lpg valt steeds uit

• Marcel Jonges (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-07-2012 20:23 #115466 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic lpg valt steeds uit
Hmm, het zou óók kunnen dat er een draadbreuk zit in de spoel van één van de LPG afsluiters. Soms wél contact, soms géén contact. Soms wel LPG, soms géén LPG. Bij mij trad het probleem met name op bij warme motor, dat de afsluiter dicht ging/bleef. Dit is makkelijk door te meten met een multimeter op het moment dat de LPG weigert. Kosten zijn 1-2 tientjes voor een nieuwe spoel, welke vaak te vervangen is zonder het LPG systeem open te maken. Wie weet.

Ben benieuwd naar de oorzaak/oplossing!

Groeten,
Marcel

Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2012 14:13 #115765 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic lpg valt steeds uit
Dat is een goeie Marcel, dit heb ik tijdens mijn werk ook een keer gehad bij een andere auto.
Het vervelende is dat de auto net voor de vakantie weer is stilgevallen en nog vervelender is dat de auto na het afslepen naar huis (was gelukkig maar 200mtr) gewoon weer deed. Zelfs 2 uur stationair laten draaien en prima hoor :oops:
Ik had net de caravan van de stalling gehaald dus de motor was lekker heet.
Dus ik kon niet meten......Als hij nu ermee stopt kan je meten.
Met een alternatief weggegaan.
Wél de bobine al warm gemaakt maar de vorige keer bleef de ontsteking gewoon werken na het uitvallen van lpg. Op benzine doet de auto het nauwelijks.
De Weber die ik al heb klaarliggen moet er maar snel op, een spoeltje is ook wel snel te regelen.
gr marcel

Amazon Combi '66

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2012 14:29 #115766 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic lpg valt steeds uit

"marcel Smelter" schreef:
Dat is een goeie Marcel, dit heb ik tijdens mijn werk ook een keer gehad bij een andere auto.
Het vervelende is dat de auto net voor de vakantie weer is stilgevallen en nog vervelender is dat de auto na het afslepen naar huis (was gelukkig maar 200mtr) gewoon weer deed. Zelfs 2 uur stationair laten draaien en prima hoor :oops:
Ik had net de caravan van de stalling gehaald dus de motor was lekker heet.
Dus ik kon niet meten......Als hij nu ermee stopt kan je meten.
Met een alternatief weggegaan.
Wél de bobine al warm gemaakt maar de vorige keer bleef de ontsteking gewoon werken na het uitvallen van lpg. Op benzine doet de auto het nauwelijks.
De Weber die ik al heb klaarliggen moet er maar snel op, een spoeltje is ook wel snel te regelen.
gr marcel

Hoe zeker weet je dat de bedrading echt in orde is? De benzine/gas schakelaar deed wat vreemd (wild heen en weer klikken hielp blijkbaar..) en heb je vervangen, goede zaak. Weet je zeker dat de draden van/naar die schakelaar wel goed verbinding maken? Check ook alle massa-verbindingen, zekeringhouder van de LPG installatie, etc. Trek alle stekkertjes eens (1 voor 1) los, maak ze schoon en zet ze iets strakker vast.. Kan een wereld van verschil zijn (en kost niks).

(Onzichtbare) loszittende stekkers kunnen op de meest ongewenste moment storingen veroorzaken, en juist tijdens zo'n testje voor de deur (stationair laten lopen) zal het meestal wel werken. Pas tijdens een normaal ritje komen de problemen dan weer, als je pech hebt. Lastig foutzoeken! Eigenlijk zou je met een testlampje of multimeter alles na moeten lopen, aan alle draden rammelen net zo lang tot je de fout gevonden hebt. Als dat niet helpt is het tijd om onderdelen te vervangen (al dan niet tijdelijk)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2012 21:48 #115781 door Marcel Smelter (GAST)
Erik, fijn dat je meedenkt.
Vorige keer had ik al diverse lampje op componenten gezet en een los stekkertje op de benzine/gas schakelaar gevonden.
Deze schakelaar reeds vervangen. Aan alle bedradingen getrokken en stekkertjes al strakker gezet en contactcleaner gebruikt.
Extra massa gelegd op relais.
Wat mij opvalt dat als je de tankafsluiter afkoppelt de auto nog een paar secondes loopt en dan langzaam afslaat, mijn indruk is dat de auto snél afslaat en daarmee verdenk ik de tankafsluiter niet.
Zal toch ook maar de tank vrijmaken om dan ook de bedrading daar maar eens bekijken.
Anders maar een compleet nieuwe bedrading leggen?
Eerst maar eens een spoeltje regelen.....die kan je los vervangen zonder het hele relais te moeten uitbouwen.
gr marcel

Amazon Combi '66

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-07-2012 22:19 #115783 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic lpg valt steeds uit
Ik heb slechte ervaringen met een revisie setje. Zal een nieuwe kopen. Zeker als het al 15 jaar oud is.
Ik meen dat je 3 gasafsluiter hebt. 1 bij de tank, 1 voor de verdamper en een klep tussen verdamper en carburateur.
Ik zal op alle 3 en controle lampje aansluiten en kijken wat er gebeurt.
Tevens is het mogelijk dat de verdamper bevriest als gevolg van slechte doorstroming van koelwater.
Dit kun je zien door ijsafzetting op je verdamper.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2012 23:44 #115788 door Marcel Smelter (GAST)
Dat klopt Rob, een op de tank/een nét voor de verdamper die het vloeibare gas regelt en één tussen de verdamper en de gasslang.
De laatste is meer een stopklep en zitten op dezelfde voedingsdraad, aangstuurd door het veiligheidsrelais.
Het relais stuurt op een ander pootje de tankafsluiter.
Becriezen kan idd nog steeds maar komt vaker voor in voor- en najaar en dan zie je een bonk ijs. Dat is bij mij niet het geval, jammer genoeg.........
De auto stopt dan langzaam en niet plotseling zoals bij mij, zo voelt het aan.
Maar, we geven nog niet op hoor!

Amazon Combi '66

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-09-2012 22:30 #117733 door Marcel Smelter (GAST)
Het spoeltje vervangen op de verdamper en na 500km doet de brave amazon het nog steeds.
Het oude spoeltje met de fohn verwarmt maar geen weerstandsverschil.........
Kan natuurlijk ook zijn dat warmte én trillen van de motor tesamen het probleem vormde.
Bedankt voor het meedenken mensen!
gr marcel

Amazon Combi '66

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD