dan moeten we zeer diep op de technische materie ingaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2022 23:50 #201055 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic nadieselen
Het bestrijden van zaken die in het artiekel staan moet je met degene aangaan die het artiekel geplaatst heeft dus daar heb je gelijk in Han dat je dat hier niet aanhaalt.

Dan nog even over het stationar van mijn auto.
Ik heb vier verschillende stationairs1
Er staat niets aan wat de de motor belast motor draait rond de 950 t/min.2
De koelfans staan aan 4 stuks push pull systeem toerental zakt naar 800t/min3
De koelcompressor komt bij idle actuator breng toerental naar 950 t/min4
De koelcompressor en de koelfans staan aan toerental zakt naar 800t/min.
Lager in stationair toerental durf ik hier niet, ik wil hebben dat mijn waterpomp genoeg circuleert i.v.m. de hoge zomerse temperature hier.
En het is nu eenmaal zo hoe hoger het stationair toerental hoe meer de kans op nadiesellen als je koolafzetting hebt in je verbrandings ruimte.
Want een van de oplossingen voor het verhelpen van nadiesellen is het stationair lager zetten.
Maar om een motor open halen voor het kool te verwijderen vind ik een beetje ver gaan en zeker voor het rijgedrag wat ik heb een kleine 500km per jaar.
Want mijn vrouw heeft nu ook een auto dus die van mij komt maar amper meer van zijn plaats.
Ik probeer elke week een stukje te rijden, dit om de zaak een beetje soepel te houden.  

Dus begrijp mijn situatie en begrijp mijn oplossing 

m.v.gr. 

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2022 08:26 #201076 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic nadieselen
Nadieselen komt doordat er koolresten in de cilinderkop achterblijven. Ik denk dat we het daar wel over eens zijn.
Maar hoe voorkom je nu koolresten in de cilinderkop.
Han heeft het over een revisie en dat daarmee het probleem is opgelost.
Het enige wat ik mij kan voorstellen dat Han alleen lange ritten rijd.
Of heeft een dikke kop pakking gemonteerd om de compressie druk te verminderen.
Of heeft iets in de carburateur (SU Stormberg) aangepast dat er na het uitzetten van het contact geen drup benzine meer in de motor komt.
In de jaren 60 70 werd bij de Volvo dealer regelmatig kop pakkingen vervangen door een dikker exemplaar om het nadieselen te voorkomen.
Nadeel van deze aanpassing is dat het vermogen van de motor wel iets minder wordt.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
15-09-2023 16:05 #204699 door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic nadieselen
Ik zat het geheel nog eens door te lezen.
Het is dan wel een wat ouder artikel maar vond het desondanks toch wel leuk nog even te reageren.
Het verhaaltje achter de link is heel vreemd en ook ik geloof niet dat het juist is.
Zowel over hetnadieselen en pingelen.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.