Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-01-2011 23:43 #99950 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Volgens classiccars.about.com/gi/o.htm?zi=1/XJ&z...le.aspx%3Fid%3D55960 kan je 'zonder problemen' E10 gebruiken. Je moet alleen rekenen op een totale rebuild van het benzinesysteem. Van tank tot carburateur of injector.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-01-2011 17:01 #99988 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Op de website jebentalsnelduurzaamopweg vind je een lijst met auto merken en bouwjaren welke geschikt of niet geschikt zijn voor E10 benzine.
Daar zie je dat alle Volvo modellen vanaf bouwjaar 1976 geschikt zijn voor E10 benzine.

Overigens is het rijden op E10 niet het grootste probleem maar het stilstaan (winterstalling rijden op LPG enz) deze benzine verouderd erg snel, het is dat ook zaak om de stroming in je benzine systeem opgang te houden.

In het tijdschrift "Klassiek en Techniek" van december 2010 staat een uitgebreid artikel over de E10 brandstof.

• Arjan Vrielink (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-01-2011 19:09 #99994 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Ik heb even je link werkend gemaakt ;)

Handig, bedankt...

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-01-2011 14:42 #100043 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Er zijn volgens mij toevoegmiddelen te koop die je door de benzine kunt mengen zodat deze niet verouderd. De M30 olie kan de roest tegen gaan dus wellicht kun je op deze manier de auto toch geschikt maken voor de E10.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

• Johan Popken (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2011 08:58 #102663 door Johan Popken (GAST)
Beantwoord door Johan Popken (GAST) in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
In mijn werkplaatshandboek van mijn B16 staat dat er geen ethyl in het brandstofsysteem mag komen. Daar kwam ik pas achter toen ik mijn 444 de hele winter met een tank vol Euro loodvrij had weggezet. Gevolg: de hele boel vergomd, en allemaal zwarte schilfertjes in de benzinetank. De ethanol heeft kennelijk een reinigende werking. Ik heb mijn tank 4 x gespoeld en rijd op V-Power. Hij rijd er een stuk beter op, toch ploft hij wat na (ontbranding in de uitlaat). Ontsteking staat goed, en de carburateur denk ik ook wel. We krijgen hem in ieder geval niet armer gesteld zonder hem minder mooi te laten lopen. Heeft iemand ervaring met BP Ultimate? Dat is 98, dus nog wat hoger in het octaangehalte.

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-05-2011 11:12 #102664 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Hr Popken,

Het is zo dat Euro 95 niet voor deze motor geschikt is, je verliest vermogen en op den duur vervuilt je motor.
Vroeger ( +/- 1960) had je in Nederland twee soorten benzine nl. gewone benzine ( 95 octaan, te vergelijken met de huidige euro 95) en super benzine ( 98 octaan te vergelijken met de huidige euro 98) Voor alle Volvo modellen werd toen geadviseerd om super benzine te tanken.
Ik tank altijd euro 98 in mijn 444 en heb nooit last van vergommen, ook al staat de auto een winter stil.
Bij het schoonmaken van de benzinepomp en de carburateur vind ik geen ovedadige vervuiling.
Het kan zijn dat jouw benzinetank een keer aan de binenkant behandeld is tegen roest en dit oplost door ethanol.

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2011 00:57 - 23-08-2011 08:24 #105629 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
In het Juni nummer van Practical Classics staat een interessant artikel over de E10. Het beloofd daar niet veel goeds voor de toekomst. Er wordt hier gesproken over het feit dat Ethanol water absorbeerd wat natuurlijk weer roest vorming to gevolg heeft. Een ander probleem zou de hoeveelheid zuurstof in Ethanol zijn (35%) wat een arm mengsel tot gevolg heeft. Dit in combinatie met de de temperatuur waarbij Ethanol verdampt heeft weer tot gevolg dat er vloeistof resten in the cilinder achterblijven waardoor de olie film wordt aangetast en slijtage toe neemt. Kortom.....niet veel goeds. Ik heb een .pdf format van dit artikel, misschien dat dit op site gezet kan/mag worden.
Laatst bewerkt 23-08-2011 08:24 door Rob Baeten.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2011 07:35 #105633 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Graag, als je dat artikel naar redactie@volvokv.nl stuurt, zal ik het opnemen in de documentatie.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2011 08:25 #105634 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
OK Rob, het is verstuurd

Groeten, Rob

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD