kelken op SU HIF6 carburateur
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Ik ben aan het rondkijken op internet en kom zo nu en dan van die kelken tegen die je kan monteren op je carburateur.
Ik vraag mij af wat de werking hiervan is, het lijkt me dat door de vorm de lucht beter kan worden aangezogen.
Maar er zit geen filter ook de meeste kelken of zitten deze onderin?
Ik vind ze wel mooi staan en als ze efficient zijn en de lucht filteren zijn ze voor mij het overwegen waard.
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Met de opkomst van K&N luchtfilters in de jaren 70 (en imitaties daarvan in latere jaren ) was het vrijwel gebeurd met de rampipes, omdat dergelijke luchtfilters niet alleen de lucht optimaal zuiveren (beduidend beter dan papieren of in olie gedrenkte filters),maar ook nog eens minstens zoveel vermogenswinst geven.
Tegenwoordig zie je de rampipes dan ook weinig meer, soms nog wel eens in verkorte vorm als "stub stacks" gebruikt binnenin luchtfilters, maar over het nut daarvan zijn de meningen verdeeld.
Conclusie: rampipes niet gebruiken als je motor je lief is!
Ik heb nog één zo'n kelk over.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Een goede flow naar de gasstukken van TT is essencieel voor een goede werking van die gasstukken.
Filteren vergeet het maar alle stof wat in de beurt van de kelken zit wordt naar binnen gezogen.
Maar nu ik de oplossing van Rob Spoon zie ben ik toch wel benieuwd waar hij deze vandaan heeft gehaald.
Ja en ik rijdt maar 1000 tot 1500 km per jaar en houd het onder de motorkap goed schoon dat is een voorwaarde als je die dingen gebruikt.
Een K&N filter als je geen gasstukken van TT gebruikt zou ik dan de voorkeur voor geven anders de oplossing van Rob Spoon en als je veel tijd heb net als ik en voor dat je gaat rijden de zaak goed schoonmaakt net als ik dan zou je mijn oplossing kunnen gebruiken.
succes
Johan Geers
Biesheuvel heeft ze ook, kostten toen €28, nu €33. Ex. verzendkosten!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
kelken werden vanaf de jaren 80 weer veel in de motorfietsindustrie toegepast , deze kelken werden meegegoten in het kunststof luchtfilterhuis , het nadeel van het niet of een slechte luchtfiltering verviel hiermee.
dit is verkocht onder de termen hi-tec en ram air , hier werden betere prestaties mee behaald met vermogen en brandstofverbruik.
je kunt de kelken dus plaatsen in het luchtfilterhuis.
- R Slijfer
-
- Elite lid
-
Het is dus nog wel een optie op kelken te plaatsen en dan een "sok" te gebruiken?
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Maar de sok doet wel weer het effect van de kelk teniet. Als je een "kale" carb bekijkt, dan breekt de luchtstroom op de rand van de aanzuigopening. Laminaire stroom wordt turbulent en de efficiëntie van de vulling is naar z'n grootje. De kelken gaan dit tegen. Althans, voor een deel. De sok zorgt weer voor een extra breking en dat is niet gunstig. Er moet een zekere afstand bestaan tussen kelkrand en het filter.
Een zuigermotor (het woord zegt het al) moet de lucht aanzuigen. Als er een luchtstroom LANGS de carburateurs gaat, ontstaat er voor de aanzuigopening zelfs wat onderdruk. (Bernouilli-principe)
De oplossing hiervoor is een zogenaamde "cold air box". Je leidt dan koude lucht van buiten de motorruimte direct naar de carburateurs. De kelken zijn daarbij overigens nog steeds belangrijk. Ook binnen in luchtfilterbehuizingen zoals K&N horen deze te zitten.
Voor de esthetici onder ons die met "kale kelken" willen rijden geldt dat je beter lange kunt nemen. Dat staat niet alleen mooi, maar heeft ook nog een gunstig effect op een beter draaimoment bij lagere toerentallen. Wel een vervroegde revisie inplannen.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Geweldig, hoe verzin je dit? :lol:"Teun van Popta" schreef:
Een zuigermotor (het woord zegt het al) moet de lucht aanzuigen.
De sokken zijn een stuk langer dan de kelken. Ze onderbreken natuurlijk de luchtstroom, maar een luchtfilter is toch best belangrijk. Ik heb geprobeerd een airbox te maken van een leeg rechthoekig luchtfilterhuis met een toevoerslang en een KN luchtfilter, dat was geen succes. Vooral niet met LPG.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl