Weber ipv stromberg? Wat levert dat op?

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2015 16:10 #149790 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Weber ipv stromberg? Wat levert dat op?
Ik schreef ook: "als de motor zoveel lucht/gas ook aan kan...het heeft mi weinig zin om meer aan te voeren zonder andere aanpassingen aan het blok." Rob heeft gelijk dat er iets te winnen valt met een mengstuk da iets meer doorlaat heeft, mlaar et effect lijkt mij niet groot genoeg om daar nou enthousiast van te worden.
Die andere aanpassingen zijn nodig om er iets aan te hebben. Trouwens: een Simons uitlaat met spaghetti spruitstuk om dan uiteindelijk 9 pk'tjes op benzine te winnen? Dat lijken mij dure pk's.
Ga dan eerst de kop laten flowen, compressie verhogen, kleppen vergroten en snelle nokkenas erin, dat is duur, maar dan komt er ook wat uit.
Mijn 144 heeft een net gereviseerde B20 met Stromberg en een aantal speciale spulletjes loopt op LPG, als hij bij mij is en een beetje is ingelopen, doe ik wel verslag.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2015 20:05 #149796 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Weber ipv stromberg? Wat levert dat op?
Simons uitlaat is gemonteerd voor het geluid. Een sportuitlaat monteren voor meer vermogen, is alleen zinvol als laatste stap.

Weber is 2e hands gekocht, hierbij zat een spaghetti spruitstuk. De 2e hands weber was een 32/32 en slecht, daarom een losse 38/38 gekocht. Kosten voor dit alles was lager dan een nieuwe weber set bij de bekende aanbieders.

Weber is ook gekocht. Omdat mijn stromberg ook niet geweldig was, als je moet vervangen en je krijgt de kans......

9pk op 70pk is trouwen wel een toename van 13 procent, dat is toch een flinke toename met een relatief lage investering. Dat is 50 euro per procent, doet menig rally rijder mij niet na.

Daarnaast gooi je makkelijker er een andere carb erop dan de kop te flowen of een nokkenasje te wisselen.
Dit zijn makkelijke pk's

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
24-03-2015 20:59 #149799 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Weber ipv stromberg? Wat levert dat op?
Het geeft zeker een merkbaar verschil in vermogen, ook op LPG. Zie bijlage voor de vermogensbank grafiek van mijn combi vorig jaar, met Weber 38/38 op een B20 met D nokkenas en Simons. Dit gaf 95 PK op benzine, maar met een nog enigzins beperkte flow door het luchtfilter. Op LPG kwam ik slechts tot 60 PK door een onderbemeten verdamper die ik inmiddels heb vervangen.

De vraag is vooral wat je er voor over hebt, en hoeveel lol je er uit haalt. De aanpassingen bij elkaar zijn niet echt goedkoop (Weber, spruitstuk, nokkenas met volgers, LPG stuk, en voor je het weet dus ook een andere verdamper, etc). Daarnaast kost het ook wat meer tijd om het allemaal weer goed op elkaar afgesteld te krijgen, omdat het geen standaard configuratie meer is. Je moet er dus wel lol uit halen om hier wat meer mee te puzzelen en proberen. Wil je er eigenlijk gewoon geen omkijken naar, dan zou ik het niet meteen aanraden.
Bijlagen:

• J. van Heemst (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2015 12:16 #149872 door J. van Heemst (GAST)
Beantwoord door J. van Heemst (GAST) in topic Weber ipv stromberg? Wat levert dat op?
Oke, bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik eerst maar eens afwacht wat de nokkenas an sich doet ten opzichte van de situatie nu. Volgens Toncar is t blok versleten, dus ' herken je de auto na revisie sws. niet meer terug' . Een carburateur met appendages omzetten is niet de moeilijkste klus, dus dat kan later ook nog wel, dacht ik zo.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD