123ign werkt nokkenas tegen?

Lees meer
02-11-2013 23:21 #133600 door Arno Pfennings
123ign werkt nokkenas tegen? is gemaakt door Arno Pfennings
Het is iets dat ik wel eens langs heb zien komen. Zou een te afwijkende nokkenas als een TT3….en verder worden tegengewerkt door de 123ign?

De oude stroomverdeler zorgde inderdaad voor een stiller "stroboscoopstreepje" op de poelie dan de 123ign bij stationair…en dat zette mij aan dit denken… :roll: :?:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2013 23:39 #133603 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 123ign werkt nokkenas tegen?
Ik zie de tt3 als de max i.c.m 123 ignition en niet alleen door de b 20 E curve als maximum.
De tt5 draait veel te veel toeren.
ik zou dan gaan voor hotsparks of petronix.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2013 08:52 #133610 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic 123ign werkt nokkenas tegen?
Rene,

Hoe zit dat dan?

Bij stationair draait elke nokkenas nagenoeg op hetzelfde toerental en werkt elektronica met lichtsnelheid en zou iets niet kunnen volgen ?

Arno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2013 08:58 #133611 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic 123ign werkt nokkenas tegen?
Ik zag wel op het 123ign-forum staan dat er kennelijk ook wordt gezorgd dat een minder stabiel stationair toerental wordt bijgestuurd. Wellicht is dat de oorzaak.


Re: Volvo 164 Tune R-V-V, unsteady
Author: aryan
Date: 08-22-11 15:30

You might also see the result of the 123 trying to stabilize the engine speed if it idles a little irregular, fo example due to differences i compression between cylinders or a very light flywheel etc. If the engine has a tendency to run more irregular when hot it is time to check the valve clearances.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2013 10:47 #133614 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 123ign werkt nokkenas tegen?
Ik zou mij om een instabiel ontstekingstijdstip stationair niet zo druk maken als dit maar stabiel is bij 1500 -3000 - 5000 tpm
Om maar een paar ijkpunten te noemen.
een instabiel ontstekingstijdstip zou immers schokkerig rijgedrag kunnen veroorzaken.
Dit zou zowel door een mechanische als electronische oorzaak kunnen komen.
U rijdt toch met de tt6? ?
Dan bent u gebonden aan de b20 e curve, dat is al een compromis.
de 123 tune zou dan beter zijn vanwege de programmeerbare vervroegingscurve.
Echter uit betrouwbare bron heb ik reeds vernomen dat de 123 ignition de hoge toerentallen zeg vanaf de tt5 en hoger
Absoluut niet aankan dus ofwel de tt6 komt niet tot zijn recht of op den duur gaat de 123 ignition stuk.
Contactpunten kunnen gaan zweven, blijft over hotsparks of petronics e.d.
P.s. de tinustechniek nokkenassen hebben elk hun specifieke vervroegingscurve nodig.
Vraag dit op bij tinustechniek.
Bccp in Gramsbergen heeft ook de nodige ervaring op dit gebied , zij adviseren meestal de lumenition.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-11-2013 11:46 #133616 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic 123ign werkt nokkenas tegen?
Grappig. Ik heb een tijdje terug mn oude verdeler voorzien van een hotspark om eens te proberen of er verschil is tov de 123ign.

Helaas zit met het plaatsen de vacuumvervroeger (jfur4) in de weg en moet ik eerst het asje anders gaan zetten. Hier nog geen tijd voor gehad maar zodra dit gebeurt is zal ik mijn ervaring even posten.

Ik heb ook last (nou ja last) van een erg springerige timing bij stationair, nu schijnt dit zo t horen (spark balancing) maar maakt het goed afstellen wel lastig. Van Ben de tip gekregen om tussen de oogleden door te kijken :) . Afstellen bij hogere toerentallen heeft niet de voorkeur.

Groet Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2013 14:30 #133625 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic 123ign werkt nokkenas tegen?
Dag Rene,

Ben gaf aan dat de B20B curve waarschijnlijk de best passende is voor de TT6 en dat de B20A mogelijk iets soepeler loopt.

Wat zou het voordeel van de B20E curve tov van die andere 2 zijn?

Arno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2013 14:32 #133626 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic 123ign werkt nokkenas tegen?
Jeroen,

Afstellen op hogere toerentallen zou goed moeten kunnen als per toerental de te halen timingshoek bekend is, toch? Dan zou de instelling bij lagere toerentallen "vanzelf" ook moeten kloppen, niet?

Arno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2013 16:06 #133629 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 123ign werkt nokkenas tegen?
Ik denk dat het zinvol is om met de stroboscoop te controleren hoeveel graden de ontsteking voor geeft.
En dan met een toerenteller ernaast bijv bij 1500 - 3000 - 5000 en bij de tt6 ook hoger.
het werkgebied van de tt6 dus.
De b20e is het snelste b20 blok ooit gemaakt, het lijkt mij dat met een snelle as als de tt6 je ook de vervroegingscurve die bij het snelste blok hoort gebruiken wilt.
Als tinustechniek zegt dat de beste keuze voor de tt6 de b20b curve is dan is dat ook zo, hij heeft deze as immers ontworpen.
Je zou de (praktijk) metingen kunnen vergelijken met de vervroegingsgrafieken van volvo.
Ik weet dat ze bestaan, heb ze ook gezien, ik weet niet waar je ze vinden kan.
Met de grafiek ernaast zou je precies kunnen zien wat je 123 ignition doet onder belasting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2013 17:59 #133640 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic 123ign werkt nokkenas tegen?
Voor de B20E is wel de maximale vervroeging weer een stuk lager..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.