kelken op SU HIF6 carburateur

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2014 09:53 #138110 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic kelken op SU HIF6 carburateur
Ik heb een stenenvanger op mijn carburateur (weber), alles wat kleiner is dan een kiezel laat hij door. Ik rij wel 10-20k per jaar en de motor gaat merkbaar achteruit. Dit merk ik vooral aan het verminderde koppel onderin en het steeds slechter starten.

Ik laat de motor wel regelmatig afstellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2014 12:44 #138125 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic kelken op SU HIF6 carburateur
Nog even aan Rob,

Het gaat niet om de lengte van de filters, maar om het afbreken van de luchtstroom op de rand van de kelken. Ik hoop dat duidelijk is dat mijn verhaal voor de jongens (en meisjes) is, die qua vermogen het onderste uit de kan zoeken.
Een "cold-air-box" geeft wél een mooie winst.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niels Brugman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-03-2014 20:10 #138196 door Niels Brugman
Beantwoord door Niels Brugman in topic kelken op SU HIF6 carburateur
Toevallig kwam ik vorige week nog een heel aardig artikel tegen over kelken door Gordon P. Blair en W. Melvin Cahoon. Deze is o.a. hier te downloaden: www.profblairandassociates.com/pdfs/RET_Bellmouth_Sept.pdf

De heren hebben CFD berekeningen gedaan om de stroming door verschillende vormen kelken te kunnen beoordelen. Even een plaatje hoe zoiets eruit ziet en wat waarden voor de doorstroming die worden gegeven in het artikel:


Van boven naar beneden:
34.8g/s bij rechte buis met afronding
30.0g/s bij rechte buis
36.2g/s bij elliptisch profiel

De verschillen zijn wel duidelijk. De conclusie is dan ook zo'n beetje dat een goede afronding aan het begin van de inlaat het belangrijkst is. Daarna is er nog wel wat winst te boeken door de wand een andere vorm te geven, maar die winst is kleiner. Een wijde kelk die volgens een elliptisch profiel smaller wordt kwam daarbij als winnaar uit de bus.

De berekeningen gaan er vanuit dat de kelk vanuit een onverstoorde vrije ruimte kan aanzuigen. Zo'n sok als filter zorgt helaas voor andere, ongunstigere, randvoorwaarden.

Het beste wat je volgens mij kunt doen, is wat Teun al zegt: een cold air intake. Een ruime behuizing om een set goede kelken, slang van daaruit naar een luchtfilter die koele lucht binnenhaalt.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2014 20:27 #138198 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic kelken op SU HIF6 carburateur
Bij BCCP hebben ze m.i. een mooie oplossing:

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2014 23:44 #138207 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic kelken op SU HIF6 carburateur
Niels en andere medeleden, zijn er voorbeelden dat er motoren zijn beschadigd door kelken zonder filter?
Men maakt die dingen toch niet voor niets en de metingen zijn gebaseerd op een onverstoorde lucht ingang dus zonder enige vorm van weerstand van b.v. een filter.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2014 07:11 #138208 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic kelken op SU HIF6 carburateur
Volgens mij moet je die kelken zien in het kader van professionele rallyrijders waarbij een blok gerust in 1 race opgeschuurd mag worden door het ontbreken van filters... :shock:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2014 11:46 #138217 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic kelken op SU HIF6 carburateur
ja ik met een stenenvanger. (gaas filter met 1 a 2mm mazen op weber 38/38) merkbare slijtage motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2014 12:18 #138218 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic kelken op SU HIF6 carburateur
Beste Ronald, bij mij zit er ook een soort gaas met gaatjes van ongeveer 1mm voor.
Nu rijdt ik niet zoveel dus zal het met de slijtage wel meevallen.
Maar nu denk ik eraan om voordat 1mm gaas mosquito gaas te doen is veel fijner van structuur of een luchtfilter van een 100 cc motorfiets die ik ook gebruikt heb als caterventilatie.
Maar dat laatste zou dat gaan werken?
Zijn luchtfilters qua capacitet overgedemtioneerd?
Als ik de oppervlakte bekijk van zo een filter dan is dat groter dan de kelk ingang.
Wat voor weerstand kan ik verwachten?

Is er iemand die echt veel kijk op luchtfilters heeft?

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2014 12:54 #138219 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic kelken op SU HIF6 carburateur
Beste Ronald, dit nog gevonden bccp.eu/contents/nl/p2940.html .
Ik ga dit zelf proberen te maken van RVS mosquito screen.
Ik ga een paar lagen op elkaar leggen en dat met een rubbere band of slangenklem of rvs tyrapp rond de kelken bevestigen.
Heb ik volgens mij een betere filtering en behoud ik het kelk effect.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2014 17:52 #138232 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic kelken op SU HIF6 carburateur
ik niet in ieder geval, dat luchtfilter zat er zomaar bij, en ik heb het stom-genoeg nooit vervangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD