vervuilde brandstof gereden, wat nu?

• Hans Boersbroek (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2015 00:36 #156056 door Hans Boersbroek (GAST)
vervuilde brandstof gereden, wat nu? is gemaakt door Hans Boersbroek (GAST)
Les 1, rij je tank nooit helemaal leeg want er kan vuil onderin zitten. Mij overkwam dit dus wel met mijn Zweedse 142 uit 1968, wat nu? Ik ben technisch gezien een leek, die nog wel weet hoe een carburateur van een dames bromfiets schoon te maken, maar daar houdt het ook bij op. Bij de Brezan een universele brandstoffilter gescoord, oude vervangen en tussen de benzineslang gezet, maar de motor komt nog steeds maar niet op snelheid, het is alsof je met de handrem erop rijdt. De acceleratie snelheid is ongeveer van 0 tot 80 in 5 minuten en het benzine verbruik is gigantisch en bij het tot stilstand komen slaat de motor af.

De prangende vraag is waar moet ik het nu zoeken? De monteur kan ik de komende maand even niet betalen, bovendien ik wil graag meer zelf leren doen. Er zijn van die smeermiddelen op de markt die beloven dat je gehele motor t/m carburateur gereinigd wordt,simpel even toevoegen maar zou dat werken? Dan nog een vraag, ik heb op de lege tank 5 liter gevuld om even thuis te komen en ongeveer 2 km zonder loodvervanger gereden. Het ik daardoor mss extra schade toegebracht? (mijn oude honda motorfiets uit 76 doet overigens probleemloos zonder..).

Mijn dank voor de gouden tip is groot :)
Groet Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-11-2015 02:42 #156058 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic vervuilde brandstof gereden, wat nu?
Als je de monteur niet kan/wil betalen , kan je je aanschaf van die middelen zeer zeker besparen... Onze oudjes hebben dat niet nodig.

En loodvervanger? Ook niet echt nodig in lpg zit ook geen lood...

Je zal eerst moeten bepalen of de troep in je carburateur/vlotterkamer zit of in je aanvoer (van tank naar benzinepomp)

"Start" de motor eens met de benzine slang van de carburateur los getrokken (slang in een fles hangen) , mooie straal? dan pomp en benzine toevoer ok.

En wat voor carburateur heb je er op zitten? zou ook nog een gescheurd membraam kunnen zijn (vanwege je verbruik/gemis aan vermogen)

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-11-2015 10:03 #156060 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic vervuilde brandstof gereden, wat nu?
Het is niet veel anders dan een bing 12mm van een puch maxi , iets meer onderdelen.
je moet het uit elkaar halen , schoonmaken en alle sproeiers goed schoonmaken met de compressor
of anders doorprikken/steken.
het zijn meestal de sproeiers die gedeeltelijk verstopt zitten.
een pakkingset is nodig voor de montage.

• Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-11-2015 11:01 #156062 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic vervuilde brandstof gereden, wat nu?
Ik kan dat hoge brandstofverbruik niet goed plaatsen. Vervuiling leidt in de regel tot verstopping, wat voor te weinig brandstof leidt. Ook een verstopte brandstofpomp, of roest op zo'n manier in de pomp dat je net zo hard terugpomp als richting de carb, zou niet moeten leiden tot heel hoog brandstofverbruik.

Weet je zeker dat het vervuiling vanwege een vuile tank betreft?

(Ach, om daar dan ook direct maar antwoord op te geven: schroef die carb van het blok, schoonmaken en met nieuwe pakkingen terugschroeven. Ding terug naar basisinstellingen en rijden en afstellen. Dan weet je of het de carb is of dat er meer aan de hand is.)

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-11-2015 11:42 #156063 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic vervuilde brandstof gereden, wat nu?
Tja, de loodvrije benzine is niet lang houdbaar en valt uit elkaar, dus eerst de oorzaak aanpakken;
1.de tank en benzine aanvoer.
Om de tank te reinigen, kun je heel simpel de plug losdraaien die rechtsonder op je benzinetank zit.
Ik zou alle benzine eruit laten lopen en als deze stinkt, weggooien.
Je kunt door bovenop de tank de vlotter los te halen deze bekijken, door met een zaklamp erin te schijnen, en ev. reinigen.

2. zorg dat je benzine leiding schoon is, door hem door te blazen en als je klaar bent met de tank vullen met benzine en de brandstofpomp openmaken en ev. reinigen.
Deze zit links van je blok en kun je meteen een brandstof filter voor de pomp plaatsen.
Dan systeem testen, door het slangetje na de pomp even los te halen, of hij voldoende brandstof pompt.

Die 'moderne' reinigingsmiddelen hebben inderdaad niets te bieden, en alleen de fabrikant heeft er iets aan.

3. Voorlaatste stap; reinigen van de carb,wat voor carburateur heb je ?. Mocht het een Stromberg zijn dan ben je snel klaar even bovenzijde eraf, daar zit een rubber wat intact moet zijn, check dit en vervang indien nodig.
Dit rubber kan een scheurtje hebben en er ook voor zorgen dat je niet goed kunt optrekken.
Check ook de vlotterkamer, helemaal onder op boutjes losdraaien en erin kijken.
SU's is iets lastiger en laat maar eens horen welke het is (plaatje mag ook).

4. Checken en schoonmaken bougies; door oude of vuile benzine kunnen ook je bougies vies zijn.

Mocht je in de buurt van Arnhem wonen ben je welkom en kun je alles zelf doen met wat aanwijzingen.
Dan graag mail aan ed@sbka.nl of een pb.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2015 14:02 #156094 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic vervuilde brandstof gereden, wat nu?
Dit kan een geval zijn van wat ze vroeger noemden "een vuiltje in de carburateur". Heb ik ook eens gehad toen ik mijn tank bijna leeg gereden had.
Benzineslang bij de pomp losmaken en perslucht er op. Heb je, naar ik aanneem, geen compressor bij de hand dan kan je ook met je reservewiel naar een tankstation gaan en er 4,5 bar in pompen. Slang op het ventiel en gegarandeerd succes.
Zo, nu heb je, afgezien van een ritje, nog geen stuiver uitgegeven.
Als dit niet helpt moet je het in of voor de benzinepomp zoeken, maar meestal is het de carburateur.

Succes,
Teun

Even een opmerking voor het algemeen nut: zou het niet handig zijn als iedereen met een probleem voortaan even haar of zijn woonplaats vermeldt. (De profielen zijn namelijk lang niet altijd compleet)
Er is altijd wel iemand in de buurt bereid om te helpen. Ik in ieder geval wel.

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-11-2015 16:20 #156096 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic vervuilde brandstof gereden, wat nu?
Even een reactie op Teun zijn bijlage ,Teun dit heb ik al diverse malen geopperd maar er word niet op gereageerd.
Daarom ben ik gestopt met het geven van reacties.
Gr Jan.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2015 17:50 #156097 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic vervuilde brandstof gereden, wat nu?
Hallo Jan,

Ja da's dan verdraaid jammer. Misschien moeten we toch maar eens aan een papieren ledenlijst gaan werken met adressen en telefoonnummers. Je zal in het weekeinde maar ergens stranden.

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-11-2015 19:01 #156098 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic vervuilde brandstof gereden, wat nu?
Jan zet je ook gelijk je rekening nummer en je pincode er bij?

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2015 20:22 #156107 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic vervuilde brandstof gereden, wat nu?
Het onderwerp was vervuilde brandstof, nu gaan we dit eerste topic van Hans ook nog vervuilen...
Vermelding van ledengegevens is hier al vaker aan de orde geweest. Toets maar even “ledenlijst” in bij de zoekfunctie en borduur eventueel voort op een oud topic of start desnoods een nieuw svp.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD