Inhouden D-Jetronic

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-11-2015 21:01 #155894 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Inhouden D-Jetronic
Ik zou eerst eens kleppen stellen en vervolgens de kleplift meten..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Emo van Halsema
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-03-2016 16:56 #158958 door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic Inhouden D-Jetronic
probleem is waarschijnlijk al opgelost, maar toch nog even mijn bijdrage: Berucht bij de E motoren is slijtage van de nokken van de nokkenas. Heb zelf ooit een blok gedemonteerd waarbij een paar nokken bijna helemaal weg waren..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2016 19:56 #158960 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Inhouden D-Jetronic
Ja WMO, dat was hier ook het geval, de voorste nokken waren 2-3 mm meer afgesleten dan de achterste.
De kop was helemaal op, met een scheur in de inlaatklep van 3, rest helemaal ingelopen.
Vreemd genoeg was er een vrijwel nieuw onderblok, met een A nokkenas.
Verkeerde zuinigheid ?.
Bizar genoeg was de originele nokkenas voor de B20E goedkoper bij ons VKO dan de A.
Inmiddels blok gereviseerd en morgen gaan we afstellen en laten draaien

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-03-2016 20:09 #158962 door Jurriaan
Beantwoord door Jurriaan in topic Inhouden D-Jetronic
Jammer dat de nokkenas zo'n zwakke plek is bij de B20E.
Een goede minerale motorolie speciaal voor klassiekers kan, wat betreft de duurzaamheid van de nokkenas, volgens mij wel het verschil maken. Vaak heeft dergelijke olie namelijk een extra ZDDP- (zink) additief, hetgeen extra bescherming geeft aan de draaiende delen in de motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2016 08:20 #158967 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Inhouden D-Jetronic
Ik rijd al jaren met injectiemotoren. Eerst een originele Amerikaanse F, die heeft inderdaad aardig wat nokkenassen opgegeten. Ben toen wel verkeerd zuinig geweest met olie overigens. Nu al jaren een A met een E kop. En goede olie. Geen probleem meer. Druksensor afgesteld aan de A-as.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2016 15:25 #158973 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Inhouden D-Jetronic
Sorry mannen,
Ik zie even het verband niet tussen een E blok en het extra slijten van de nokkenas, het verschil tussen een E blok en carburateur blok is de brandstof toevoer en heeft -dacht ik-niets te maken met extra slijtage van de nokkenas. In de B motoren zit dacht ik de zelfde nokkenas nl C.
Dat de nokkenassen extra slijten heeft te maken met slechte kwaliteit assen of het rijden met een te laag olie peil, heel belangrijk voor de smering van de nokken.
Ik ga er van uit dat de klepveren standaard veren zijn.
Als mijn gedachten fout zijn dan hoor ik het graag, dan leer ik weer wat bij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2016 23:54 #158981 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Inhouden D-Jetronic
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat een E meer toeren kan maken en als je dat dan ook regelmatig doet de nokkenas eerder slijt.
Ik rijdt al meerdan dertig jaar met E blokken maar nooit dat verschijnsel gehad.
Maar ik ben ook een kalme rijder.
Wat ik wel tot tweemaal toe heb gehad is een rammalende derde zuiger toen de motor bijna versleten was.

Ik rijdt nu met een B20E met carburators en een K nokkenas.
Ik gebruik ook alleen het vermogen wanneer ik het nodig heb anders gewoon rustig, ik kom niet boven de 3500 t/min.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD