Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
- Rob Spoon
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-01-2011 23:43 #99950
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Volgens
classiccars.about.com/gi/o.htm?zi=1/XJ&z...le.aspx%3Fid%3D55960
kan je 'zonder problemen' E10 gebruiken. Je moet alleen rekenen op een totale rebuild van het benzinesysteem. Van tank tot carburateur of injector.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 392
27-01-2011 17:01 #99988
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Op de website
jebentalsnelduurzaamopweg
vind je een lijst met auto merken en bouwjaren welke geschikt of niet geschikt zijn voor E10 benzine.
Daar zie je dat alle Volvo modellen vanaf bouwjaar 1976 geschikt zijn voor E10 benzine.
Overigens is het rijden op E10 niet het grootste probleem maar het stilstaan (winterstalling rijden op LPG enz) deze benzine verouderd erg snel, het is dat ook zaak om de stroming in je benzine systeem opgang te houden.
In het tijdschrift "Klassiek en Techniek" van december 2010 staat een uitgebreid artikel over de E10 brandstof.
Daar zie je dat alle Volvo modellen vanaf bouwjaar 1976 geschikt zijn voor E10 benzine.
Overigens is het rijden op E10 niet het grootste probleem maar het stilstaan (winterstalling rijden op LPG enz) deze benzine verouderd erg snel, het is dat ook zaak om de stroming in je benzine systeem opgang te houden.
In het tijdschrift "Klassiek en Techniek" van december 2010 staat een uitgebreid artikel over de E10 brandstof.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-01-2011 19:09 #99994
door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Ik heb even je link werkend gemaakt 
Handig, bedankt...
Handig, bedankt...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 278
29-01-2011 14:42 #100043
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Beantwoord door Remon Kosse in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Er zijn volgens mij toevoegmiddelen te koop die je door de benzine kunt mengen zodat deze niet verouderd. De M30 olie kan de roest tegen gaan dus wellicht kun je op deze manier de auto toch geschikt maken voor de E10.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Popken (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
07-05-2011 08:58 #102663
door Johan Popken (GAST)
Beantwoord door Johan Popken (GAST) in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
In mijn werkplaatshandboek van mijn B16 staat dat er geen ethyl in het brandstofsysteem mag komen. Daar kwam ik pas achter toen ik mijn 444 de hele winter met een tank vol Euro loodvrij had weggezet. Gevolg: de hele boel vergomd, en allemaal zwarte schilfertjes in de benzinetank. De ethanol heeft kennelijk een reinigende werking. Ik heb mijn tank 4 x gespoeld en rijd op V-Power. Hij rijd er een stuk beter op, toch ploft hij wat na (ontbranding in de uitlaat). Ontsteking staat goed, en de carburateur denk ik ook wel. We krijgen hem in ieder geval niet armer gesteld zonder hem minder mooi te laten lopen. Heeft iemand ervaring met BP Ultimate? Dat is 98, dus nog wat hoger in het octaangehalte.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 392
07-05-2011 11:12 #102664
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Hr Popken,
Het is zo dat Euro 95 niet voor deze motor geschikt is, je verliest vermogen en op den duur vervuilt je motor.
Vroeger ( +/- 1960) had je in Nederland twee soorten benzine nl. gewone benzine ( 95 octaan, te vergelijken met de huidige euro 95) en super benzine ( 98 octaan te vergelijken met de huidige euro 98) Voor alle Volvo modellen werd toen geadviseerd om super benzine te tanken.
Ik tank altijd euro 98 in mijn 444 en heb nooit last van vergommen, ook al staat de auto een winter stil.
Bij het schoonmaken van de benzinepomp en de carburateur vind ik geen ovedadige vervuiling.
Het kan zijn dat jouw benzinetank een keer aan de binenkant behandeld is tegen roest en dit oplost door ethanol.
Het is zo dat Euro 95 niet voor deze motor geschikt is, je verliest vermogen en op den duur vervuilt je motor.
Vroeger ( +/- 1960) had je in Nederland twee soorten benzine nl. gewone benzine ( 95 octaan, te vergelijken met de huidige euro 95) en super benzine ( 98 octaan te vergelijken met de huidige euro 98) Voor alle Volvo modellen werd toen geadviseerd om super benzine te tanken.
Ik tank altijd euro 98 in mijn 444 en heb nooit last van vergommen, ook al staat de auto een winter stil.
Bij het schoonmaken van de benzinepomp en de carburateur vind ik geen ovedadige vervuiling.
Het kan zijn dat jouw benzinetank een keer aan de binenkant behandeld is tegen roest en dit oplost door ethanol.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1424
23-08-2011 00:57 - 23-08-2011 08:24 #105629
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
In het Juni nummer van Practical Classics staat een interessant artikel over de E10. Het beloofd daar niet veel goeds voor de toekomst. Er wordt hier gesproken over het feit dat Ethanol water absorbeerd wat natuurlijk weer roest vorming to gevolg heeft. Een ander probleem zou de hoeveelheid zuurstof in Ethanol zijn (35%) wat een arm mengsel tot gevolg heeft. Dit in combinatie met de de temperatuur waarbij Ethanol verdampt heeft weer tot gevolg dat er vloeistof resten in the cilinder achterblijven waardoor de olie film wordt aangetast en slijtage toe neemt. Kortom.....niet veel goeds. Ik heb een .pdf format van dit artikel, misschien dat dit op site gezet kan/mag worden.
Laatst bewerkt 23-08-2011 08:24 door Rob Baeten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-08-2011 07:35 #105633
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Graag, als je dat artikel naar
redactie@volvokv.nl
stuurt, zal ik het opnemen in de documentatie.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1424
23-08-2011 08:25 #105634
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
OK Rob, het is verstuurd
Groeten, Rob
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





