rijden op benzine

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-01-2014 21:51 #135864 door Frederik van Beek
rijden op benzine is gemaakt door Frederik van Beek
Hallo,

Afgelopen week heb ik een volvo 145 E de luxe uit 1973 met injectie gekocht. Hij loopt goed op gas, maar op benzine heel slecht. Wanneer ik hem op benzine start duurt het lang voordat hij iets van leven toont. Je hoort de motor wat pruttelen maar niet meer en niet minder. Wanneer ik de startmotor niet meer laat draaien valt hij ook meteen weer uit. Ik ben nieuw met de volvo motor met injectie, dus kan alle tips goed gebruiken! Mijn vraag is waar ik het beste mee kan beginnen voor dit probleem. Wat kan er allemaal aan de hand zijn? De meter van de benzine is ook kapot, maar ik weet zeker dat er genoeg benzine in zit ;) .

mvg, Frederik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2014 22:19 #135866 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic rijden op benzine
Wellicht heeft hij lang niet gereden op benzine of lang stilgestaan, het brandstof filter kan verstopt zitten en zou ik in ieder geval vervangen.
Ook de verstuivers proberen te reinigen, dat kan met een toevoeging in de benzine of de injectoren eruit
Als je ze eruit haalt moet je ook de rubbertjes vervangen die eromheen zitten, deze kun je bij het VOD bestellen.
Dan de benzinedruk meten, kan te laag staan afgesteld.
Mijn 1800E heeft een koude start injector, weet niet zeker of de '73 145 dit ook heeft.
Is een belachelijk duur item geworden, dus eerst de stekkertjes controleren en weerstanden meten.
Als je kijkt op 1800pictures.com tref je bij de documentatie een handig boekje aan, waar in het krot de trouble shooting van de D-jetronic beschreven staat, gewoon met een simpele spanningsmeter.
Kom je er niet uit en woon je in de buurt van Arnhem kan je bij ons SBKA langs komen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2014 23:58 #135880 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic rijden op benzine
Loop het eerst eens alle electrische contacten na, ook van de relais. Controleer ook of er wel goed benzine aankomt.
Een 1973er 145 heeft trouwens ook een koude start injector.
Met wat pech wordt het een hele (systematische) zoektocht, met nog wat meer pech dure onderdelen te vervangen.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-01-2014 10:26 #135883 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic rijden op benzine
In onze eigen documentatie staan diverse stukken informatie, ook over de D-Jet. Kijk eerst naar de 'fault tracing manual'.
Eerste verdachte zijn alle electrische contacten. De Aux. Air Valve (naast de spruitstukken, voorzijde cylinderkop) kan vast zitten. Dan krijg je geen verhoogd toerental bij starten, dan kan starten dus lastig zijn.
Verder kan het membraam in de druksensor (Manifold Pressure Sensor) stuk zijn. Die is lastiger, want niet meer te krijgen. Soms kan je wel tweedehands onderdelen scoren. Voor verschillende motoren zijn die echter iets anders afgesteld, maar dat membraam is hetzelfde.
De koude start injector is makkelijk te testen. Losmaken en kijken of er benzine uitkomt bij starten. Dan weet je meteen of het filter nog goed genoeg is. Injectors horen twee aan twee een mooie nevel van benzine te geven.

Sleuteldag bezoeken!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-01-2014 17:35 #135904 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic rijden op benzine
Alvast bedankt voor de reacties!

Ik was vandaag de motor aan het inspecteren en kwam een slang tegen die ingescheurd en ingeknepen was. Nu had ik deze slang vervangen, maar loopt nu 3000 toeren stationair met de stationair schroef helemaal uitgedraaid. Toen heb ik de oude slang terug geplaatst en liep weer redelijk als voorheen. Ik denk dat deze slang niet goed is geplaatst, zie foto:

De plaats die ik gemarkeerd heb, moet daar de slang lopen? En waarom zou iemand dit hebben gedaan? En welke ingang moet met welke uitgang worden verbonden?

mvg, Frederik

Bijlagen:

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Meer
04-01-2014 18:37 #135908 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic rijden op benzine
Hallo, bij mijn 1800E loopt de geknikte slang naar jouw gemarkeerde plaats, dat is de extra lucht by-pass klep voor de koude start. Ik dacht eigenlijk dat op een model 73 deze niet meer aanwezig was maar vervangen door een ander systeem. Het kan zijn dat de by-pass niet meer werkt. Bij een koude start, koud koelwater moet de by-pass open staan en extra lucht toelaten. Als het blok en het koelwater warm wordt sluit deze klep. Het is logisch dat je stationair te hoog was, met de slang zoals hij op de foto zit, zeker indien niet dubbel geknepen is de by-pass permanent.
Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-01-2014 19:42 #135913 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic rijden op benzine
Deze AAV/bypass hoort op een 1973er, maar hij moet dus werken en aangesloten zijn. De permanente slangbypass die er nu zit kan niet goed werken. Op de AAV staat zover ik weet een pijl in welke richting de lucht moet gaan.
mbt de stationairschroef: ik verwacht dat je niet aan de juiste stationairschroef gedraaid hebt, want uitdraaien daarvan geeft een hoger toerental, de stationairschroef bij deze injectie is de grotere schroef aan de onderkant van de inlaat van het inlaatspruitstuk zit en met een moer gezekerd is. Als je aan de (choke)klepstandstelschroef gedraaid hebt (zoals bij een carburateur) moet je die weer opnieuw (laten) afstellen want deze moet goed staan tov de klepstandsensor, het zwarte doosje aan andere kant van (choke)klep, anders heb je geen juist stationairsignaal naar je computer.
Zonder de werking en het afstellen van de delen te kennen niets doen aan deze injectiesystemen, je kunt steeds meer problemen veroorzaken.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-01-2014 22:10 #135915 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic rijden op benzine
Ja, zoals ik al zei met het boekje in de hand en een volt/ampèremeter een voor een langs lopen.
Als de slang is verwijderd betekent het dat de koudeklep niet meer werkt.
Kijk ook in de documentatie voor afstel en Fault tracing van het D-Jetronic systeem.
Hoe was de benzine druk ?.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-01-2014 23:08 #135919 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic rijden op benzine
Die AAV kan overigens gereviseerd worden, pm me maar voor dat adres.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-01-2014 12:43 #135930 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic rijden op benzine
Oke, dus waarschijnlijk is de AAV kapot, maar hoe kan ik deze testen of hij daadwerkelijk kapot is? Nieuwe slangen kopen en kijken wat hij doet? Kan ik de AAV ook afsluiten, dit is nu ook al enigszins gebeurd.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD