Welke inlaatsysteem?

  • Nick Peere
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 21:57 #122209 door Nick Peere
Welke inlaatsysteem? is gemaakt door Nick Peere
Beste,

welk inlaatsysteem staat er hier op mijn motor? Is dit origineel of achteraf bijgebouwd?
Heb nog niet eerder gezien.



Het gaat hier om een B18 in een Amazon van 66 en loopt op LPG.


Groetjes Nick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-01-2013 22:35 #122213 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Welke inlaatsysteem?
Jeetje! Dat is een flinke beunhaas geweest zeg!

Het is een injectiespruitstuk van een Volvo B20E / B20F waarbij er een gasmengstuk geplaatst is voor de gasklep. Het luchtfilterhuis vind ik nogal knullig gemonteerd.

Ik denk overigens dat het best goed kan lopen. Op deze wijze heb je m.i. een betere venturi werking dan vanaf een Stromberg carburateur met LPG mengstuk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-01-2013 22:39 #122215 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Welke inlaatsysteem?
Gaaf :)

Dit is een inlaatspruitstuk van een injectiemotor, b20e of f.
deze motoren zaten nooit in een amazon, wel in de 140 en de vroege 240 tot 1975.
Als het goed is loopt dit als een tierelier op lpg.
Op benzine wordt lastig, zo te zien zijn alleen de lpg onderdelen gebruikt.
Gave rembekrachtiger, van een 740 of 940 ??.
Hoe koel je je motor :mrgreen: volgens mij hangt er een slangetje los.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2013 01:09 #122219 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Welke inlaatsysteem?
Beste Nick, waarom dit gedaam is weet ik niet maar het gasstuk van een injection hiet heeft een inlaat van 28mm net als bij een carburator versie.
Je bent beter af als het om gas gaat met een dubbele carburator met TT gasstukken is tweemaal 42 mm of een enkele caburator met een TT gasstuk.
Zit er een B20E cilinderkop op???? want dan gaat het nog harder met dubbele carburator, maar ik weet n iet voor hoe lang.

groet

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nick Peere
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2013 07:52 #122302 door Nick Peere
Beantwoord door Nick Peere in topic Welke inlaatsysteem?
Alvast bedankt voor de reacties!

De auto loopt in mijn ogen goed, dus ga het zo voorlopig laten.
Waaraan herken je een B20E kop?

Oliekoeler is er uit, daarmee de losse darm :)


Nick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2013 09:43 #122303 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Welke inlaatsysteem?

"Nick Peere" schreef:
Alvast bedankt voor de reacties!

De auto loopt in mijn ogen goed, dus ga het zo voorlopig laten.
Waaraan herken je een B20E kop?

Oliekoeler is er uit, daarmee de losse darm :)


Nick


Die "losse darm" hoort toch naar de radiator te gaan, eronder in het aluminium huisje zit de thermostaat. Misschien als je de hele luchtinlaat vervangt voor een sportfilter welke je gelijk op het inlaatspruitstuk zet loopt het nog niets beter. Zal iig een stuk sportiever klinken dan :D :D

Een b20e kop herken je aan de dichtgemaakte injectie gaten boven op de kop. Zitten aan de kant van het inlaatspruitstuk naast het kleppendeksel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nick Peere
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2013 08:10 #122526 door Nick Peere
Beantwoord door Nick Peere in topic Welke inlaatsysteem?
Radiator ok, foutje.

Zal eens kijken op de kop, ga mij in ieder geval toch voor carburatie zien.
Deze loopt enkel op LPG en dat mag dus niet in Belgie, carburatie is toch net iets interessanter LPG te combineren met benzine.

Ben deze tegengekomen, hoe weet ik of dit voor B18 of B20 is? De verkoper weet het niet.
nl.kapaza.be/vi/69315024.htm


Nick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2013 09:19 #122529 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welke inlaatsysteem?
Deze SU's zijn op de Volvo B16B motoren geleverd, herkan je aan de vlotterkamers die aan de zijkant zitten ipv tussen in zoals bij de SU's op de B18

De E kop kun je makkelijk verwarren met een F kop en er is wel een verschil in hoogt en compressie verhouding.
Kijk maar eens bij de documentatie en de rubriek Volvo's rechts bovenaan.

Ook gaat een E kop net zo lang mee als een andere, 'rock solid' om een term van de eilandbewoners, die aan de verkeerde kant rijden, te gebruiken.

Dat luchtfilter is een onbekend merk en zou je best kunnen wegwerken in het front, daar zit hij ook bij de P1800 en heb je ruimte zat.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nick Peere
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2013 08:16 #122588 door Nick Peere
Beantwoord door Nick Peere in topic Welke inlaatsysteem?
Ben wat op zoek naar carburatie, maar vind niet dadelijk wat ik moet hebben.
Wat raden jullie me aan om aan te schaffen? Eventueel wat links naar verkoopspaginas?

Groetjes Nick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-01-2013 11:58 #122595 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Welke inlaatsysteem?
Beste Nick, een enkele carburator is het goedkoopste vind je makkelijks tweede hands.
Een dubbel set is al wat duurder als je een goed set kunt vinden meestal zijn ze versleten en moet je ze reviseren.
Een Weber outlaw set is een hele goede oplossing maar kost ook wat het beste kun je zo een set Amerika over laten komen scheelt een stuk in de kosten.
Bij elke configuratie hoort een nokkenas een K nokkenas loopt zowel op een enkele als dubbelle als wel een Weberset.
Voor een dubbelle carburator en een Weberset is het raadzaam om een OMVL verdamper te hebben.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD