nadieselen

Lees meer
24-08-2022 06:17 #199996 door Johan Geers
nadieselen is gemaakt door Johan Geers
Nadieselen 

Ik heb het onderwerp maar bij brandstof system gezet hoewel het een electriesche oplossing is.
Ik denk dat dat bij onze auto’s nog wel eens voorkomt altans ik heb het wel eens.
Ik denk dat het komt door de korte afstanden die ik rijdt.
Ik dacht daar moet ik eens iets op verzinnen.
Nu heb ik airco in mijn auto, ik dacht als ik nu eens iets met de compressor doe als ik de auto uitzet.
Het volgende gedaan en het werkt als een tierelier ik heb een timer achter het contact van mijn contactslot gezet.
Zodra het contact uitgezet wordt gaat er een timer lopen die de koppeling  van de airco compressor hoog houdt voor nog een vier seconden (instelbaar).
Die belasting is hoog genoeg om de motor zonder nadieselen still te zetten.
Om te voorkomen dat er spanning van een naar het ander cirquit gaat heb ik in iedere aansturingslijn van de airco koppeling een diode gezet van 15Amp.
Het printje verbruikt  40 mAMP.
Ik heb het zo gemaakt dat de twee relais bij een uit stand van het contact altijd naar een rust stand gaan.
Dus alleen op het printje blijft spanning staan dus blijft er 40mAMP stromen.
Daar moet je wel op letten als je de auto lang stilzet.
Voor degene die een nadieselende auto hebben met een airco dit is de oplossing. 

Uitleg bijgevoegd printje;
Linkse relais is commando relais (uitzetten contact)
Printje is timer.
Rechtse relais is een interface relais (ik durfde de stroom van de compressor koppeling niet over het blauwe relais van het printje te laten gaan).

 m.vr.gr. 

Johan Geers 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2022 08:13 - 26-08-2022 08:15 #200006 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic nadieselen
Uitvinder 
Prima oplossing want het werkt!
Mijn 145 had dit ook heel erg. Niet op LPG want dat wordt direct afgesloten met contact uit, maar op benzine des te meer; ik had zelfs wel eens het idee dat de motor de andere kant op nadieselde maar dat zal wel niet.
 

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2022 08:12 #200011 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic nadieselen
Inderdaad een slimme oplossing.
Maar niet iedereen heeft natuurlijk een airco in zijn auto.
Mijn gewoonte is om de versnelling in zijn 2 te zetten en terwijl ik het contact uit zet de koppeling langzaam los laat.
In feite het zelfde effect als de compressor activeren.
Alleen je moet er wel bij nadenken    

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
22-09-2022 12:01 #200274 door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic nadieselen
Normaal gesproken dieselt een auto na als de motor verontreinigd is.
Vaak door koolaanslag in de cilinderkop (compressie ruimte)
De nog gloeiende kool deeltjes zorgen voor ontbranding van de benzine.
En ja de motor kan hierbij de andere kant op draaien.
Een motor met een goede verbanding zal hier minder of geen last van hebben.
Maar als het trukje met de airco of 2e versnelling goed werkt waarom niet.
Mijn Volvo wil ook nog wel eens nadieselen maar heeft helaas geen airco.

Groet Louis.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2022 04:30 #200989 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic nadieselen
Nog even terugkomend op het nadiesellen in het begin had ik het volgende uitgewerkt voor iedere carburator in de aanzuiglijn van de vlotterkom naar de  sproeibuis een solonoid monteren www.lazada.com.ph/products/valve-solenoi...t.i40.660c35b8SgDLwC
Wat moet je daarvoor doen je moet een meter polyurethane plastic hose 4x2.5  OD ID  plus 1 mtr 6X4 ID OD kopen.
De 4 mm OD past in de aansluiting van de vlotterkom vergeet niet om de insurt de in de sproeierleiding over te zetten naar de 4mm leiding deze draai je aan tot dat deze vast zit.Je kunt nu over de 4mm leiding en de leiding van de sproeier leiding 6 mm leiding schuiven van de 6 mm ga je naar de solonoid’Zet de solonoid zo dicht mogelijk bij de vlotterkom en maak een hitteschild onder de solenoid.  
Ik heb een keer toen ik nog met een carburator reed een lekke leiding gehad van vlotterkom naar sproeier heb er toen 6mm poloiflow overheen geschoven probleem opgelost.
Er heerst vacuum in de aanzuigleiding naar de sproeier dus het dicht makklijk af.
polyurethane plastic kan 95gr hebben dus dat is nogal wat.

Voor degene die het willen proberen success 

Zou moeten lukken 

m.vr.gr. 

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2022 12:56 #201024 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic nadieselen
Dit wordt misschien als tegendraads beschouwd, maar toch m.i. is nadieselen een teken dat er iets niet goed is.
Ik zou toch naar de oorzaak gaan zoeken ipv het afstoppen van de motor.
 

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
27-11-2022 13:14 #201026 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic nadieselen
Mee ens dat de bron aanpakken beter is dan symptoom bestrijden.
Dat gezegd (getypt) hebbende: In de documentatie over carbs op de Volvo Classic Academy las ik dat enkele (latere) versies van Carbs een 'anti-nadiesel-veoorziening hebben. Lijkt me niet dat dat erin ontwikkeld is als nadieslen altijd doro 'een fout' veroorzaakt wordt. Mogelijk dus niet altijd een probleem?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2022 13:30 #201027 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic nadieselen
Klopt Bart, op mijn 244 met carburateur zit een electrische afsluiter. Maar bij B18 en B20 motoren is nadieselen niet normaal.
Ik rijdt al met die motoren sinds 1979..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2022 23:56 #201029 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic nadieselen
Ik weet wel wat bij mij de oorzaak is korte ritjes daardoor veel koolaanslag.
Maar toen ik er nog geen aircon op had, had ik dit probleem nagenoeg niet, dit door megsel wat armer te zetten en een lager stationair maar dat is nu niet mogelijk.
En als je met aircon rijdt moet je noodgedwongen je stationair wat hoger instellen d.i.v.m. een idle actuator en als je dan de motor uitzet lost de koppeling van de compressor en je stationair schiet dan omhoog want je Idle actuator schiet niet gelijk terug maar loopt langzaam terug.
Ik zou dit ook op kunnen lossen met een driewegklepje of een electrische idle actuator.
Degene die er nu opzit werkt op het vacuum met een gewone open dicht klep.
Maar door de koppeling wat langer aan te houden los ik dit probleem op.
Deze koppeling truuk werkt ook als ik de aircon niet aan heb. (wat bijna nooit is)
En hoeveel binnen de club zullen er niet zijn die het met de voetkoppeling doen.

Het is maar net waar je voor kiest.

En op moderne carburators zit meestal al een klepje op die dit voorkomt.
En heb je injection dan heb je helemaal geen probleem benziene toevoer wordt gewooon afgesloten en de motor stopt ook al heb je alle koolaanslag van de wereld op je zuigers zitten.
Want hoeveel B20 en 30E zullen er niet rondrijden meet een hoop koolaanslag zonder dat men het weet.
Het benziene aanvoer systeem verdoezeld dit.

En misschien dat EURO95 bij mij ook nog roet in het eten strooit want denk er om ook al kun je EURU98 tanken er is veel verandert aan benziene de laatste 30jaar en niet ten goede van onze Volvo's.
Want beziene doet ook een hoop in deze

En korte ritjes het is nu eenmaal zo.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2022 00:02 #201030 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic nadieselen
Lees even dit stukje het laatste gedeelte www.garageclassicservice.nl/pingelen-en-nadieselen/

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.