- Berichten: 9
Weber ipv stromberg? Wat levert dat op?
- J. van Heemst (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2015 19:32 #149618
door J. van Heemst (GAST)
Weber ipv stromberg? Wat levert dat op? is gemaakt door J. van Heemst (GAST)
Binnenkort wordt er voor mijn amazone een nieuw b18 onderblok opgebouwd met een k-nokkenas. Ik rijd op lpg met een enkele stromberg cd175 carburateur, op zich prima, maar ja, je wilt wel eens wat meer...
Nu was ik eens aan het neuzen naar de voorstel en tegens van een andere carburateur en ik vroeg me af hoe de ervaringen van jullie op dit gebied zijn. Ik kom op internet momenteel een weber 36/36 tegen; wat levert zoiets op aan extra vermogen? (Ik kan zo snel op t forum geen echte 'harde' getallen over t verschil vinden) of heeft dat op lpg niet zo veel zin? Of is het handiger om voor dubbele su's te gaan, zoals op de ..2 modellen? Graag jullie input!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-03-2015 09:49 #149636
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Weber ipv stromberg? Wat levert dat op?
Je kunt in principe op LPG zonder carburateur rijden: het enige dat je ervan gebruikt is de gasklep. Ergo: het heeft geen zin, dubbele carbs of Weber.....alleen op benzine kun je er meer verwachten.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-03-2015 15:29 #149646
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Weber ipv stromberg? Wat levert dat op?
Nou, dat waag ik te betwijfelen....ik heb een 164 met een zgn. marine spruitstuk, dus drie Strombergs en ook drie verdampers.
Dat gaat echt wel wat sneller dan één, helaas natuurlijk ook het verbruik... 1:5 op LPG
Dat gaat echt wel wat sneller dan één, helaas natuurlijk ook het verbruik... 1:5 op LPG
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-03-2015 16:35 #149650
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Weber ipv stromberg? Wat levert dat op?
En ik betwijfel of het dat nodig is...de motor heeft een bepaalde hoeveelheid gas nodig. En dan nog, als je dan drie verdampers en drie gaskleppen zou nemen, heb je hetzelfde effect, zonder carbs.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J. van Heemst (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 9
22-03-2015 15:45 #149700
door J. van Heemst (GAST)
Beantwoord door J. van Heemst (GAST) in topic Weber ipv stromberg? Wat levert dat op?
Ik neem aan dat de grootte van de venturi in dat geval wel van invloed is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-03-2015 17:36 #149703
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Weber ipv stromberg? Wat levert dat op?
Ja uiteraard, maar alleen als de motor zoveel lucht/gas ook aan kan...het heeft mi weinig zin om meer aan te voeren zonder andere aanpassingen aan het blok.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J. van Heemst (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 9
24-03-2015 12:03 #149785
door J. van Heemst (GAST)
Beantwoord door J. van Heemst (GAST) in topic Weber ipv stromberg? Wat levert dat op?
Oke, ik hoor positieve en negatieve berichten.... Is er iemand die concrete getallen kan noemen? Situatie voor en na switch van carburateur? Dan hoef je namelijk niet te discussiëren tot in t oneindige
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
24-03-2015 12:52 #149787
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Weber ipv stromberg? Wat levert dat op?
Ik heb een b18a daar zat een enkele stromberg op, deze gaf volgens de boeken 70 pk.
Ik heb nu de stromberg vervangen door een weber 38/38 en een simonsuitlaat met spaghetti spruitstuk.
Op de rollenbankdag van het jongerenregister, mat hij 79,9 pk.
Ik weet niet of het aan de afstelling ligt, maar onderin heb ik moeten inleveren.
Edit, ik rij op benzine, niet op gas.
Ik heb nu de stromberg vervangen door een weber 38/38 en een simonsuitlaat met spaghetti spruitstuk.
Op de rollenbankdag van het jongerenregister, mat hij 79,9 pk.
Ik weet niet of het aan de afstelling ligt, maar onderin heb ik moeten inleveren.
Edit, ik rij op benzine, niet op gas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 317
24-03-2015 14:20 #149788
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Weber ipv stromberg? Wat levert dat op?
B18 van mijn neef met enkele stromberg aan gepakt .(op gas)
K nokken as er in , simons uitlaat en weber 38/38 er op .
Merkbaar meer vermogen maar geen exacte cijfers..
Dus ook lastig aan te geven welke van de 3 aanpassingen nou het meeste op leverde.
K nokken as er in , simons uitlaat en weber 38/38 er op .
Merkbaar meer vermogen maar geen exacte cijfers..
Dus ook lastig aan te geven welke van de 3 aanpassingen nou het meeste op leverde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 504
24-03-2015 16:05 #149789
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Weber ipv stromberg? Wat levert dat op?
In theorie heeft Tom volkomen gelijk : de onderdruk van de motor bepaalt de hoeveelheid LPG/lucht mengsel die de motor aan kan.
Echter : i.c.m. een Stromberg wordt meestal een venturi mengstuk gebruikt, dat de lucht toevoer afknijpt naar ca 28 mm doorlaat - dat geeft een beperking, vandaar dat bijv 3 Strombergs op LPG zoals bij Ed toch iets beter functioneert.
Ook een TinusTechniek mengstuk zou een verbetering geven, zij het dat ook daar de luchttoevoer nog steeds enigszins beperkt wordt door het LPG toevoer buisje in het midden.
Bij een Weber gebruik je een heel ander mengstuk, en ook dat kan een lichte verbetering brengen.
Maar voor meer vermogen op LPG zul je toch echt andere zaken aan moeten pakken : met een Simons uitlaat heb je minder tegendruk, nokkenas is ook leuk, en natuurlijk kun je op LPG ook de compressie verhogen. Alleen de Stromberg door een Weber vervangen lijkt me op LPG het geld niet waard.
Echter : i.c.m. een Stromberg wordt meestal een venturi mengstuk gebruikt, dat de lucht toevoer afknijpt naar ca 28 mm doorlaat - dat geeft een beperking, vandaar dat bijv 3 Strombergs op LPG zoals bij Ed toch iets beter functioneert.
Ook een TinusTechniek mengstuk zou een verbetering geven, zij het dat ook daar de luchttoevoer nog steeds enigszins beperkt wordt door het LPG toevoer buisje in het midden.
Bij een Weber gebruik je een heel ander mengstuk, en ook dat kan een lichte verbetering brengen.
Maar voor meer vermogen op LPG zul je toch echt andere zaken aan moeten pakken : met een Simons uitlaat heb je minder tegendruk, nokkenas is ook leuk, en natuurlijk kun je op LPG ook de compressie verhogen. Alleen de Stromberg door een Weber vervangen lijkt me op LPG het geld niet waard.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





