Inhouden D-Jetronic

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-11-2015 23:04 #155831 door Ed van der Zee
Inhouden D-Jetronic is gemaakt door Ed van der Zee
Ik heb een probleem met een '72 142GL met injectie, wagen heeft tijdje niet gelopen.
We hebben al heel veel vernieuwd, injectoren, rubbertjes (buiten en binnenste) van de injectoren, bougies, olie/filter,
Benzinedruk is goed, diverse componenten van de D-Jetronic getest en stuk voor stuk vervangen...
Zelfs weer de originele ontsteking gemonteerd,met goede punten (zat elektronische in), bougies vonken alle vier.
Eerst liepen de achterste twee cilinders niet mee, met beide ringetjes om de injectoren vervangen -was valse lucht - loopt hij op alle vier de cilinders mooi stationair, compressie is over alle cylinders boven de 10 -12, kleppen openen goed.

Maar ..... bij optrekken houdt hij in bij ca. 3000 toeren.
Dus zowel op benzine als op gas.....
Het voelt alsof er een begrenzer op zit.

Iemand suggesties ?

Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-11-2015 23:16 #155833 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Inhouden D-Jetronic
Is geen d-jet probleem dus want op gas houd ie ook in zeg je.
Compressie? nokkenas? wat voor mengstuk zit erop?

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-11-2015 23:54 #155836 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Inhouden D-Jetronic
Is de bobine fris? Die zou je ook relatief eenvoudig nog even uit kunnen wisselen om te testen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-11-2015 23:57 #155839 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Inhouden D-Jetronic
Bobine is nieuw, we hebben de D-Jetronic inderdaad al getest.... We hebben ook al gechecked of hij wel vervroegd, dat is zo.
Zaten nog aan de luchtklep te denken...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2015 09:33 #155848 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Inhouden D-Jetronic
de 'vervroeging' op de D-jet is een retard. Vertraging dus. Volvo heeft destijds ook al geadviseerd om deze los te laten en de aansluiting op de inlaat af te doppen.
Inhouden op benzine én gas betekent dus een storing die niet in het brandstofsysteem zit. Goed werken tot 3000 toeren betekent dat het hele injectiesysteem geen onderdeel is van de storing. Toch iets met de vonkjes dus. Condensator ook vervangen? Alles in de verdeler OK? Centrifugaalgewichtjes enzo...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Edward Tielenburg
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2015 10:27 #155849 door Edward Tielenburg
Beantwoord door Edward Tielenburg in topic Inhouden D-Jetronic
centrifugaalvervroeging vast gaan zitten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2015 17:15 #155856 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Inhouden D-Jetronic
Dank voor de adviezen, we hebben de bobine gechecked is goed, we hebben de ontsteking vervangen door een originele Bosch voor de E motor, ook de vertraging werkt.
Maakt beide geen verschil, ook de rubbertjes van de injectoren vervangen en hij trekt nergens meer valse lucht, ook de as van de throttle valve is zonder speling.
Toen de auxillary valve die bleek op 1/3 open te blijven staan, een goed werkende erop bracht heel klein beetje verbetering.
Wagen loopt nu stationair bijzonder mooi, optrekken gaat prima, tot 3000 toerenen er boven lijkt hij door iets te worden tegen gehouden.
Alle vier de bougies vonken goed, we zagen alleen wel wat verlies via de verdeelkabels, die gaan we morgen vervangen.

Nog ideeën ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2015 18:31 #155861 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Inhouden D-Jetronic
Als hij in alle versnellingen inhoudt bij 3000 toeren, kan hij dan voldoende de uitlaatgassen kwijt?

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2015 18:42 #155864 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Inhouden D-Jetronic
Zoals Joop net al geschreven heeft: eventueel is de uitlaat verstopt.
Ik had iets vergelijkbaars met mijn 145 en na lang zoeken bleek een uitlaatpot van binnen zodanig weggeroest te zijn dat de dempingswol niet meer op zijn plaats bleef zitten en met de uitlaatgassen mee zijn weg in de uitlaatpijp gezocht had. De pijp was daardoor zo verstopt dat er bij lagere toerentallen, en dus geringe hoeveelheden uitlaatgassen, geen probleem was. Maar bij hogere toerentallen stuwden zich de uitlaatgassen en hielden de motor tegen. Van buiten was niets aan de pot te zien, en de losse wol had zich nog geen weg tot buiten kunnen zoeken en was dus niet te zien.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2015 23:48 #155880 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Inhouden D-Jetronic
Beste Ed, gooi de uitlaat halverwege eens los en probeer eens een stukje te rijden.
Een lekke uitlaatspruitstuk (lekje tussen uitlaat en inlaat kan ook nog het geval zijn) bij 3000 toeren wordt de druk hoger in het uitlaat gedeelte van het spruitstuk en vindt zich een weg naar de inlaat en dat hoeft maar miniskul te zijn.
Met een losgekoppelde uitlaat zou je er minder last van moeten hebben i.v.m. de lage tegendruk.
Check ook je bougie,s eens als de motor in heeft gehouden.

success

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD