- Berichten: 278
Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Minder
Meer
24-01-2011 18:40 #99846
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer is gemaakt door Remon Kosse
Wanneer E10 in een oldtimer wordt getankt is de kans groot dat er in eerste instantie weinig aan de hand is. Echter de ethanol in de benzine tast brandstofleidingen en pakkingen aan met lekkage en het eerste geval brand als gevolg. Ook eventuele schade aan kleppen en klepzetels sluiten experts niet uit. Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking. In Frankrijk is Euro 95 inmiddels al bijna niet meer verkrijgbaar en bij de meeste pompen vervangen door SP95-E10 (Euro 95 met 10% Ethanol). Duitsland is nu het volgende land dat aan de beurt is. Maar ook Nederland zal moeten volgen. In Europees verband is afgesproken dat er in 2013 een extra soort aan de pomp verkrijgbaar moet zijn. Omdat de meeste tankstation maar over een beperkt aantal pompen/tanks beschikt ligt het voor de hand om de Euro 95 met 5% bio-ethanol te vervangen voor Euro 95 met 10 bio-ethanol. Een alternatief voor oldtimerbezitters kan een duurdere een premium brandstof zijn zoals V-Power van Shell of BP Ultimate.
Om dezelfde smerende werking bij E10 te krijgen als bij normale benzine is het dan niet een idee om een klein beetje olie door de benzine te mengen? V-power gooi ik zo niet in mijn oldtimer. Volgens shell heeft dit een reinigende werking en het zal mij niet verbazen als je hierdoor meer problemen krijgt omdat een deel van het roet los komt. Wat is jullie idee hierover? Niet geheel onbelangrijk natuurlijk.
Om dezelfde smerende werking bij E10 te krijgen als bij normale benzine is het dan niet een idee om een klein beetje olie door de benzine te mengen? V-power gooi ik zo niet in mijn oldtimer. Volgens shell heeft dit een reinigende werking en het zal mij niet verbazen als je hierdoor meer problemen krijgt omdat een deel van het roet los komt. Wat is jullie idee hierover? Niet geheel onbelangrijk natuurlijk.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2145
24-01-2011 19:28 #99849
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Olie toevoegen? Het is toch geen 2-takt 
Ik ben er persoonlijk niet zo bang voor: LPG heeft ook geen smerende werking voor zover ik weet. (afgezien van flashlube constructies.) Met onze combi hebben we al ruim 200000km op LPG gereden..
Vwb V-power en of BP Ultimate: Is dat een soort van super benzine? (ron98) Ik ben daar nog niet wijzer van geworden!
Ik ben er persoonlijk niet zo bang voor: LPG heeft ook geen smerende werking voor zover ik weet. (afgezien van flashlube constructies.) Met onze combi hebben we al ruim 200000km op LPG gereden..
Vwb V-power en of BP Ultimate: Is dat een soort van super benzine? (ron98) Ik ben daar nog niet wijzer van geworden!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
25-01-2011 11:27 #99877
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Bij kassa of iets dergelijks hebben ze ooit eens bekeken of die V-power, BP ultimate of hoe ze het ook maar noemen enig meetbaar verschil maakt in vergelijking tot normale benzine. Conclusie: totaal geen verschil! Dat ging dan wel vooral over verbruik..
Die V-power etc lijkt dus gewoon een grote marketingtruc te zijn.. De enige reden dat het werkt is het psychologische effect: je tankt bewust die duurdere benzine die zuiniger zou moeten zijn.. daardoor pas je onbewust je rijstijl daarop aan.. waardoor het verbruik wel degelijk, en meetbaar, omlaag gaat, aldus kassa (of vergelijkbaar programma..)
Het artikel op de voorpagina doet geloven dat er wel degelijk verschil zit tussen de 'luxe' brandstoffen en de 'normale', en dat de duurdere beter zou zijn dan gewone brandstof.. Dat geloof ik niet zo.
Wie heeft er -technisch/chemisch gezien- gelijk?
Die V-power etc lijkt dus gewoon een grote marketingtruc te zijn.. De enige reden dat het werkt is het psychologische effect: je tankt bewust die duurdere benzine die zuiniger zou moeten zijn.. daardoor pas je onbewust je rijstijl daarop aan.. waardoor het verbruik wel degelijk, en meetbaar, omlaag gaat, aldus kassa (of vergelijkbaar programma..)
Het artikel op de voorpagina doet geloven dat er wel degelijk verschil zit tussen de 'luxe' brandstoffen en de 'normale', en dat de duurdere beter zou zijn dan gewone brandstof.. Dat geloof ik niet zo.
Wie heeft er -technisch/chemisch gezien- gelijk?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2145
25-01-2011 12:25 #99878
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Volgens de site van BP, heeft
BP Ultimate RON 98
(gelijk aan super benzine) en zou het dus geschikter zijn voor onze oldtimers.
Van de Shell-site wordt ik niet veel wijzer, enige wat me daarvan is bijgebleven is iets over een vergelijking met Ferrari... :lol:
Van de Shell-site wordt ik niet veel wijzer, enige wat me daarvan is bijgebleven is iets over een vergelijking met Ferrari... :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 278
25-01-2011 19:57 #99893
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Beantwoord door Remon Kosse in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Die test was inderdaad bij Kassa. Alle premium benzine van verschillende merken komt uit eenzelfde depot. Het is een druppel op de gloeiende plaat. Wat betreft het verbruik had het geen effect maar over de reinigende werking werd niet gesproken.
Een beetje Miller M30 toevoegen zou volgens mij ook geen kwaad kunnen (10ml op 60L benzine bijvoorbeeld).
Een beetje Miller M30 toevoegen zou volgens mij ook geen kwaad kunnen (10ml op 60L benzine bijvoorbeeld).
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niels Brugman
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 83
25-01-2011 22:34 #99903
door Niels Brugman
Beantwoord door Niels Brugman in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Over die V-power etc. kan ik zeggen dat deze brandstof zeker wel iets doet. Een aantal jaren terug liep de Ford Escort station van mijn vader niet meer zo als ie deed toen hij 'm kocht. Hij hoefde toen niet eens te vertellen als ie weer eens V-power diesel er in had gedaan, dat verschil kon je bijzonder goed merken. 't Leek wel alsof dat blok weer helemaal opleefde met die brandstof erin.
Wat betreft die ethanol-benzine. Dat deze E10 brandstofleidingen en pakkingen aantast is voor mij eigenlijk reden genoeg om het spul niet in mijn auto te willen hebben.
Wat betreft die ethanol-benzine. Dat deze E10 brandstofleidingen en pakkingen aantast is voor mij eigenlijk reden genoeg om het spul niet in mijn auto te willen hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 891
26-01-2011 00:43 #99912
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Wat ik zoal over dit onderwerp gelezen heb in de diverse autoblaadjes is, dat je ervoor moet zorgen, dat alle rubber slangen vervangen moeten worden door drielagige E10 compatibele slangen, en dat je af en toe "carburateur reiniger" moet toevoegen aan de benzine.
Lekkage staat gelijk aan risico van brand.
Voor de lpg rijders onder ons geldt dan de aanbeveling om wat vaker dan te doen gebruikelijk op benzine te rijden, zodat dat mengsel ook echt zijn werk kan doen.
Wat de verdere toekomst ons biedt: ' on verra, Inch 'Allah' .
Het geeft wel stof tot nadenken om bewuster te lobbyen, aangezien wetenschappelijke metingen in Duitsland hebben aangetoond, dat het instellen van "Umweltzonen" geen enkel effect hebben op verbetering van de luchtqualiteit door het uitbannen van ons soort oud roest, terwijl in Zwitserland wij nu officieel persona non grata zijn.
Wil onze hobby een kans van slagen tot overleven hebben, dan dient er een krachtige overkoepelende Europese Lobby te komen van belangen organisaties zoals Fehac en hun zuster organisaties.
Verdere upgrading in de E-waarden betekent wel verdere ontbossing in Zuid-Amerika en Afrika, ten koste van landbouwgrond voor de locale bevolking. Is dat de onomkeerbare consequentie van een tot nu toe succesvolle L(h)obby?
Lekkage staat gelijk aan risico van brand.
Voor de lpg rijders onder ons geldt dan de aanbeveling om wat vaker dan te doen gebruikelijk op benzine te rijden, zodat dat mengsel ook echt zijn werk kan doen.
Wat de verdere toekomst ons biedt: ' on verra, Inch 'Allah' .
Het geeft wel stof tot nadenken om bewuster te lobbyen, aangezien wetenschappelijke metingen in Duitsland hebben aangetoond, dat het instellen van "Umweltzonen" geen enkel effect hebben op verbetering van de luchtqualiteit door het uitbannen van ons soort oud roest, terwijl in Zwitserland wij nu officieel persona non grata zijn.
Wil onze hobby een kans van slagen tot overleven hebben, dan dient er een krachtige overkoepelende Europese Lobby te komen van belangen organisaties zoals Fehac en hun zuster organisaties.
Verdere upgrading in de E-waarden betekent wel verdere ontbossing in Zuid-Amerika en Afrika, ten koste van landbouwgrond voor de locale bevolking. Is dat de onomkeerbare consequentie van een tot nu toe succesvolle L(h)obby?
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1299
26-01-2011 12:35 #99924
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Een van de problemen van E10 benzine is inderdaad aantasting van de rubbers. Een ander (vaak onderbelicht probleem) is de aantasting van de lichtmetalen componenten. Dit betekent dat langdurig gebruik van E10 brandstof je carburateur en benzinepomp aangetasten.
Dus ben je op vakantie geweest in Frankrijk en je hebt noodgewongen op E10 moeten rijden, zorg dan dat je bij terugkomst je tank helemaal leegrijdt en vervolgens vullen met ouderwetse benzine. Vervolgens een groot aantal kilometers op deze Nederlandse benzine rijden om je brandstofsysteem door te spoelen.
Dus ben je op vakantie geweest in Frankrijk en je hebt noodgewongen op E10 moeten rijden, zorg dan dat je bij terugkomst je tank helemaal leegrijdt en vervolgens vullen met ouderwetse benzine. Vervolgens een groot aantal kilometers op deze Nederlandse benzine rijden om je brandstofsysteem door te spoelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 278
26-01-2011 18:11 #99934
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Beantwoord door Remon Kosse in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
Bijt het rubber weg, of begint het te roesten? Was is de werking van E10 op de materialen? Dat is me nog niet helemaal duidelijk geworden.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 891
26-01-2011 19:00 #99938
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer
@ Kosse,
beide!
zorg dus, zodra er geen alternatief meer is, dat de rubbers vervangen zijn voor E10 compatibele slangen, en dat je middels toevoegingen zoals carburateurreiniger, anti corrosie preventie in het systeem hebt zitten.
Ik heb me er overigens niet in verdiept hoe de Amerikaanse of Braziliaanse klassieke auto scene met deze problematiek omgaat, ik denk dat Europa in dezen decennia achterop loopt, en dat er dus al ervaringsgegevens te vinden moeten zijn.
Ik blijf alert op de (Europese) berichtgeving.
Zoals Han (Misdom) terecht opmerkt: bij ons in NL is het nog niet zover, maar die tijd komt geheid, net zoals het windmolenpark bij Urk.
Siang alias Don Quichotte
beide!
zorg dus, zodra er geen alternatief meer is, dat de rubbers vervangen zijn voor E10 compatibele slangen, en dat je middels toevoegingen zoals carburateurreiniger, anti corrosie preventie in het systeem hebt zitten.
Ik heb me er overigens niet in verdiept hoe de Amerikaanse of Braziliaanse klassieke auto scene met deze problematiek omgaat, ik denk dat Europa in dezen decennia achterop loopt, en dat er dus al ervaringsgegevens te vinden moeten zijn.
Ik blijf alert op de (Europese) berichtgeving.
Zoals Han (Misdom) terecht opmerkt: bij ons in NL is het nog niet zover, maar die tijd komt geheid, net zoals het windmolenpark bij Urk.
Siang alias Don Quichotte
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





