Schoonmaken zuigertje van SU carburateur

Lees meer
12-01-2014 17:07 #136175 door R Slijfer
Schoonmaken zuigertje van SU carburateur is gemaakt door R Slijfer
Hallo,

Al vanaf het moment dat ik de dubbele SU's heb geinstalleerd, blijft het zuigertje van de 2de carb hangen.
Wanneer ik gas geef gaat de zuiger van de eerste carb netjes mee omhoog, die van de 2de blijft echter beneden hangen.

Wat kan ik hier aan doen?
Zelf dacht ik aan reinigen van het zuigerhuis en de zuiger, dus dit heb ik gedaan met wd40 en wat olie om de boel te smeren. Dit had helaas geen succes.

Graag hoor ik wat ik het beste kan doen!

Groeten

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2014 17:23 #136177 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Schoonmaken zuigertje van SU carburateur
Schoonmaken met remmenreiniger en niet smeren lijk me beter. wellicht even zoeken of er bramen aan de zuiger zitten, opschuren met waterproof zeer fijn schuurpapier kan evt wel helpen. je kunt ook proberen om de beide zuigers te verwisselen, dan kun je zien of het aan de zuiger of de cilinder ligt.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2014 17:40 #136179 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Schoonmaken zuigertje van SU carburateur
Ik heb de zuigers al omgewisseld, dit hielp niet echt, dus ik ga er dan vanuit dat het aan de cilinder ligt!

Is er een manier om de aanslag in de cilinder los te weken?
Remmenreiniger en wd40 zijn hier niet goed (genoeg) voor.

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2014 18:00 #136181 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Schoonmaken zuigertje van SU carburateur
Wat je als eerste moet doen is de twee gaatjes onder in de zuiger afdichten.
Nu monteer je de carburateurs weer, maar zonder de veer en de zuigerdemper.
Vervolgens houd je de carburateurs op zijn kop.
De zuigers moeten dan (ik dacht in 7 seconden) maar in ieder geval synchroon, naar beneden vallen.
Dit is je basis; als dit niet goed is, is al het andere wat je doet zinloos.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2014 19:41 #136187 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Schoonmaken zuigertje van SU carburateur
En als al het andere zinloos blijkt, is de klok dus niet meer rond. Klok en zuiger werden altijd als een paar verkocht.
Van beide carburateurs dienen de zuigers in gelijk tempo te stijgen of te dalen. De rondheid checken kan door de zuiger rond te drakaien in de klok. Je voelt direct of dit een egale beweging is. Ter geruststelling: meestal helpt polijsten prima.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2014 00:13 #136198 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Schoonmaken zuigertje van SU carburateur
Poets de zuiger en de cilinder eens op met rode Commendant cleaner.
Is niet zo grofstoffelijk als schuurpapier en kan een goed resultaat geven.
Een doek op een rond houten latje commendant cleaner erop en in een accuboormachine voor de cilinder, je zult zien dat dat meestal al genoeg is.

En voor het terug opvullen met olie, duw de zuiger omhoog tot in de bovenste stand vul deze dan op tot 5mm van de bovenste rand.
Doe dit zo nauwkeurig mogelijk geeft het beste resultaat bij het gelijkmatig omhoog gaan van de zuigers.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2014 08:38 #136206 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Schoonmaken zuigertje van SU carburateur
Niet schuren (staat ook in boeken zo), anders kan het zijn dat er onderdruk langs de zuiger verloren gaat.
Soms is de onderkant niet vlak en trekt de klok bij het vastzetten iets krom waardoor de zuiger blijft hangen. Uitwisselen mag volgens mij wel, als het geheel maar naar voorschrift werkt (boven beschreven, te snel terugvallen betekend dan lek langs zuiger).
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2014 13:10 #136218 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Schoonmaken zuigertje van SU carburateur
Ik heb ze nu omgewisseld en wanneer ik de zuigertjes buiten de auto test, zakken ze beide even snel de klok in en ook komen ze even snel weer omhoog.

Echter wanneer ik ze weer heb gemonteerd en de auto start, gaat de zuiger van carb 1 ( de voorste) wel mooi omhoog maar die van nummer 2 blijft beneden hangen. Ook bij gasgeven gaat zuiger 1 mooi omhoog en blijft die van 2 helemaal beneden hangen.

Wat is er nog aan te doen?
Of zijn er nieuwe klokken met zuiger te koop?

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2014 13:38 #136219 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Schoonmaken zuigertje van SU carburateur

"R Slijfer" schreef:
Ik heb ze nu omgewisseld en wanneer ik de zuigertjes buiten de auto test, zakken ze beide even snel de klok in en ook komen ze even snel weer omhoog.

Echter wanneer ik ze weer heb gemonteerd en de auto start, gaat de zuiger van carb 1 ( de voorste) wel mooi omhoog maar die van nummer 2 blijft beneden hangen. Ook bij gasgeven gaat zuiger 1 mooi omhoog en blijft die van 2 helemaal beneden hangen.

Wat is er nog aan te doen?
Of zijn er nieuwe klokken met zuiger te koop?


Raakt de naald van die ene soms de sproeier? Dan kan hij door wrijving onderin blijven plakken.. In dat geval moet je de sproeierbuis opnieuw centreren. Of is je naald misschien krom?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2014 13:41 #136220 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Schoonmaken zuigertje van SU carburateur
Of wat ook nog kan: gaat de gasklep van de carb waarvan de zuiger onderin blijft staan wel net zoveel open als de andere? Als er geen vacuum is gaat de zuiger ook niet omhoog.. In dat geval moet je de afstelling van de gaskleppen onderling wat aanpassen, zodat ze beiden op het zelfde moment en even ver open gaan.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.