- Berichten: 1287
Wat te doen met versleten carb..
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
Klein nadeeltje van Noorwegen: nauwelijks LPG te krijgen.
Normaal rij ik altijd op LPG. Op benzine staat de auto nu veel te rijk, de auto is dan ook nauwelijks te starten en stationair lopen gaat ook niet. Het gaat om een B20 met Stromberg 175CD 2 waarvan de sproeier niet instelbaar is (afdichtdop onder de vlotterkamer).
Wat is nou de meest 'kosteneffectieve' manier om deze zomer fatsoenlijk op benzine te kunnen rijden?
Wat opties die ik kan verzinnen:
1) Ik heb nog een gebruikte Stromberg 175CD2 liggen, mét instelbare sproeier. Die heb ik bekeken en die is versleten. Het sproeierbuis-gat lijkt ovaal en er zit sowieso flink wat speling op de gasklepas, bovendien vrij smerig. Een revisiesetje (a 90 euro) lost een deel wel op, maar dan zit ik nog steeds met die brakke gasklepas (en dus gegarandeerd valse lucht)..
Misschien de gasklepas laten reviseren met nieuwe bussen oid en de rest zelf vernieuwen/schoonmaken?
2) Ik geloof dat de -niet instelbare- stromberg die ik nu in m'n auto heb zitten veel minder speling op de gasklepas heeft. Ik zou dus de twee carbs kunnen omwisselen, en dan de carb met goeie gasklepas rustig kunnen reviseren, en de gasklep laten voor wat het is. Maar ja, zelfs als ik die carb dan netjes heb, zit ik nog steeds met een niet-verstelbare versie en daar hou ik niet van (ik wil in ieder geval de mógelijkheid hebben om hoog in de bergen de boel wat rijker (of juist armer..) te zetten als dat nodig is..
3) Een volledig gereviseerde 175CD2 kost rond de 350 euro, op basis van inleveren van de oude.. best prijzig, maar wel in 1x klaar.. feitelijk betaal je dan zo'n 260 euro om de gasklep spelingvrij te maken...
4) 'als ik dan toch geld moet uitgeven': direct een upgrade naar een Weber? Maar ja.. die zijn 800 euro en dan nog een gasmengstuk erbij, die om onduidelijke reden 175 euro moet kosten.. Da's in totaal 4x zo duur als de auto was.. dat heb ik er eigenlijk niet voor over.
Wie heeft de gouden tip..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1277
De hoogte heb ik afgesteld door een hardhouten latje op de goede dikte te zagen. En die als voelermaat gebruikt.. Hoe groot de ruimte moest zijn weet ik niet exact meer.
Groeten, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Heb je nog steeds speling op de as van de gasklep dus valse lucht.
Dat heb ik een keer opgelost door de uiteinde van de carburator een beetje uit te boren en klein O ringen te monteren.
Heb je nog wel speling maar geen lek.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Is het ook mogelijk om de niet-instelbare om te bouwen naar instelbare? Door bijv. de vlotterkamer incl. stelschroef om te zetten?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Wellicht een beetje zinloos, tijdelijk oplossend:
De Stromberg carb van mijn Amazon liep erg goed op benzine, ook niet te rijk. Je mag hem prima een tijdje lenen voor je rondreis + test ervoor, als ik hem maar weer terug krijg als reserve voor de Combi of Amazon van mijn zusje.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ik heb Ben Flierman gevraagd of hij er nieuwe bussen in kan/wil zetten, eens zien of dat op tijd lukt voor niet al te hoge kosten, dan heb ik er ook na de vakantie nog wat aan.
Zo niet wil ik die carb graag een paar weken van je lenen (hou je van witbier? )
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
"Erik Ciesluk" schreef:
Hey Boele.. dat is wel de allersimpelste en goedkoopste oplossing.. Die komt ook van een B20?
Ik heb Ben Flierman gevraagd of hij er nieuwe bussen in kan/wil zetten, eens zien of dat op tijd lukt voor niet al te hoge kosten, dan heb ik er ook na de vakantie nog wat aan.
Zo niet wil ik die carb graag een paar weken van je lenen (hou je van witbier? )
Ik ben meer van Grolsch. Komt van een B18D!
Als je het helpt onthouden, neem ik hem mee naar de zomertour! Of heb je hem eerder nodig?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Ja, dat is mogelijk, zie www.csb-zeller.de/umbaukit.htm ."Erik Ciesluk" schreef:
Is het ook mogelijk om de niet-instelbare om te bouwen naar instelbare?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.