Motor slaat niet aan
- Jean-Pierre Dessart (GAST)
- Nieuw lid
-
Een van mijn trouwe Volvo's doet heel moeilijk met starten.
Wat is er gebeurd?
- Afgelopen woensdag probeer ik na ruim een maand inactiviteit te starten - helemaal niks, uiteindelijk met 1 snufje motorstart spray aan de praat gekregen, daarna start hij helemaal probleemloos. Garagist gebeld, deze zegt dat dit na een tijd stilstaan normaal is. Overigens waren de vlotterkamers van de carbs leeg, deze heb ik handmatig met de brandstofpomp gevuld.
- Zaterdagochtend weer eens geprobeerd, geen sjoege. Starten met motorstart spray doet hem even aanslaan, dan weer uit. Bij de derde poging start hij. Daarna weer probleemloos starten.
- Zaterdagmiddag weer eens proberen, weer geen sjoege. Vlotterkamers gecontroleerd, deze waren vol.
Het gaat om een B14A blok met dubbele SU carburateurs. 6 volt systeem met mechanische brandstofpomp.
Gecontroleerd:
- Vlotterkamers staan vol (zaterdagmiddag)
- Carburateurs hebben olie
- Bougies blijven droog (woensdagochtend)
Startmotor is al eens gereviseerd, accu is vervangen alsmede de accukabel, brandstofpomp is gereviseerd, carburateurs zijn enkele maanden geleden door een professional gereinigd en afgesteld.
Wat kan het nog zijn? De choke lijkt goed te reageren. Ik heb dus brandstof in de vlotterkamers, de vlotter drijft bovenaan, met motorstart spray krijg ik hem wel aan en daarna blijft hij goed starten. Tot een paar uur later dus.
Ik vermoed dat de ontsteking goed is want zodra hij loopt gaat hij ook prima.
Alvast bedankt!
Jean-Pierre.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Ondanks dat ie voor je gevoel goed loopt, kan het toch zo zijn dat er iets niet helemaal optimaal is waardoor hij net niet start.
Irritante storing :evil: laat nog even weten wat t was als je er uit bent!
Groet, Hans
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Als dit niet gebeurt dan wordt het voor de motor erg moeilijk om benziene aan te zuigen.
Want heb je de truck met het starten ook wel eens met een beetje benziene geprobeert want als dat lukt kun je vergif op innemen dat je choke niet goed werkt.
succes
Johan Geers
- Nieuw lid
-
Allereerst bedankt voor de tips!
Gisteravond stonden de vlotterkamers weer leeg. Daarvoor wil ik nu een terugslagklep monteren, en de benzineleiding en tankdop laten controleren.
Ik zal zeker ook de contactpunten etc. gaan controleren.
Verder de auto even met de spray gestart om wat dingen uit te kunnen proberen. Handmatig brandstof gepompt, klein beetje spray en direkt lopen. Toen eens even met de choke gespeeld. Wat blijkt: met of zonder choke maakt geen enkel verschil in toeren (continu 1200 stationair). Kan dit betekenen dat de choke niet werkt? Ik zal vandaag of morgen eens proberen er overdag samen met een buurman naar te kijken, nu heb ik helaas nog niet kunnen zien of de choke de sproeiers wel omlaag trekt.
Dat lijkt op een verkeerde afstelling van de carburateurs. De schroefjes voor het versneld stationaire toerental zijn vermoedelijk te ver teruggedraaid en de schroefjes voor het gewoon stationaire toerental te ver ingedraaid (1200 rpm is te hoog, moet ca. 700 a 800 rpm zijn bij een warme motor)."Jean-Pierre Dessart" schreef:
Wat blijkt: met of zonder choke maakt geen enkel verschil in toeren (continu 1200 stationair).
- Nieuw lid
-

Ik ga morgen bij de oldtimer garage langs en dan gaan we samen in elk geval de volgende puntjes onderzoeken:
- Afstelling/werking choke
- Contactpuntjes
- Timing ontsteking
- Ontluchting benzinetank
- Compressiemeting
- Mogelijkheid voor terugslagklep
Ik laat zeker nog even weten wat het verdict is.
Groeten,
Jean-Pierre.
- Nieuw lid
-
Compressie is goed

Ontsteking (nog) niet aan toe gekomen...
Stationair toerental weer normaal gesteld.
Mengsel was veel te rijk bij warme motor, nu beter afgesteld.
Tussen het spruitstuk en de motor wordt valse lucht aangezogen, pakkingen worden vervangen.
Carburateurnaalden besteld om (hopelijk) het choke probleem op te lossen -> de choke trekt wel de naalden naar beneden.
Na thuiskomst de tankdop geopend en weer gesloten, geen merkbaar vacuum (geen aanzuiging hoorbaar). Volgende dag toch lege vlotterkamers. Theorie van de garagist is te warme carburateurs (vapour lock gerelateerd). Ik heb nu op een koude motor de vlotterkamers volgepompt en ga checken of ze weer leeg komen te stann. Zo ja, dan is dit niet de oorzaak geweest...
Binnenkort meer nieuws!
- Nieuw lid
-
Pakkingen vervangen: hij pakt nu veel en veel beter op in lage toeren.
Wat bleek vervolgens: het stangetje om het gas te openen bij choken (fast idle cam oid) miste dus. En dat is mij nooit opgevallen omdat het er dus ook nooit geweest is.
Stangetje besteld in de UK, door een a-technisch persoon (ikzelf) in een halfuurtje geïnstalleerd en starten, lopen!
Allen hartelijk dank voor het meedenken en de goeie tips!