verbruik 1 op 8 normaal (B18d, automaat)?

Lees meer
20-04-2022 22:23 #198654 door Paul Bos
Mijn Ama B18d automaat blijft een 1 op 8 verbruiken. De dubbele SU carburateurs zijn 2 jaar geleden gereviseerd en afgelopen oktober nog perfect afgesteld tijdens een sleuteldag in Harderwijk. Moet ik nu maar concluderen dat het rijden met een klassieker toch wel (te) duur wordt bij een literprijs van rond € 2,40 (super) ?  Is de dubbele carburateur vervangen voor een enkele misschien een optie? Ik hoef echt niet bij een stoplicht de klinkers uit de straat te trekken :) . Overgaan op LPG?  Er staat mij iets bij dat je vroeger, na ombouw naar LPG , altijd naar de RDW moest om te laten keuren. Volgens mij was dat alleen omdat de mrb dan meer dan verdubbelde. Aangezien onze klassiekers allen allang belastingvrij rondrijden, vervalt deze eis toch? Even er wel van uitgaan dat alles technisch veilig in orde is natuurlijk. Wie wil mij raden?
Groeten,
Paul Bos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2022 23:32 - 20-04-2022 23:33 #198655 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic verbruik 1 op 8 normaal (B18d, automaat)?
Dag Paul, automaten uit die tijd verbruiken echt fors meer brandstof. Ik heb ooit een Amazon automaat gehad uit 1965 en een Saab 900i automaat van 1988, eveneens met die ouderwetse oerdegelijke Borg-Warner. Beiden lusten een hele stevige slok, de automaat maakt veel toeren en 'kost' veel motorvermogen. De saab 900c die ik voor de 900i had, was aanzienlijk zuiniger met zijn handgeschakelde vierbak, idem mbt de handgeschakelde Amazons die ik ook heb gehad. Aan dat verbuik ga je niets verbeteren, tenzij je ombouwt naar een handbak hetgeen bij een Amazon een overzichtelijke klus is.

Op lpg moet de auto altijd gekeurd worden, of je nu mrb betaalt of niet. Zo'n installatie moet nu eenmaal aan bepaalde veiligheidseisen voldoen en je verandert iets essentieels aan het voertuig, vandaar de (terechte) verplcihte keuring.

Succes, Rik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
21-04-2022 00:09 - 21-04-2022 00:19 #198656 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic verbruik 1 op 8 normaal (B18d, automaat)?
Hallo Paul,

In de jaren 70 van de vorige eeuw werden bij de volvogarage waar ik toen sleutelde, veel volvo''s met twee carbs omgebouwd naar een enkele stromberg.
Het doel was tweeledig: veel gemakkelijker afstelling maar het belangrijkste toch wel de oliecrisis met de daarbjj hoge benzineprijs.

Ik weet ook nog dat bij verkoop ook veel lpg installaties werden ingebouwd vanaf de dealer.
Met mijn combi op lpg heb ik net de midden nederland toertocht gereden, gebruik 1 op 10 dus dat is prima te doen.

Als tegenwoordig een lpg installatie wordt ingebouwd door een erkend bedrijf, verzorgt dat bedrijf de wijziging op het kenteken. Je hoeft dan niet zelf naar de RDW met de auto.
Een lpg installatie in een amazon is erg simpel maar als je dat zelf doet moet je de installatie door de RDW laten keuren.

LPG rijden is niet alleen veel goedkoper, maar vooral vanuit milieu oogpunt zeer aan te bevelen.

Echter volgens de Fehac wordt met een gemiddelde oldtimer maar 1500 km gemiddeld per jaar gereden en dan is ombouw niet echt rendabel.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2022 00:42 #198657 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic verbruik 1 op 8 normaal (B18d, automaat)?
Niet klagen Paul, ik rijdt hier op de Fillippijnen 1 op 5 met een handgeschakelde bak.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2022 10:22 #198663 door Paul Bos
Beantwoord door Paul Bos in topic verbruik 1 op 8 normaal (B18d, automaat)?
Bedankt mannen voor jullie inzichten.
Johan, je hebt natuurlijk wel gelijk maar jij rijdt voor circa € 1.26 per liter :).
Rik, ik ken iemand die nog een goede 4-bakt heeft liggen. Alhoewel een automaat wel lekker rijdt en bijzonder is, moet ik ook reëel blijven.  Technisch durf ik de ombouw we aanl mbv mijn zeer technische zonen.
Cor, ik kom over een week of 4 bij je langs. Vooral ook om mijn cabrio-kap te laten zien maar om ook eens over lpg te brainstormen.

Groeten, Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2022 12:11 #198664 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic verbruik 1 op 8 normaal (B18d, automaat)?
Dat verbruik lijkt me niet abnormaal. Mijn Amazon automaat met B20 en enkele Zenith-Stromberg verbruikt gemiddeld 1 liter RON98 op 8,5 km en dat is al jaren het geval. Maar nu worden de ritjes inderdaad een kostbare hobby. Toch zou ik het comfort van de automaat in het hedendaagse gekkenhuisverkeer voor geen geld willen missen…

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2022 13:51 #198665 door Paul Bos
Beantwoord door Paul Bos in topic verbruik 1 op 8 normaal (B18d, automaat)?
Ja Gert, het rijdt wel heerlijk. Ik ben er ook nog niet uit, denk dat ik eerst maar eens naar een enkele carburateur ga kijken. Die extra power van een dubbele heb ik toch niet nodig. En daarna lpg maar eens goed uitzoeken. Dat wordt dan wel een winterproject, denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2022 02:31 #198669 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic verbruik 1 op 8 normaal (B18d, automaat)?
Een carburator hoeft per definitie niet zuiniger te zijn het is maar net hoe gevoelig je voetje is.
Met twee carburators is minder vermogen nodig om het brandstofmengsel in de cilinder te krijgen dan met een carburator dus het is maar net hoe dat je er mee omgaat.
Het is gewoon heel essincieel dat de carburators goed afgesteld staan en dat de naalden met sproeierbuizen niet te oud zijn Volvo schreef indertijd voor om de 20000 de naalden met sproeier buizen vervengen.(informatie heb ik van www.bccp.nl/ )
Als ze te oud zijn krijg je asyngroniteit tussen de carburators in het regelgebied van de naalden en dat kan ook een hoger verbruik geven.
Grote verschillen in compresssie kan ook een hoger verbuik tot gevolg hebben.
De schrale benziene van tegenwoordig geeft ook een hogere slijtage van naalden en sproeierbuizen dan normaal
Dus ik zou voor het hele spel te slopen maar eens naar de bestaande carburators kijken.
Want ik met mijn B20 motor K nokkenas en twee carburators en dan 1op5 is heel goed voor de fillippijnse wegen ik schakel op een stukje van 45km op en neer zo rond de 190 keer.
Ik heb met mijn naalden en sproeierbuizen nu zo rond de7000 km gereden dus ik kan nog even.
BCCP kan je goed adviseren als het op carburators aankomt.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2022 10:59 - 22-04-2022 11:01 #198671 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic verbruik 1 op 8 normaal (B18d, automaat)?
Ik rij al 30 jaar met mijn 1800E met BW35, veel ritten over binnen weggetjes, soms ook snelweg en iedere keer is mijn brandstopverbruik MINDER dan de 1800 met schakelbak/OD. Het is dus NIET zo dat de BW35 een hoger brandstofverbruik heeft.
Sterker nog met name in de bergen is het verschil opmerkelijk en ik vermoed dat de BW35 beter de schakelmomenten kiest, verder heb ik maar 2 schakelingen tegenover de M41 4,  (1->2-,  2->3, 3->4 en 4 -> overdrive).
Bij een hair pin schakel ik met de hand terug naar 2 en gaat geweldig met afremmen op de motor en ben veel sneller weg.
Wel is de BW35 minder sterk dan een M40/M41, toch mag je 100- 150K van een zo'n automaat wel verwachten.
Als je een ombouw zou willen is mijn advies een AW71 te installeren, heeft dezelfde schakelmomenten en een OD erachter

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
22-04-2022 19:22 #198676 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic verbruik 1 op 8 normaal (B18d, automaat)?
Ter vergelijking: mijn 164, B30 6 cilinder, met twee stromberg carburateurs, verbruikt op de snelweg bij een kruissnelheid van 100-110 in z’n 4 1 op 8,6. Gemiddeld loopt ie rond de 1 op 7,5 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.