Welke spanning voor injectoren

  • jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-12-2015 21:11 #156752 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Welke spanning voor injectoren
Ik ook maar er zit wel degelijk verschil tussen digitale en analoge voltmeters...

Om dat digitale volt meters haast geen inwendige weerstand (orde van megaohms) hebben zien ze slechte connecties (weerstand onderweg in het circuit) niet meer.

Meet met die digitale voltmeter eens een accu met een 1k weerstand in serie, je meter blijft ongeveer 12V aan geven en ziet geen verschil tussen de spanning voor of na de weerstand.
Pas als je het circuit belast (bijvoorbeeld door middel van een laag wattage lampje) zal je de spanningsval kunnen meten met een digitale meter.
Een ouderwetse analoge meter zou de weerstand eerder opmerken om dat daar de inwendige weerstand lager van is.

Vandaar de opmerking neem eens een testlampje , bij 12v brandt ie gewoon , bij 3 v zal die heel misschien nog iets gloeien.

Auto van 50 jaar oud , dan ook de storingsapparatuur van die tijd gebruiken ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2015 20:11 #156768 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Welke spanning voor injectoren
We gaan hier de discussie stoppen, een goede analoge voltmeter is van huis uit hoogohmig in de orde van ongeveer 100.000 Ohm, een digitale meter is nog veel hoogohmiger > 1 Mega Ohm of meer.
Vroeger hadden we ook nog Buisvoltmeters later gevolgd door FET Voltmeters, allebei zeer hoogohmig, om een echte meting te kunnen doen. Onze klassiekers geven al gauw spanningsval /verschillen van zomaar 1 tot 2 volt, en dat kun je prima zien op wat voor voltmeter dan ook.

Fijne Kerst, voor iedereen ;)

Stel niet uit, maar doe het vandaag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sander Noordervliet
  • Junior lid
  • Junior lid
  • Gaat niet bestaat niet
Meer
23-12-2015 20:23 #156769 door Sander Noordervliet
Beantwoord door Sander Noordervliet in topic Welke spanning voor injectoren
Prima, back on topic!

Morgen vrij dus ik ga eens wat proberen te meten en jullie op de hoogte houden over de resultaten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sander Noordervliet
  • Junior lid
  • Junior lid
  • Gaat niet bestaat niet
Meer
07-01-2016 10:10 #157103 door Sander Noordervliet
Beantwoord door Sander Noordervliet in topic Welke spanning voor injectoren
Nou eindelijk weer wat kunnen doen en ik snap er zo langzaam aan niet veel meer van...

De situatie constant +12V op de injectoren heb ik niet kunnen reproduceren. Inmiddels wel de nieuwe injectoren geplaatst maar de motor start nog steeds niet.

Wat aan het meten geslagen aan de diverse sensoren volgens de Bosch D-jet documentatie en dat lijk ook allemaal goed. Maar wat wel vreemd is, is dat er zodra ik de accu aansluit al een constante spanning op het systeem staat. Het zou logischer zijn als de boel pas onder spanning komt zodra het contact aan gaat. Maar eens verder meten met het schema erbij....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-01-2016 09:00 #157340 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Welke spanning voor injectoren

"Sander Noordervliet" schreef:
Nou eindelijk weer wat kunnen doen en ik snap er zo langzaam aan niet veel meer van...

De situatie constant +12V op de injectoren heb ik niet kunnen reproduceren. Inmiddels wel de nieuwe injectoren geplaatst maar de motor start nog steeds niet.

Wat aan het meten geslagen aan de diverse sensoren volgens de Bosch D-jet documentatie en dat lijk ook allemaal goed. Maar wat wel vreemd is, is dat er zodra ik de accu aansluit al een constante spanning op het systeem staat. Het zou logischer zijn als de boel pas onder spanning komt zodra het contact aan gaat. Maar eens verder meten met het schema erbij....


Inderdaad, bij het begin beginnen: controleer of het injectiesysteem spanning krijgt, niet alleen wanneer de auto op contact staat maar ook tijdens het starten..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sander Noordervliet
  • Junior lid
  • Junior lid
  • Gaat niet bestaat niet
Meer
14-01-2016 11:05 #157376 door Sander Noordervliet
Beantwoord door Sander Noordervliet in topic Welke spanning voor injectoren
Alles gemeten, alles gecheckt, de +12V op het systeem bij contact uit is vreemd maar zou in ieder geval geen probleem moeten zijn om de motor te starten. Dit is uiteindelijk gelukt :) De timing van de ontsteking bleek toch nog iets verkeerd te staan.

Nu op naar de volgende problemen maar die horen in andere topics thuis...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD