Welke spanning voor injectoren
- Sander Noordervliet
-
- Junior lid
-
- Gaat niet bestaat niet
Minder
Meer
21-12-2015 16:49 #156712
door Sander Noordervliet
Welke spanning voor injectoren is gemaakt door Sander Noordervliet
Ik ben bezig met de wederopbouw van mijn 1800 ES en ben bijna zo ver dat ik de motor kan proberen te starten. De injectoren (Bosch D-Jetronic) bleken lek te zijn dus hiervoor ligt een nieuwe set klaar. Ik heb echter het gevoel dat er meer mis is.
Volgens het boek (Haynes) werken de injectoren op een lage spanning en moet je ze dus niet willen testen met 12 volt. Bij starten van de motor klikken de injectoren netjes en ze "spuiten" ook om en om als ik ze eruit haal en start. Vreemd genoeg lijkt er 12 volt op de aansluitingen te staan zodra ik het contact aan zet.
Voordat ik mijn nieuwe injectoren opblaas hoop ik dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen. Alvast bedankt.
Volgens het boek (Haynes) werken de injectoren op een lage spanning en moet je ze dus niet willen testen met 12 volt. Bij starten van de motor klikken de injectoren netjes en ze "spuiten" ook om en om als ik ze eruit haal en start. Vreemd genoeg lijkt er 12 volt op de aansluitingen te staan zodra ik het contact aan zet.
Voordat ik mijn nieuwe injectoren opblaas hoop ik dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen. Alvast bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Elite lid
-
Minder
Meer
21-12-2015 17:00 #156713
door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Welke spanning voor injectoren
Koude start injector werkt op 12V. De "normale" injectoren werken idd op een lagere spanning. Ik dacht iets van 2,6V of 3V...weet niet meer precies maar het is hier op dit forum een keer genoemd.
Hoe heb je het voltage wat over de injectoren staat precies gemeten?
Hoe heb je het voltage wat over de injectoren staat precies gemeten?
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
21-12-2015 18:16 #156715
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Welke spanning voor injectoren
Bougie cilinder 2 en 3 wat zwart
<a class="postlink-local" href="
www.volvoklassiekervereniging.nl/forum/v...ic.php?f=139&t=24510
">viewtopic.php?f=139&t=24510
Bij de technische documentatie staat de stap voor stap test en probleem oplos guide.
Er zijn verschillende documenten, die van de d jetronic 164 is een goed leesbaar document.
Arnold
Bij de technische documentatie staat de stap voor stap test en probleem oplos guide.
Er zijn verschillende documenten, die van de d jetronic 164 is een goed leesbaar document.
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
- Sander Noordervliet
-
- Junior lid
-
- Gaat niet bestaat niet
Minder
Meer
21-12-2015 19:21 #156716
door Sander Noordervliet
Beantwoord door Sander Noordervliet in topic Welke spanning voor injectoren
Dank voor de snelle en nuttige reacties.
Die 3 volt meen ik ook ergens gelezen te hebben dus dat zal de spanning moeten zijn dan, top dat dat in ieder geval bevestigd is.
Echter de spanning die ik meet is aan de stekkertjes die bovenop de injectoren worden aangesloten en dan met de injectoren afgekoppeld. Alle bedrading lijkt goed te zitten...
Ik ga het topic en de documentatie van de 164 eens goed doorlezen.
Die 3 volt meen ik ook ergens gelezen te hebben dus dat zal de spanning moeten zijn dan, top dat dat in ieder geval bevestigd is.
Echter de spanning die ik meet is aan de stekkertjes die bovenop de injectoren worden aangesloten en dan met de injectoren afgekoppeld. Alle bedrading lijkt goed te zitten...
Ik ga het topic en de documentatie van de 164 eens goed doorlezen.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
21-12-2015 21:11 #156721
door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Welke spanning voor injectoren
Er is op het forum, in de documentatie en op het internet veel te vinden over de d-jet, maar storing zoeken blijft lastig. Het lijkt mij dat als er echt 12 volt op de voeding naar de injectoren staat er iets grondig mis moet zijn in de ecu. Check de bedrading op een foute aansluiting of contact door doorgesleten +12v kabel die ergens tegenaan komt.
- Sander Noordervliet
-
- Junior lid
-
- Gaat niet bestaat niet
Minder
Meer
21-12-2015 21:17 #156723
door Sander Noordervliet
Arnold, goed plan, ga ik doen voor de nieuwe injectoren erop gaan.
De auto is ruim 20 jaar geleden door mijn vader uit elkaar gehaald. Waarschijnlijk voor restauratie van plaatwerk en overspuiten. Ik heb helaas geen idee of er technisch wat mis was.
De auto is ruim 20 jaar geleden door mijn vader uit elkaar gehaald. Waarschijnlijk voor restauratie van plaatwerk en overspuiten. Ik heb helaas geen idee of er technisch wat mis was.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-12-2015 12:59 #156734
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Welke spanning voor injectoren
Hallo Sander,
Hoe heb je die spanning gemeten? Echt over de 2 contacten van de injector, met de injectoren aangesloten (!), en de auto op contact? Als daar echt 12V op zou staan, zouden de injectoren continue brandstof inspuiten als de auto op contact staat.. Is dat zo? Ik zou ook verwachten dat in dat geval de injectoren opvallend heet worden..
Op onderstaande pagina staat het -erg technisch- uitgelegd, maar waar het op neer komt is dat direct op het moment dat de injectoren aangezet worden, de spanning over de injectoren ongveer 12V is, omdat de weerstand van de injectoren dan erg groot is. Snel daarna (3milliseconde) zakt de spanning over de injectoren naar 3-4 Volt.
members.rennlist.com/pbanders/ecu.htm#D1-D2
Hoe heb je die spanning gemeten? Echt over de 2 contacten van de injector, met de injectoren aangesloten (!), en de auto op contact? Als daar echt 12V op zou staan, zouden de injectoren continue brandstof inspuiten als de auto op contact staat.. Is dat zo? Ik zou ook verwachten dat in dat geval de injectoren opvallend heet worden..
Op onderstaande pagina staat het -erg technisch- uitgelegd, maar waar het op neer komt is dat direct op het moment dat de injectoren aangezet worden, de spanning over de injectoren ongveer 12V is, omdat de weerstand van de injectoren dan erg groot is. Snel daarna (3milliseconde) zakt de spanning over de injectoren naar 3-4 Volt.
members.rennlist.com/pbanders/ecu.htm#D1-D2
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Sander Noordervliet
-
- Junior lid
-
- Gaat niet bestaat niet
Minder
Meer
22-12-2015 13:22 #156736
door Sander Noordervliet
Hallo Erik,
Erg technisch verhaal maar wel grotendeels duidelijk voor mij. Alleen het deel over de spanning op de injectoren even gelezen.
Ik heb zo spanning gemeten zonder belasting, dus alle injectoren afgekoppeld. Dit zou misschien verklaren waarom de spanning niet terugvalt, er is immers geen weerstand. Ik ga eens kijken of ik het kan reproduceren, voor de zekerheid met de oude injectoren
Erg technisch verhaal maar wel grotendeels duidelijk voor mij. Alleen het deel over de spanning op de injectoren even gelezen.
Ik heb zo spanning gemeten zonder belasting, dus alle injectoren afgekoppeld. Dit zou misschien verklaren waarom de spanning niet terugvalt, er is immers geen weerstand. Ik ga eens kijken of ik het kan reproduceren, voor de zekerheid met de oude injectoren
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
22-12-2015 14:02 #156738
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Welke spanning voor injectoren
En Sander je hebt de spanning waarschijnlijk met een digitale multimeter bekeken?
Gebruik eens een 5w 12v lampje om te testen als je geen analoge meter hebt (Digitale meters zijn hoog ohmig , analoge niet)
Gebruik eens een 5w 12v lampje om te testen als je geen analoge meter hebt (Digitale meters zijn hoog ohmig , analoge niet)
- Reinoud ter Braake
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-12-2015 19:04 #156746
door Reinoud ter Braake
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Welke spanning voor injectoren
< (Digitale meters zijn hoog ohmig , analoge niet>
Heb ik iets gemist, wat is er verandert
Ik heb het over een voltmeter welteverstaan
Heb ik iets gemist, wat is er verandert

Ik heb het over een voltmeter welteverstaan
Stel niet uit, maar doe het vandaag