CO meten
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Zijn daar programma's voor en wat voor lambda sonde moet je hebben twee of drie draads?
De reden is dat ik wil weten wat voor naald ik nodig heb in een SU HIF6 op een B 20 met K nokkenas hoge compressiekop en Simons uitlaat.
Wie weet hier iets van?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Maar goed die kan is door de overdruk niet zo groot.
Zoek maar eens op Wideband Lambda of Breedband Lambda.
Met alleen de sensor ben je er niet. Je hebt ook een controller nodig om hem uit te lezen. Zelf heb ik een Tech Edge en volgens mij Boele ook.
Een ander bekend merk is Innovate, maar daar heb ik minder goede verhalen over gelezen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Nadeel is nu dat ik kan zien dat het huidige injectiesysteem dermate slecht functioneert, dat ik een zelf programmeerbaar systeem overweeg. Toch voelt het niet als een slecht lopende motor.
Wel is een 123 ignition of andere electronsiche ontsteking een must bij een B20E met de BW35 bak, na deze verbetering reedt mijn 1800 aanmerkelijk beter, voelt ook alsof ik meer vermogen heb op de snelweg.
Volgens mij komt dit omdat bij de hoge toeren - tot 6000- de oude verdeler het hoge toerental niet kan volgen.
In het MG blad heb ik hier al een artikel over gelezen zo'n 10 jaar geleden.
Ik ben wel benieuwd naar die storingen, van h et oude systeem, welke zie je ?? en wat is de oorzaak.
De injectiekabelboom droogt uit, deze geef ik vaak de schuld, vorig jaar ook liep de B20E op 3 poten, ook weer een kabelbreuk vlak voor de injector
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Een Lambda-sonde is een O2-sensor. Daar kan je dus geen CO mee meten.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Voor een CO meter kun je inderdaad langs een garage gaan, dat is volgens mij geen hebbeding voor thuis.
Neemt niet weg dat je door je zuurstof te meten je brandstoftoevoer ook kunt optimaliseren. (toch?)
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Lars Rengersen" schreef:
Neemt niet weg dat je door je zuurstof te meten je brandstoftoevoer ook kunt optimaliseren. (toch?)
Volgens mij ook. Vanuit natuurkundige begrippen (niet mijn studie) weet ik dat er voor 1 liter benzine, 14,7 kg lucht nodig is.
Nadeel van een CO meter is dat je goed het stationaire toerental af kan regelen, maar niet onder belasting.
- 02114-dummy
-
- Elite lid
-
Verbranding van brandstof Is geen natuurkunde maar scheikunde en die verhouding heet officieel de Stoichiometrische verhouding.
Die verhouding geeft aan hoeveel van elke stof nodig is om een volledige (stoichiometrische) verbranding te doen ontstaan met als resultaat alleen maar water en koolstofdioxide (H2O en CO2), elke afwijking in die verhouding geeft een onvolledige verbranding met als resultaat H2O , CO2 en CO, koolmono-oxide.
Die verhouding moet wel in gelijke eenheden dus massa/massa of volume /volume nie tin volume /massa,vice versa.
Simpel vanwege het feit dat 1 liter brandstof niet gelijk is aan 1 kg brandstof.
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Gele verbranding is te rijk,witte te arm en blauw is goed.
Als ik er een webcam boven hang kan ik misschien ook tijdens het rijden op mijn labtop zien hoe de verbranding verloopt.
Iemand al eens gedaan?
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"Alfriedel Boelen" schreef:
Nu heb ik ook een ColorTune bougie, een van glas waardoor je in je cilinder kunt kijken.
Gele verbranding is te rijk,witte te arm en blauw is goed.
Als ik er een webcam boven hang kan ik misschien ook tijdens het rijden op mijn labtop zien hoe de verbranding verloopt.
Iemand al eens gedaan?
Nooit gedaan, maar dat moet kunnen lijkt me! Zal wel even een gepruts zijn om de webcam zo stabiel op te hangen dat je ook een bruikbaar beeld op je laptop hebt, maar zou niet weten waarom het niet zou werken. Wel opletten he, niet zomaar de openbare weg op terwijl je steeds naar je laptop kijkt; kun je beter iemand anders laten rijden.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.