Motor slaat niet aan

• Marcel van den Eijnden
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-08-2014 14:30 #142500 door Marcel van den Eijnden
Beantwoord door Marcel van den Eijnden in topic Motor slaat niet aan
Mijn Katterug ( 1960 / 6 volt) heeft startproblemen wanneer deze warm is of even gelopen heeft. Koud start ie perfect maar daarna heel moeilijk en bijna niet. ik moet 'm dan een tijd laten staan en dan gaat het weer. Ik heb de vlotternaald vervangen maar dat is blijkbaar niet het probleem.

Marcel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-08-2014 01:29 #142513 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Motor slaat niet aan
Beste Marcel, moet je bougies eens controleren als de motor warm is, moet een mooie bruine kleur hebben.
Zijn ze zwart staat het mengsel te rijk en moet je de carburator armer af stellen.
zie onderstaande website.
www.kuhne.nl/content/downloads/f ... blemen.pdf

succes

Johan Geers

• Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-08-2014 19:55 #142563 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Motor slaat niet aan
Marcel,

Dat probleem heb ik ook. Om er van af te zijn, dacht ik een 123-ontsteking te monteren. Daar worden de problemen niet minder van, zie mijn topic 123-ontsteking. Vermoedelijk zit het in de carburateur. Bij mij wisselde het nog al eens. Soms liep hij warm meteen en soms niet. Toevoeging van loodvervanger leek een oplossing, helaas tijdelijk of idee. De naaldafsluiter boven in de vlotterkamer vervangen, liep weer goed. Helaas tijdelijk. De benzineleiding loopt voor het blok langs en is zelfs aan het blok vastgezet met een beugeltje. Dit zou vapour lock kunnen veroorzaken. Die leiding heb ik losgehaald en een rubber slang omgedaan. Dacht dat het werkte maar helaas. Mijn auto is een 544, B16a, 1960. Bougies normaal mooi van kleur.
Ben benieuwd naar jouw vorderingen.
Succes, Ben

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2014 12:06 #142582 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Motor slaat niet aan
Marcel, als een warme motor moeilijk start dan zijn er over het algemeen twee oorzaken:
1) Vapour lock. Hier heb je vooral last van als de motor even (een paar minuten) uit staat. Als je de motor uitzet en direct weer start, en hij doet het meteen, dan is het geen vapour lock
2) Een zwakke ontsteking. In dat geval heb je altijd startproblemen met een warme motor, ook al staat de motor maar een paar seconden stil.

Bovenstaande is alleen maatr waar als ontstekingtijdstip en caburateur afstelling in orde zijn en je nergens valse lucht trekt.

Succes

• Robert van Es (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-08-2014 10:20 #142689 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Motor slaat niet aan
Het verhaal lezende verdenk ik ook een beetje de benzinepomp (in combinatie met de carburateur).
Indien er lege vlotterkamers zijn na een wat langere tijd stilstaan, moet de benzine op een of andere manier verdwijnen.
Voor het leeg verdampen van de vlotterkamer lijkt mij een langere tijd noodzakelijk (weken c.q. maanden). Als na een paar dagen de kamers leeg zijn, lijkt het dat de brandstof teruggeheveld wordt naar de tank. Dit zou betekenen dat de vlotternaalden van de carburateurs niet helemaal afsluiten, maar volgens mij moet er ook een terugslagklep-functie in de benzinepomp zitten; als het membraam hiervan lekt, hevelt de brandstof bij stilstaan vrolijk terug naar de tank.
Tevens hoort bij een goed werkende brandstofpomp de brandstof binnen een paar rondgangen van de motor al bij de carburateurs te zijn. Bij een lek/poreus membraam van de brandstofpomp moet de pomp elke keer vanaf de tank aanzuigen (en dat gaat niet met een paar slagen), tevens bouwt hij niet voldoende druk op (de brandstof wordt meer heen en weer gepompt dan van tank naar carburateur).
Succes verder

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD