kelken op SU HIF6 carburateur

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-02-2014 18:58 #138029 door R Slijfer
kelken op SU HIF6 carburateur is gemaakt door R Slijfer
Hallo,

Ik ben aan het rondkijken op internet en kom zo nu en dan van die kelken tegen die je kan monteren op je carburateur.

Ik vraag mij af wat de werking hiervan is, het lijkt me dat door de vorm de lucht beter kan worden aangezogen.
Maar er zit geen filter ook de meeste kelken of zitten deze onderin?

Ik vind ze wel mooi staan en als ze efficient zijn en de lucht filteren zijn ze voor mij het overwegen waard.

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2014 20:06 #138033 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic kelken op SU HIF6 carburateur
Dat zijn rampipes. Werden vroeger vooral gebruikt in de racerij. Geven een betere flow in de carburateurs hetgeen in het gunstigste geval een paar pk winst oplevert. Ze filteren de lucht echter in het geheel niet (ook niet met een gaasje ervoor).
Met de opkomst van K&N luchtfilters in de jaren 70 (en imitaties daarvan in latere jaren ) was het vrijwel gebeurd met de rampipes, omdat dergelijke luchtfilters niet alleen de lucht optimaal zuiveren (beduidend beter dan papieren of in olie gedrenkte filters),maar ook nog eens minstens zoveel vermogenswinst geven.
Tegenwoordig zie je de rampipes dan ook weinig meer, soms nog wel eens in verkorte vorm als "stub stacks" gebruikt binnenin luchtfilters, maar over het nut daarvan zijn de meningen verdeeld.
Conclusie: rampipes niet gebruiken als je motor je lief is!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2014 23:14 #138044 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic kelken op SU HIF6 carburateur
Of ze gebruiken met een pipercross filter er overheen. Zo heb ik ze in mijn 1800S, naar volle tevredenheid! De luchtstroom die vroeger verbeterd werd, is niet veranderd in de tijd!
Ik heb nog één zo'n kelk over.




groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2014 23:42 #138045 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic kelken op SU HIF6 carburateur
Beste Rob, ik heb er bij mij kelken opzitten in combinatie met Tinus techniek gasstukken en een OMVL verdamper en dat gaat goed qua performance.
Een goede flow naar de gasstukken van TT is essencieel voor een goede werking van die gasstukken.
Filteren vergeet het maar alle stof wat in de beurt van de kelken zit wordt naar binnen gezogen.
Maar nu ik de oplossing van Rob Spoon zie ben ik toch wel benieuwd waar hij deze vandaan heeft gehaald.

Ja en ik rijdt maar 1000 tot 1500 km per jaar en houd het onder de motorkap goed schoon dat is een voorwaarde als je die dingen gebruikt.

Een K&N filter als je geen gasstukken van TT gebruikt zou ik dan de voorkeur voor geven anders de oplossing van Rob Spoon en als je veel tijd heb net als ik en voor dat je gaat rijden de zaak goed schoonmaakt net als ik dan zou je mijn oplossing kunnen gebruiken.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2014 08:18 #138048 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic kelken op SU HIF6 carburateur
Dag Johan, ik heb dezelfde mengstukken en verdamper. De Pipercross sokken C1050 heb ik twee jaar terug bij Burtonpower gekocht; toen £27.32 incl. verzendkosten (€33.30).
Biesheuvel heeft ze ook, kostten toen €28, nu €33. Ex. verzendkosten!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2014 09:20 #138053 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic kelken op SU HIF6 carburateur
yep , biesheuvel heeft ze voor de weber-dellorto,su en stromberg.
kelken werden vanaf de jaren 80 weer veel in de motorfietsindustrie toegepast , deze kelken werden meegegoten in het kunststof luchtfilterhuis , het nadeel van het niet of een slechte luchtfiltering verviel hiermee.
dit is verkocht onder de termen hi-tec en ram air , hier werden betere prestaties mee behaald met vermogen en brandstofverbruik.
je kunt de kelken dus plaatsen in het luchtfilterhuis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-02-2014 12:04 #138060 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic kelken op SU HIF6 carburateur
Het ging mij er echt om dat ik de kelken als vervanging van het luchtfilter zou plaatsen.

Het is dus nog wel een optie op kelken te plaatsen en dan een "sok" te gebruiken?

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2014 14:11 #138063 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic kelken op SU HIF6 carburateur
precies, een kelk verbetert de luchtstroom, een filter filtert. Zo'n sok is gemaakt om over een kelk te plaatsen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2014 00:28 #138107 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic kelken op SU HIF6 carburateur
"kleintje kelk"

Maar de sok doet wel weer het effect van de kelk teniet. Als je een "kale" carb bekijkt, dan breekt de luchtstroom op de rand van de aanzuigopening. Laminaire stroom wordt turbulent en de efficiëntie van de vulling is naar z'n grootje. De kelken gaan dit tegen. Althans, voor een deel. De sok zorgt weer voor een extra breking en dat is niet gunstig. Er moet een zekere afstand bestaan tussen kelkrand en het filter.
Een zuigermotor (het woord zegt het al) moet de lucht aanzuigen. Als er een luchtstroom LANGS de carburateurs gaat, ontstaat er voor de aanzuigopening zelfs wat onderdruk. (Bernouilli-principe)
De oplossing hiervoor is een zogenaamde "cold air box". Je leidt dan koude lucht van buiten de motorruimte direct naar de carburateurs. De kelken zijn daarbij overigens nog steeds belangrijk. Ook binnen in luchtfilterbehuizingen zoals K&N horen deze te zitten.
Voor de esthetici onder ons die met "kale kelken" willen rijden geldt dat je beter lange kunt nemen. Dat staat niet alleen mooi, maar heeft ook nog een gunstig effect op een beter draaimoment bij lagere toerentallen. Wel een vervroegde revisie inplannen.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2014 08:58 #138109 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic kelken op SU HIF6 carburateur

"Teun van Popta" schreef:
Een zuigermotor (het woord zegt het al) moet de lucht aanzuigen.

Geweldig, hoe verzin je dit? :lol:
De sokken zijn een stuk langer dan de kelken. Ze onderbreken natuurlijk de luchtstroom, maar een luchtfilter is toch best belangrijk. Ik heb geprobeerd een airbox te maken van een leeg rechthoekig luchtfilterhuis met een toevoerslang en een KN luchtfilter, dat was geen succes. Vooral niet met LPG.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD