- Berichten: 536
Start niet, eenmaal aangesleept loopt het als een zonnetje
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Alle andere schroeven horen over het algemeen zo krap mogelijk afgesteld bij stationair, dus bij gebrek aan CO meter indraaien tot de motorloop begint te veranderen en dan weer iets uit.
Stationair regel je zo nodig bij met de gasklep. De chokeknop in de auto gebruik je op LPG als handgas, er zit een hevel bij de gasklep die deze open duwt wat heel handig is als het koud is.
Sommige gasinstallaties hebben een automatische choke, die gas laat stromen zodra je de sleutel omdraait, andere handmatig, een knop bij de schakelaar. In beide gevallen krijg je meestal een overdreven rijk mengsel, ik gebruik hem niet meer. Ik geef een beetje handgas/choke tijdens het starten en een plons gas zodra de motor aanslaat, that's it.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ha, dat was mijn topic, maar even een reactie hier om het overzichtelijk te houden."J Serraris" schreef:
In een ander topic ging het over een soortgelijk probleem. Ook twee stelschroefjes op de verdamper waar wel eens aan gedraaid kan worden. Ik heb wel geen OMVL, maar een GMS, ook twee schroefjes. Hebben die schroefjes dezelfde functie? Bij mij zit het veertje echter onder het kleine schroefje. De grote zit in de gasleiding, ik snap waar die voor is, maar wat doet die kleine eigenlijk?
(aan beiden heb ik de afgelopen tijd meermaals gedraaid)
Op de goede gok draaien aan die schroefjes is niet altijd bevorderlijk heb ik zelf ondervonden.
Ik denk dat hij veel en veel te rijk staat (zoals ook door anderen aangegeven) en dat hij verzuipt op LPG.
Met chocken op gas wordt volgens mij bedoeld de "puls" die je veiligheidsrelais geeft om even een hoeveelheid gas te laten stromen. Als je volgas geeft, kan dit inderdaad makkelijker de motor in stromen, maar dat maakt het denk ik alleen maar erger.
Ik heb dit opgelost door een instelbaar relais te monteren en de "puls" tijd op minimaal te zetten.
Zie mijn blogpost Instelbaar LPG veiligheidsrelais gemonteerd en B20B motor afgesteld
Dat hielp wel wat, maar direct doorstarten werkte nog altijd het beste. Ik heb nog op het punt gestaan om te gaan testen met verschillende verdampers, maar ik vernam van iemand die het ook had gehad dat dat niet veel uithaalde. Uiteindelijk heb ik de auto met dit "euvel" als bekend probleem verkocht en de tip gegeven om hem bij een gasboer even goed te laten afstellen. Ik weet daar de afloop niet van, maar even goed laten afstellen met een CO meter zou bij jou ook wel eens kunnen helpen. Sowieso geeft het je meer zicht op je afstelling. Kan ook nog een compressie probleem zijn. Een versleten motor start slechter, helemaal op LPG en helemaal in de winter.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
Normalieter word de spanning tijdens het starten bij alle verbruikers verbroken behalve de spanning naar de bobine.
Als er met de bedrading ' geknoeid" is dit in iedergeval iets om te controleren.
Ik heb ook een keer mee gemaakt dat na het wisselen van de startmotor (VW) de motor niet meer aan wilde slaan.
De startmotor liep de andere kant op, net een ander type. :lol: :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J Serraris
- Premium lid
-
- Berichten: 81
1. Accu was leeg toen ik aan het klussen wilde en diepontladen, dus wilde ook niet meer opgeladen worden door mij Aldi-ladertje. Nieuwe accu gekocht bij Brezan. Alle bougies op vonken gecontroleerd, veel duidelijk dan met oude accu.
2. Eerst maar eens geprobeerd op benzine te laten lopen. Dus ingelezen over carburateur. Ik heb een Stromberg 175 CD 2S op een B20. Die carb komt van mijn oude B18. Las in een aantal topics hier dat op de B20 eigenlijk de 2SE hoort, of in 2S andere naalden + sproeier monteren. Dat heb ik beide niet, dus geprobeerd gewoon de 2S af te stellen en motor daarop te laten lopen.
3. Begonnen met luchtfilter eraf, scheutje olie in demper toegevoegd en overtollig weg laten lopen door, CO stelling zo afgesteld dat bovenkant van sproeier gelijk ligt aan 'drempel'. Daarna proberen te starten en steeds wanneer ik geen succes had de CO iets rijker afgesteld/sproeier verder naar beneden gedraaid, de drempel in. Op een gegeven moment wilde motor duidelijk wel, dus bleef ik wat doorstarten en sloeg de motor aan.
4. De boel stationair op 1000 rpm afgesteld.
5. Luchtfilter teruggeplaatst en punt 3 en 4 nog een keer gedaan ivm effect van luchtfilter...
6. Stukje gereden: ging prima, rond de 50-60 km/u hield ie wel wat in in de 3e versnelling, in de 4e versnelling rond de 60-70 km/u ook. Alles daaronder zonder problemen en goed optrekkend vermogen.
7. Thuis weer geparkeerd, motor uit, 15 minuten gewacht en daarna wilde hij wederom niet meer starten. Ook langer doorstarten hielp niet meer.
Iemand een idee?
Als motor loopt zonder luchtfilter zie ik heel duidelijk benzine door de carb spuiten/stromen. Maar tijdens starten zie ik dit niet gebeuren. Omdat er dan misschien niet voldoende zuiging achter de carb aanwezig is? Of moet je toch wel iets zien sproeien? Wat zorgt ervoor dat benzine de cilinders in vliegt tijdens starten? Hoe kan ik dit controleren? Ik heb er remmenreiniger doorheen proberen te spuiten, maar zonder succes (lukt nog wel eens bij een grasmaaier/brommer).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik ben er overigens inmiddels redelijk van overtuigd dat veel startproblemen worden veroorzaakt door een massa probleem. Een extra massa trekken naar het motorblok kan nooit kwaad.
Ben begonnen met een check van de accu.
Ik verbeelde me dat de startmotor moeizamer rondging dan toen de buitentemperatuur nog wat hoger was. Spanning was echter goed (12,49V) en ook tijdens starten ruimschoots voldoende aanwezig. check
Vonk vanaf bobine nogmaals gecheckt. Zag er prima en mooi blauw uit. check
Zelfde check op de bougies gedaan en geïnspecteerd. Ook dit zag er allemaal prima uit. check
Verdeler open gemaakt en de boel losgehaald. Contactpuntjes zagen er goed uit, maar voor de zekerheid even voorzichtig geschuurd. (p1000) Verdeler schoongemaakt aan de binnen- en buitenkant. Binnenkant was wel wat vettig vond ik dus hier extra goed schoongemaakt. Tevens opnieuw afgesteld check
Als laatste de accupolen aan een inspectie onderworpen. Deze zagen er ‘redelijk’ uit.
Heb de boel losgekoppeld, ontvet, staalborstel erover, nogmaals schoongemaakt en opnieuw de accukabels aangesloten en zuurvrije vaseline erover gesmeerd.
De massakabel wat extra aandacht gegeven, omdat hier vaak startproblemen door worden veroorzaakt. Deze volledig losgehaald, ontvet, staalborstel erover, nogmaals schoongemaakt en ook het contact van de massakabel op de carrosserie dezelfde beurt gegeven. Dit leek nodig te zijn, omdat ook hier de boel enorm vet was. check
Na dit alles leek het opgelost, echter een paar weken laten kreeg ik toch weer problemen toen de temperaturen behoorlijk in de min gingen.
Ik heb vervolgens de bougie kabels gecheckt door de weerstand te meten.
Optisch lijken ze in orde te zijn, dus:
1.Multimeter op 20 k? ingesteld
2.Contact tegen elk uiteinde van de kabel aangelegd
3.Weerstand afgelezen, waarbij de toegestane waardes tussen 1 tot 6,5 k? mogen zijn.
Op alle kabels zaten de waardes redelijk hoog, echter op de bougie kabel die naar de 4de cilinder loopt piekte die op 12,5 k?.
Een 2de meting gaf 8,28 k? aan. Soms was er ook helemaal geen weerstand, dus ik had behoorlijke twijfels bij deze kabel. De bobine kabel leek trouwens ook in orde. Ondanks dat de bougies ‘mooi koffie gekleurd’ zijn toch maar nieuwe besteld en ook gelijk nieuwe bougiekabels.
Nieuwe bougies geplaatst, nieuwe bougie kabels geplaatst en geprobeerd te starten.
Hij sloeg probleemloos aan en ik kon me niet herinneren dat het ooit zo soepel is gegaan. Na 5 minuten ‘proefrit’ leek de motor echter wat in te houden bij het accelereren. Toch iets mis met de nieuwe Champion bougies?
Ik had oorspronkelijk NGK besteld, maar blijkbaar waren deze niet meer voorradig.
Mijn gevoel (voor wat het waard is ) was al niet helemaal lekker bij deze Champion bougies. Dus toch maar via een ander adres NGK BP6HS bougies besteld en deze erin gedraaid en als laatste de kleppen volgens de specificaties gesteld.
Ik moet zeggen dat het sindsdien als een zonnetje loopt.
Terugkijkend denk ik dat hetgeen bij mij de boel aanzienlijk heeft verbeterd is:
- zorgen voor een goede massa.
- nieuwe bougiekabels en bougies (ondanks dat de vonk goed lijkt :!: )
- kleppen stellen
Hoop dat je er wat aan hebt!
Succes.
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J Serraris
- Premium lid
-
- Berichten: 81
Kleppen heb ik afgelopen weekend ook gecontroleerd en enige afwijking goed gezet (voor LPG, dus in 0,45mm uit 0,5mm). check
Contactpuntjes zijn ook nieuw (6 maanden, maar nauwelijks gereden). Ik zal volgende keer weer eens een oscilloscoop van iemand lenen, ontsteking en contactpuntjes afstellen. Maar eigenlijk denk ik: check
Vraag over brandstofaanzuiging tijdens starten blijft: tijdens starten zie ik geen rijkelijke hoeveelheid benzine in de carb verstuiven. Is dat ok?
Bij lopende motor wel. check?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Zwerus
- Elite lid
-
- Berichten: 189
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





