CO meten

  • Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-08-2012 19:34 #117026 door Alfriedel Boelen
CO meten is gemaakt door Alfriedel Boelen
Hallo,kun je niet met een lambdasonde in je uitlaat gestoken en op een laptop aangesloten je CO waarde meten?
Zijn daar programma's voor en wat voor lambda sonde moet je hebben twee of drie draads?
De reden is dat ik wil weten wat voor naald ik nodig heb in een SU HIF6 op een B 20 met K nokkenas hoge compressiekop en Simons uitlaat.
Wie weet hier iets van?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-08-2012 21:40 #117029 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic CO meten
Dat kan, nog mooier is via een dop zo vroeg mogelijk in de uitlaat (direct daar waar alle pijpen vanaf de cilinders samenkomen). Anders heb je kans op een verkeerde meting als er al meer zuurstof in de uitlaat terecht komt.
Maar goed die kan is door de overdruk niet zo groot.

Zoek maar eens op Wideband Lambda of Breedband Lambda.

Met alleen de sensor ben je er niet. Je hebt ook een controller nodig om hem uit te lezen. Zelf heb ik een Tech Edge en volgens mij Boele ook.
Een ander bekend merk is Innovate, maar daar heb ik minder goede verhalen over gelezen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2012 14:09 #117080 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic CO meten
Vriend van mij had slechte ervaringen met Innovate. Ik vond dat het prijsverschil van 75euro niet waard. Het systeem van de Techedge 2J9 werkt perfect in mijn 1800E .

Nadeel is nu dat ik kan zien dat het huidige injectiesysteem dermate slecht functioneert, dat ik een zelf programmeerbaar systeem overweeg. Toch voelt het niet als een slecht lopende motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2012 23:31 #117098 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic CO meten
Nee, die ervaring heb ik ook, het Bosch systeem is vergevingsgezind en de motor gaat pas slecht lopen als er flinke storingen zijn.
Wel is een 123 ignition of andere electronsiche ontsteking een must bij een B20E met de BW35 bak, na deze verbetering reedt mijn 1800 aanmerkelijk beter, voelt ook alsof ik meer vermogen heb op de snelweg.
Volgens mij komt dit omdat bij de hoge toeren - tot 6000- de oude verdeler het hoge toerental niet kan volgen.
In het MG blad heb ik hier al een artikel over gelezen zo'n 10 jaar geleden.

Ik ben wel benieuwd naar die storingen, van h et oude systeem, welke zie je ?? en wat is de oorzaak.
De injectiekabelboom droogt uit, deze geef ik vaak de schuld, vorig jaar ook liep de B20E op 3 poten, ook weer een kabelbreuk vlak voor de injector

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-08-2012 11:29 #117113 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic CO meten
Maar even terug naar de vraag van Alfriedel:

Een Lambda-sonde is een O2-sensor. Daar kan je dus geen CO mee meten.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-08-2012 12:45 #117115 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic CO meten
Goed punt Teun!
Voor een CO meter kun je inderdaad langs een garage gaan, dat is volgens mij geen hebbeding voor thuis.


Neemt niet weg dat je door je zuurstof te meten je brandstoftoevoer ook kunt optimaliseren. (toch?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-08-2012 16:09 #117122 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic CO meten

"Lars Rengersen" schreef:
Neemt niet weg dat je door je zuurstof te meten je brandstoftoevoer ook kunt optimaliseren. (toch?)


Volgens mij ook. Vanuit natuurkundige begrippen (niet mijn studie) weet ik dat er voor 1 liter benzine, 14,7 kg lucht nodig is.

Nadeel van een CO meter is dat je goed het stationaire toerental af kan regelen, maar niet onder belasting.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
30-08-2012 07:33 #117131 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic CO meten
Kleine aanpassing:
Verbranding van brandstof Is geen natuurkunde maar scheikunde en die verhouding heet officieel de Stoichiometrische verhouding.
Die verhouding geeft aan hoeveel van elke stof nodig is om een volledige (stoichiometrische) verbranding te doen ontstaan met als resultaat alleen maar water en koolstofdioxide (H2O en CO2), elke afwijking in die verhouding geeft een onvolledige verbranding met als resultaat H2O , CO2 en CO, koolmono-oxide.
Die verhouding moet wel in gelijke eenheden dus massa/massa of volume /volume nie tin volume /massa,vice versa.
Simpel vanwege het feit dat 1 liter brandstof niet gelijk is aan 1 kg brandstof.

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2012 13:19 #117139 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic CO meten
Nu heb ik ook een ColorTune bougie, een van glas waardoor je in je cilinder kunt kijken.
Gele verbranding is te rijk,witte te arm en blauw is goed.
Als ik er een webcam boven hang kan ik misschien ook tijdens het rijden op mijn labtop zien hoe de verbranding verloopt.
Iemand al eens gedaan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-08-2012 13:32 #117142 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic CO meten

"Alfriedel Boelen" schreef:
Nu heb ik ook een ColorTune bougie, een van glas waardoor je in je cilinder kunt kijken.
Gele verbranding is te rijk,witte te arm en blauw is goed.
Als ik er een webcam boven hang kan ik misschien ook tijdens het rijden op mijn labtop zien hoe de verbranding verloopt.
Iemand al eens gedaan?


Nooit gedaan, maar dat moet kunnen lijkt me! Zal wel even een gepruts zijn om de webcam zo stabiel op te hangen dat je ook een bruikbaar beeld op je laptop hebt, maar zou niet weten waarom het niet zou werken. Wel opletten he, niet zomaar de openbare weg op terwijl je steeds naar je laptop kijkt; kun je beter iemand anders laten rijden.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD