CO meten

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2012 18:12 #117159 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic CO meten
"Bad idea boys"

Deze tekst komt uit de colortune manual:

To prevent excessive heat build up in the Colortune and engine, you should not use it continuously for more than 5 mins and avoid extended high rpm.

Een mobiele camera monteren aansluiten op je laptop voor een ritje van vijf minuten lijkt me wat te veel van het goede.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2012 21:18 #117164 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic CO meten
Wanneer het er om gaat je carburateur zo goed mogelijk af te stellen en je naald te optimaliseren is de CO-waarde nooit meer dan een vrij grove indicatie. De CO-waarde wordt ook opgegeven voor het stationair toerental. Een werkelijk goede indicatie voor je rendement is inderdaad de AFR of Lambda-sonde. Wanneer die goed staat zal je CO-waarde er nooit ver naast staan; zie de reactie van Frans Birnie. En als dat wel zo is, zal de waarde waarschijnlijk heel makkelijk met een stationair-sproeier of een luchtsproeier verstellen goed bij te regelen zijn.
Overigens heb ik geen slechte ervaringen met Innovate; het was eigenlijk tamelijk plug-and-play. Ik heb een AFR setje en een SSI, een sensor interface, ingebouwd gehad waarmee ik gasklepstand, toerental, olietemperatuur kon aflezen én loggen, en een luchtmassameter op had aangesloten. Die laatste had ik nooit ge-ijkt, maar het was wel leuk om te zien wat hij deed. Heel leerzaam. Met de bijgeleverde software kun je eigenlijk alles wat je voor ons soort auto's zou willen. Jammergenoeg is de USdollar weer wat gestegen zodat Innovate ook weer wat duurder is geworden, maar op EBay zijn de prijzen nog redelijk.

Groet, Sven

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-08-2012 02:14 #117170 door Teun van Popta
Ik vind dat er toch iets recht gezet moet worden:
CO-meters en Lambda-sondes zijn instrumenten die in het leven zijn geroepen om de schadelijke effecten van verbrandingsproducten voor het milieu terug te dringen. Zij zullen niet bijdragen tot het vinden van een afstelling waarbij je motor lekker loopt. Sterker nog: eigenlijk was de kunst destijds toen ieder jaar de CO-eisen strenger werden, er voor te zorgen dat een motor überhaupt nog kon lopen.

De CO-meters kunnen inderdaad niet meer dan bij stationair aangeven wat het CO-percentage is. Geef gas en er gaat een aantal mechanische variabelen aan het werk waarbij in een oude Volvo geen enkel electronisch systeem aanwezig is die dit afregelt.
Ik zie dan ook niet erg goed wat ik met toch vrij dure systemen zoals die van Innovate Motorsports zou moeten doen.
Ik kom nog zelden met de Amazon bij een garage (alhoewel de firma Touw, een algemeen garagebedrijf te Koudekerke, van Cees Aernoutse rustig een juweeltje genoemd mag worden), maar uiteraard wel voor een APK en dan staat er professionele, en dus geijkte, apparatuur.
En mijn auto rijdt als een droom en is net weer vrolijk met keurige CO- en Lambdawaarden door de APK gekomen.
Het enige wat ik gebruik voor de afstelling is een schroevedraaier. Daarom rijd ik ook een Amazon en niet zo'n ding met veel plastic onder de motorkap.

Teun

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-08-2012 09:41 #117173 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic CO meten

"Teun van Popta" schreef:
CO-meters en Lambda-sondes zijn instrumenten die in het leven zijn geroepen om de schadelijke effecten van verbrandingsproducten voor het milieu terug te dringen. Zij zullen niet bijdragen tot het vinden van een afstelling waarbij je motor lekker loopt.

Volgens mij is dat een andere Lambda-sonde of in elk geval andere toepassing dan in combinatie met een controller.
In het normale regelproces van de motor (of voor oudere auto's de 123 LPG kit ) geeft de sonde volgens mij alleen 0 of 1, met andere woorden goed of niet goed.
Een breedband Lamda meet de daadwerkelijke hoeveelheid zuurstof en koppelt die waarde terug.
Doordat dit een continue meting is (en niet even in de uitlaat zoals met de CO voor de APK), weet je ook hoe de verbranding verloopt bij optrekken, belasting, etcetera.
Hierdoor kun je er in de basis in elk geval voor zorgen dat hij op de gewone gebruiks-curve (stationair/optrekken/kruissnelheid/etc) niet te arm staat.

Ik ben het wel met je eens dat om vervolgens de verbranding op de hele gebruiks-curve te optimaliseren dat een standaard Amazon uitrusting dan niet afdoende is. Dat is ook wel te zien aan het topic van Boele: " Hoe stel ik de verdamperdruk af? ". Om dus het maximale uit je breedband lambda te halen is een regelbaar brandstofsysteem nodig.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-08-2012 16:31 #117180 door Teun van Popta
Dankjewel Lars,

Ik ben niet zo heel erg meer op de hoogte van de modernste techniek en had me niet gerealiseerd dat er nog verschil in de lambda-sondes zit. Zal weer eens wat aan bijscholing gaan doen.

Teun

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2012 16:56 #117181 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic CO meten
@Teun
Sommige mensen vinden het leuk om een achteras met schijfremmen van een 240 serie onder een Amazon te bouwen. Sommige mensen vinden het leuk om middels electronica hun motor te optimaliseren of in ieder geval te kunnen zien wat er gebeurt. Met geen andere reden dan omdat het kan. En omdat je het zelf kan doen. Dat heet hobby. En dat is leuk. Meer niet. In dat licht zou je de initïele vraag van Alfriedel en de reacties van de anderen kunnen zien. Dan wordt alles een stuk zinvoller. Ik vind allebei (de achteras en het gedoe met de Lambda-sonde) leuk!
@Lars
Ik heb nooit met smalband sensoren gewerkt, maar ik meende dat ze een spanninkje af konden geven van 0 tot 1 V. Of iets van Lambda=1 (is ideaal) of minder dan 1 (dus slechter) Het mooie van de setjes met controller die je op een PC kunt aansluiten is dat je kunt loggen tijdens het rijden en dan terug kunt kijken wat er werkelijk gebeurd is. Het is toch leuk om een B18 of B20 mooier en misschien ook zuiniger te laten lopen?

Groet, Sven

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-08-2012 17:08 #117182 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic CO meten
Bij een normale smallband sensor is deze spanning volgens mij binair, dus 0 of 1.
Van de Bosch website :

Standard narrow band type Oxygen Sensors operate between 0 and 1 volts, and are only capable of accurately measuring a stoichiometric air/fuel ratio (e.g. 14.7:1). A richer or leaner condition results in an abrupt voltage change and is only useful for qualitative determination.

En uit een Bosch PDF :

LSU wide-band lambda sensors can obtain extremely precise measurements at the stoichiometric point (?=1) as well as in the “lean” (?>1) and “rich” (?<1) ranges. They supply a constant signal across a wide measuring range.

En (ook) in mijn geval is het meer "omdat het kan". Ik vind ook het hele stuk van alternatieve versnellingsbak tot motor optimalisatie leuk. Zeker ook omdat ik een standalone LPG dampgas injectie systeem ga proberen wat een kennis van mij aan het ontwikkelen is.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-08-2012 21:30 #117189 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic CO meten
Met een lambdasonde kan je inderdaad zien in hoeverre een verdamper/carburateur/injectie zijn werk goed doet.

Op het gevoel loopt de auto vaak goed, alleen aan de waarden te zien, kan dit vaak beter (efficienter.)
Doordat ik nu het gedonder heb met mijn verdamperdruk, heb ik besloten om aan een standalone motormanagement systeem te beginnen.
Hierbij ga ik zowel LPG (dampgas) en Benzine injecteren zonder gebruik van de Bosch D-jet.

Het overzicht is gereed, binnenkort onderdelen bestellen. Zal hierover verder gaan in mijn topic.

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-09-2012 20:57 #117232 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic CO meten
Het gaat mij er alleen maar om om een afstelling te hebben dat mijn motor niet te arm loopt en dus te heet met alle gevolgen vandien of te rijk waardoor misschien de oliefilm van de cilinderwanden wegspoeld.
Ik ken de afstelling bij stationair om de mooiste loop te hebben bij het laagste toerental maar wat doet ie met halfgas of vollast als je de juiste naald niet hebt? Hoe kom je aan de juiste naald als je geen standaard motorconfiguratie hebt?
Nu B 20 met hoge compressie 1 SU Hif 6 carburateur K nokkenas gewone B 18 ontsteking met vacuumvervroeger(of niet), standaard uitlaat erop Simons heb ik liggen. Su Hif 6 is in goede staat komt van een B 20 a.
Ben bezig met twee SU's te reviseren en dan met de Simons erop wat voor naalden dan? Welk ontstekingstijdstip?
Allemaal vragen,Ik heb geen dynojetbank tot mijn beschikking.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2012 01:06 #117248 door Teun van Popta
Zo heren,

Het was een prima weekeinde. Heb mij grondig verdiept in de Lambda's en weet nu veel meer. De Zirkonium- en TitaniumDioxide modellen zijn eigenlijk uit en de breedband is in. Nu komt ie: Ben langs geweest bij een bevriend garagehouder en we hebben de Amazon eens aan de tester (4-gas analyser van Bosch) gehangen nadat ik eerst hoorde dat, als het CO goed staat (wat je bij een APK natuurlijk meet), dat de Lambda dan eigenlijk ook altijd goed staat (bij stationair dus) en zo was het ook bij mijn autootje. Ga je nu het toerental ophogen dan zie je de Lambda iets oplopen, dus staat de boel aan de rijke kant, precies waar ik het hebben wil. Ga je het toerental snel laten wisselen dan schiet de meter alle kanten op, ook precies zoals verwacht.
De conclusie moet zijn dat voor het puur afstellen van de motor (en in engere zin de carburateur) de Lambdameting povertjes presteert. In klare taal: voor dit doel heb je er niets aan.
Verder: ik doe regelmatig zinloze dingen omdat er daar ontzettend veel lol in heb dus wees er van overtuigd dat ik niemand zijn lol wil afnemen. Zo denk ik ook nog wel eens aan een pure race-Amazon met een dashboard vol met Stack-instrumenten (die overigens ook een prachtige Lamba-meter in hun assortiment hebben)
De achteras van de 240 is overigens nog te koop (ik heb de as van Rudi Dortang's P1800 immers over kunnen nemen) Schijfremmen achter zijn bij snelle ritten door de bergen vijf dagen achter elkaar eerder noodzaak dan hobby en ik zou dat iedereen met sportieve ambities aan willen raden.
Dan kom ik op de laatste post van Alfriedel: een bezoek aan de Dyno (bij ons in Goes is er eentje, en BCCP in Gramsbergen is natuurljik top) kost goud geld. Een dagje gaat gauw richting € 500,00 en dat is mij te veel van het goede.
Ik zal morgen even nakijken welke naalden ik destijds genomen heb en kom dan nog terug op de afstelling. Weet nog wel dat we drie keer omgebouwd hebben Nu is het verwisselen van naalden niet zo ingrijpend gelukkig. Vraag: ga je naar 2x HS6 of een ander type en heb je een 123-Ignition er in zitten?

Tot morgen,
Teun

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD