- Berichten: 33
verbruik 1 op 8 normaal (B18d, automaat)?
- Paul Bos
- Offline
- Junior Lid
Groeten,
Paul Bos
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 319
Op lpg moet de auto altijd gekeurd worden, of je nu mrb betaalt of niet. Zo'n installatie moet nu eenmaal aan bepaalde veiligheidseisen voldoen en je verandert iets essentieels aan het voertuig, vandaar de (terechte) verplcihte keuring.
Succes, Rik
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
In de jaren 70 van de vorige eeuw werden bij de volvogarage waar ik toen sleutelde, veel volvo''s met twee carbs omgebouwd naar een enkele stromberg.
Het doel was tweeledig: veel gemakkelijker afstelling maar het belangrijkste toch wel de oliecrisis met de daarbjj hoge benzineprijs.
Ik weet ook nog dat bij verkoop ook veel lpg installaties werden ingebouwd vanaf de dealer.
Met mijn combi op lpg heb ik net de midden nederland toertocht gereden, gebruik 1 op 10 dus dat is prima te doen.
Als tegenwoordig een lpg installatie wordt ingebouwd door een erkend bedrijf, verzorgt dat bedrijf de wijziging op het kenteken. Je hoeft dan niet zelf naar de RDW met de auto.
Een lpg installatie in een amazon is erg simpel maar als je dat zelf doet moet je de installatie door de RDW laten keuren.
LPG rijden is niet alleen veel goedkoper, maar vooral vanuit milieu oogpunt zeer aan te bevelen.
Echter volgens de Fehac wordt met een gemiddelde oldtimer maar 1500 km gemiddeld per jaar gereden en dan is ombouw niet echt rendabel.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Bos
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 33
Johan, je hebt natuurlijk wel gelijk maar jij rijdt voor circa € 1.26 per liter .
Rik, ik ken iemand die nog een goede 4-bakt heeft liggen. Alhoewel een automaat wel lekker rijdt en bijzonder is, moet ik ook reëel blijven. Technisch durf ik de ombouw we aanl mbv mijn zeer technische zonen.
Cor, ik kom over een week of 4 bij je langs. Vooral ook om mijn cabrio-kap te laten zien maar om ook eens over lpg te brainstormen.
Groeten, Paul
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Bos
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 33
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Met twee carburators is minder vermogen nodig om het brandstofmengsel in de cilinder te krijgen dan met een carburator dus het is maar net hoe dat je er mee omgaat.
Het is gewoon heel essincieel dat de carburators goed afgesteld staan en dat de naalden met sproeierbuizen niet te oud zijn Volvo schreef indertijd voor om de 20000 de naalden met sproeier buizen vervengen.(informatie heb ik van www.bccp.nl/ )
Als ze te oud zijn krijg je asyngroniteit tussen de carburators in het regelgebied van de naalden en dat kan ook een hoger verbruik geven.
Grote verschillen in compresssie kan ook een hoger verbuik tot gevolg hebben.
De schrale benziene van tegenwoordig geeft ook een hogere slijtage van naalden en sproeierbuizen dan normaal
Dus ik zou voor het hele spel te slopen maar eens naar de bestaande carburators kijken.
Want ik met mijn B20 motor K nokkenas en twee carburators en dan 1op5 is heel goed voor de fillippijnse wegen ik schakel op een stukje van 45km op en neer zo rond de 190 keer.
Ik heb met mijn naalden en sproeierbuizen nu zo rond de7000 km gereden dus ik kan nog even.
BCCP kan je goed adviseren als het op carburators aankomt.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Sterker nog met name in de bergen is het verschil opmerkelijk en ik vermoed dat de BW35 beter de schakelmomenten kiest, verder heb ik maar 2 schakelingen tegenover de M41 4, (1->2-, 2->3, 3->4 en 4 -> overdrive).
Bij een hair pin schakel ik met de hand terug naar 2 en gaat geweldig met afremmen op de motor en ben veel sneller weg.
Wel is de BW35 minder sterk dan een M40/M41, toch mag je 100- 150K van een zo'n automaat wel verwachten.
Als je een ombouw zou willen is mijn advies een AW71 te installeren, heeft dezelfde schakelmomenten en een OD erachter
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 17681-dummy
- Offline
- Expert lid
- Ouwe meuk is leuk
- Berichten: 104
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.