Weber

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-02-2012 19:59 #110617 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Weber
Je kan ook overwegen een enkele Stromberg te monteren. Loopt een stuk zuiniger en eenvoudiger af te stellen. Zo rijden er vele volvo's rond!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-02-2012 07:06 #110623 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic Weber
Heb ik ook al over gedacht, maar een klein beetje pit mag wel omdat ik regelmatig met een aanhanger rijdt en de 123 onsteking is op het ogenblik perfect afgesteld op 2 carburateurs

Groeten Willem

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-02-2012 16:48 #110629 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Weber
De meerwaarde van de dubbele carburateurs t.o.v.een enkele is vooral van toepassing bij het rijden op benzine.
De theorie achter een confentionele lpg installatie is het aantrekken of aanzuigen van gas door middel van motorvacuum of
Onderdruk opgebouwd door de werking van het verplaatsen van de zuigers in de cilinders.
De hoeveelheid motorvacuum bepaalt de hoeveelheid gas vermengd met lucht dat wordt aangetrokken.
De carburateur(s) hebben alleen de functie van doorgeefluik.
De doorlaatdiameter van een gasmengstuk is ook kleiner dan de inwendige maat van de carburateur, ook dit is bedoelt
Om de onderdruk in het inlaattraject te vergroten om meer gas / lucht aan te trekken.
Bij het gebruik van meerdere carburateurs moet de onderdruk of vacuum die door het motorblok wordt opgebouwd
Worden verdeeld over de carburateurs.
Dit betekend dat per carburateur minder gas wordt aangetrokken.
Om die rede is het afstellen op lpg met meerder carburateurs veel lastiger en zijn ook vaak betere/ duurdere onderdelen zo als
Mengstukken, betere verdampers en luchtfilters met een afgemeten luchtweerstand nodig om de auto goedlopend te krijgen.

De suggestie om de dubbele carburateurs door een enkele te vervangen bij het hoofdzakelijk rijden op lpg als tevens de motor verder standaard is en topvermogen niet het belangrijkst is lijkt mij juist.

• Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-02-2012 17:56 #110632 door Willem van Weelderen (GAST)
Bedankt Rene, dit wist ik niet, ik ga het hele boeltje ombouwen voor 1 carburateur. Spruitstuk , luchtfilter en pakking heb ik toch al liggen. Maar moet nu wel de 123 onsteking ook anders afgesteld worden?

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-02-2012 18:10 #110634 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Weber
De afstelling vande 123 ontsteking en de voorinstelling is vooral afhankelijk van type nokkenas.
Als het geheel nu goed loopt zou ik het voor nu zo laten.
als je zeker weet wat voor nokkenas je hebt, dit is vaak niet overeenkomstig met het type motorblok kun je dat later altijd nog aannpassen.

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2012 11:31 #115875 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Weber
Hoewel het onderwerp eigenlijk al afgehandeld is - en in dit geval de juiste oplossing gekozen is (ombouwen naar enkele Stromberg), wil ik volledigheidshalve toch nog even reageren op de opmerking :

"maar omdat mijn carburateurs slecht zijn en ze moet vervangen ga ik, na nog het een en ander bekeken te hebben qua prijzen, twee revisie strombergs aanschaffen bij het onderdelen shop van VKV"

Dat kan namelijk niet : bij een originele set dubbele Strombergs op een 142/144/145S zijn de voorste en de achterste verschillend :
- alleen die aan de schutbordzijde heeft een choke, de andere niet,
- alleen die aan de radiatorzijde heeft een zg 'by-pass valve', de andere niet.

Je kunt ze dus alleen als SET dubbele Strombergs vervangen (of laten reviseren).

De revisie Strombergs die door het VOD (en anderen) verkocht worden zijn enkele Strombergs (en hebben een choke, maar geen bypass valve) : 2 daarvan vormen samen geen set (tenminste, niet als je het zaakje origineel wilt houden ...).

(Overigens komen bij installatie van dubbele Strombergs op Engelse wagens - zoals Triumph - soms wel chokes op allebei de carburateurs voor ......, maar bij Volvo dus niet)

• Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-07-2012 08:00 #116111 door Willem van Weelderen (GAST)
Ik heb de dubbelle set er af gegooid, een enkele gereviseerde gekocht bij VKV, nieuwe pakkingen en nieuw luchtfilter, alles gemonteerd, naar een gasboer gereden, gelijk een nieuwe verdamper er op , af laten stellen en totaal geen problemen meer , in 1 keer starten op gas en benzine, loopt voortreffelijk, alleen is de auto niet echt zuiniger geworden maar dat is niet het ergste. Met rijgedrag geen verschil te merken, ook niet met aanhanger.
Auto is vorige week ook nog APK gekeurd en in 1 keer goed zonder opmerkingen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD