rubber vlotterkamer SU

Lees meer
25-05-2021 04:20 #194190 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic rubber vlotterkamer SU
Beste Ed, volgens mij is BP de enige benziene tot nu toe die geen Ethanol bevat, de rest minmaal 5%.
Ik heb het al eens eerder gezegt maak je benziene systeem geschikt voor 95E10.
Dit wil niet zeggen dat je dat gelijk moet gaan tanken maar dan heb je die rompslomp niet als het moment suprime daar is.
Het enige zorgekindje is dan je tank, bij mij gaat het al tien jaar goed maar ik kan niet aan de binnenkant van mijn tank kijken.
Ik doe wel wijnig rijden wijnig tanken wat ik wil zeggen tank je tank niet vol 95E10 veroudert snel, ik heb het met mijn noodgenerator ondervonden benziene was smurrie geworden sindsdien staat generator altijd met een lege tank.
Dus bij stalling zorg dat je aftap dop tank makkelijk los te draaien is om eventuele benziene af te tappen.
Zorg ook dat je leiding systeem van de benziene leeg is en de vlotterkommen van je carburators.
Mijn motor heeft harde klepzittingen en is geschikt voor LPG, de compressie na tien jaar 95E10 scheelt onderling nog geen PSI dus het lijkt mij stug dat de Ethanol,iets aan de zuigerveren doet.
Als je niet zeker weet of je brandstof geen ethanol bevat en je stalt je auto zou ik het bovenstaande maar doen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2021 21:37 #194206 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic rubber vlotterkamer SU
Ik denk ook niet dat ethanol iets met de zuigers doet, maar zo lang ethanol vrije brandstof (en of LPG)  beschikbaar is zal ik het blijven gebruiken.
Al mijn wagens hebben aangepaste kop geschikt voor LPG en rij zelfs een XC70 op LPi, prima alternatief.
Mijn zoon heeft net een Toyota gebruikt gekocht, jaar of 4 oud, en hem werd geadviseerd om RON 98 te tanken omdat de andere benzine 'rotzooi' is.
Misschien komt de Nederlandse politiek nog tot in keer, niet waarschijnlijk, dus wachten het af

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-05-2021 01:34 #194211 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic rubber vlotterkamer SU
Nu ik denk niet dat de politiek tot inkeer komt het zal alleen maar erger worden zeker als b.v. meer linkse partijen aan de macht komen.
En daarbij bijna alle nieuwe auto,s zijn geschikt voor E95 10% dus waarom zullen ze zaken terug draaien.
Is valse hoop.
Maar waarom zouden onze oude Volvo's niet geschikt zijn voor E95 10%?
Wat is het verschil in motor van een Volvo van voor 1976 en er na?
Ik zie qua motorconstructie alleen een licht metalen cilinderkop en bovenliggende nokkenas als verschil.
Als we er dan vanuit gaan dat bijna alle oude Volvo (van voor 1976) harde klepzitingen hebben zie ik qua motor geen handicap meer.
Dus waar het dan nog aan kan liggen is het benziene aanvoer systeem en dat valt ook aan te passen Ik heb het al gedaan.

Is de vraag al eens gesteld aan Volvo zelf?
Als men dan met het antwoord komt dat er orgineel geen harde klepzittingen in die oude motoren zitten en dat ze daarom niet geschikt zijn voor E95 10% dan hebben we dat lek boven water.

Want er is sinds 1976 veel verandert in de benziene, lood er uit, loodvervanger er in en misschien nog wel meer dingen.

Dus een vraag richting Volvo zou geen slechte zijn en zouden veel verontrustingen weg kunnen nemen.

m.vr.gr.

Johan Geers 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-05-2021 09:45 - 26-05-2021 09:47 #194216 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic rubber vlotterkamer SU
Ik deel wat je zegt over geschiktheid van E95 met 10% ethanol, maar de houdbaarheid van de brandstof is toch een dingetje.
Veel klassiekers worden niet iedere dag gebruikt en staan langdurig op stal, is een mijl op zeven om iedere keer het brandstofsysteem leeg te laten lopen.
Regelmatig wissel ik mijn klassiekers en daarom kies ik voor ethanolvrije brandstof zolang deze nog verkrijgbaar is, het is overigens interessant waarom BP en Shell de ethanolloze brandstof blijven produceren
Ook heb ik een aantal met de B20E en die injectoren krijg je niet leeg en zijn kwetsbaar, bovendien is 98 octane of meer de brandstof van keuze.
Wat betreft het beleid in NL dat is gedreven door Milieu argumenten, hoe lang kunnen ze LPG nog gebruiken als melkkoe door de heffingen ... het is de schoonste brandstof.
Overigens wordt het nog leuker want de nieuwe Diesel motoren zijn schoner dan die op benzine ...hoe zo Diesel ontmoedigen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2021 02:21 #194223 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic rubber vlotterkamer SU
Ik heb gisteren Volvo aangeschreven over het gebruik van 95E10 Hier hun reactie;Volvo Car Corporation heeft de markten inderdaad laten weten dat alle benzine motoren vanaf ’76 de E10 brandstof aan kunnen. Eerdere bouwjaren niet omdat bepaalde componenten in de motor defect kunnen geraken door deze brandstof. Er is verder geen onderzoek gedaan c.q. advies gegeven vanuit de fabriek welke handelingen verricht moeten worden voor voertuigen van vòòr 1976. Enige advies wat wij kunnen geven is om EUR98 te tanken. Met vriendelijke groet,

Men zegt echter niet welke componenten en men zegt ook niet om E98 zonder ehtanol te tanken.

Dat er bepaalde delen in de motor stuk kunnen gaan, mij lijken dat kleppen met klepzittingen omdat met ethanol de motortemperatuur hoger wordt net als met LPG.
Verder zou ik nog kunnen bedenken klepseals.
Wat ook is en dat weet van de B20 motoren die zijn alleen geschikt voor een octaangehalte van 97 en hoger behalve de B20F die kan tot 94.
Ik heb een paar weken geleden mijn kleppen gesteld en dat had ik de laatste keer een jaar of acht geleden gedaan en ik moest drie kleppen een beetje bijstellen.
En ik rijdt al 10 jaar op 95 octaan.

Dus ik denk niet dat de Ethanol de doorslag geeft maar het octaangehalte bij het advies van Volvo.

Van de B19, B21, B23 en B30 motoren weet ik niets Qua octaangehalte dus daar kan ik niets over zeggen.

m.vr.gr.

Johan Geers
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2021 04:32 #194224 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic rubber vlotterkamer SU
Wat voor stallen betreft, je zou kunnen overwegen om de tank en het aanvoer systeem, carburator vol te zetten met petrolium.
Je hebt dan wel wat werk na de winter maar roest is uitgesloten.
Denk er om ik heb met deze manier geen ervaring het is zomaar een idee van mij, ik heb nl nog nooit een geroeste petroliumtank gezien of het moet van buitenaf komen.

in deze 

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2021 08:47 #194225 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic rubber vlotterkamer SU
Goed Johan, dat je Volvo hebt aangeschreven ... helaas geen al te duidelijk antwoord en van de octaangehalte wisten we al. Weet niet of petroleum wel zo'n goed idee is, bovendien vet en als het verbrandt wat doet dat met de bougies en/of injectoren
Ik doe er octaanbooster met stabilisator is en met de 98 octaan zonder ethanol blijft de brandstof een stuk langer goed.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2021 11:02 #194226 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic rubber vlotterkamer SU
Waarom doe je er octaaanbooster in, octaan 98 is toch goed voor onze motoren ze moeten volgens mij 97 of meer hebben dus 98 lijkt mij goed.
Ik heb geen last van pingelen met octaan95met 10% Ethanol, vraag ik mij af in hoeverre de 10% ethanol de octaan boosterd.
Want bij ons aan de pomp staat altijd minimaal 95, ik weet niet of dat er in Nederland erbij staat?
Vandaag een CO test moeten doen voor de jaarlijkse registratie en hij kwam er zonder blikken of blozen doorheen ik heb er 95E10 van Shell in zitten met V power.(had ik Dumauete getankt daar is de benziene gooedkoper)
Zou de E10 hiertoe bij hebben gedragen? Normaal moet ik altijd wat iets foefelen om hem door de test te krijgen.
We hebben nu wel een nieuw keurings station waar ook rembanken etc instaan, maar deze zijn og niet in gebruik genomen waarschijnllijk volgend jaar of het jaar daarop, BMW heeft een zaak aangespannen tegen de LTO (verkeers wegdienst van de Filippijnen) nieuwe BMW's kwamen niet door de remtest heen dus er iets duidelijk mis met die banken.
Nu we het over BMW hebben wanneer je de E10 test doet zegt BMW dat al hun modellen op E10 kunnen, lijkt mij stug dat een BMW van voor de tweede wereld oorlog op E10 kan.zonder enige aanpassing. 
Ik denk dat de E10 niet zo veel met onze motoren doet mits een aangepaste cilinderkop (LPG) ik denk dat meer het toevoer systeem van de brandstof er onder te leiden heeft en dat heb ik aangepakt.
Zelfs vlotters en vlotternaalden zeg maar het hele vloterkom gedeelte is bij mij voor E10 geschikt spullen bij BCCP besteld en deze hebben mij de juiste spullen gestuurd was wel wat duurder dan het standaart spul maar ik ben voor dat uit de brand.
En als je mijn stukje www.volvokv.nl/forum/brandstofsysteem/30...-naar-tropen-aamzone dan is dit het maximale wat je kunt doen en het werkt, de kunst is koelen,koelen en nog eens koelen.

m.vr.gr.

Johan Geers 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2021 12:35 #194227 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic rubber vlotterkamer SU
Het is een toevoeging met stabilisator wat ik al 20 jaar gebruik voor de tuinmachines ( o.a. Torro 4-tak) geadviseerd vanaf moment dat lood uit de brandstof ging, machines kwamen altijd goed door de winter en nooit problemen gehad

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2021 00:26 #194246 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic rubber vlotterkamer SU
Beste Ed, als je er goed ervarig mee hebt bijven doen.
Wat is de mengverhouding van dat spul met benzine?

Verder ik raad mensen die nu een Volvo aan het restaureren zijn, maak een extra aansluiting aan je benzinetank voor een retourleiding ongeveer daar waar de benziene aangezogen wordt bovan aan de tank.
Kan later goed van pas komen als de 98E5 b.v. 98E10 wordt en zeg niet dat het niet kan kijk eens naarBrazilie als er een land is wat veel alcohol/ethanol in zijn auto's verstookt dan is het dat land wel..
Ik heb nu mijn reouraansluiting in de tankhals zitten daar ik anders heel de tank moest verwijderen.

En voor de Ehtanol we moeten gewoon afwachten wat de tijd brengt.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.