Slecht starten bij warme motor
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Mijn Amazon start bij een koude motor prima op benzine. Als de motor op bedrijfstemperatuur begint te komen en de auto even uit zet ontstaat het probleem dat het starten op benzine dan moeizaam gaat. Zou de motor bij dezelfde temperatuur op LPG gestart worden dan slaat deze zonder problemen aan. Vooral bij warm weer wil de auto bij warme motor slecht starten. Contactpunten, kleppen e.d. zijn gesteld.
Ik heb zelf het vermoeden dat het probleem ontstaat omdat de brandstofleiding (groen op de foto) langs de koelslangen lopen en over de radiateur loopt. Bij de koelslang de de verdamper zit de brandstofleiding zelfs aan de koelslang gebonden. Kan dit het probleem veroorzaken? Dat bijvoorbeeld een deel van de benzine verdampt voordat het in de caburateur komt?
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niels Brugman
-
- Premium lid
-
- Remon Kosse
- Elite lid
-
"N.J.M. Brugman" schreef:
Dat klinkt wel als een klassiek gevalletje "vapor lock". 't Lijkt me verstandig eens te kijken of je de brandstofleiding een andere, minder warme, route kunt laten volgen en daarbij dus ook de benzineafsluiter te verplaatsen zodat deze niet boven de radiateur zit.
Is jou verwachting ook dat dan het probleem opgelost is met de warme start? Ik kan me in ieder geval geen andere oorzaak bedenken die zò voor de hand ligt.
Nou starten de B18 en B20 motoren altijd moeizamer als ze warm zijn, je moet na het tanken op de snelweg starten met volgas. Bij mij vooral het geval met de Stromberg.
Als je de benzineslang beter legt (in ieder geval niet boven de radiateur!), zal het vast verbeteren!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Remon Kosse
- Elite lid
-
"Tom Steverink" schreef:
Hij ligt in ieder geval erg warm te zijn!
Nou starten de B18 en B20 motoren altijd moeizamer als ze warm zijn, je moet na het tanken op de snelweg starten met volgas. Bij mij vooral het geval met de Stromberg.
Als je de benzineslang beter legt (in ieder geval niet boven de radiateur!), zal het vast verbeteren!
Bedankt voor de tip van het volgas geven. Dit staat inderdaad ook in het instructieboekje. Mijn plan is om zodra de auto uit de winterstalling is de benzineslang te vervangen zodat het meer uit een geheel bestaat. Zoals je op de foto kunt zien zijn er twee soorten slangen gebruikt. Een dikke en een dunnere die naar de caburateur loopt. Maakt de dikte nog iets uit?
Ik zie wel een aansluiting op het inlaatspruitstuk waar niks op zit, hier zou je de carterventilatie slang verwachten.
Als ik het vergelijk met de boekjes dan hoort de vuldop en de carterventilatie beide een slang te hebben die naar het inlaatspruitstuk gaan.
Wel zie ik twee slangen naar de gaspomp gaan, dit is zeker niet zoals Volvo dit bedoelt heeft.
Door wie is het gas erin gebouwd en is dit met opzet ?
Verder ben ik het eens dat stromberg carbs bij warme motor lastig starten, maar die slangen over je radiator zou ik heel snel veranderen de motor beweegt tov de radiator en dit moet haast wel schuren, op den duur slang door en dan heb je een knal feest. Verbaas me dat hij zo door de APK is gekomen.
Geen risico's ga naar iemand met verstand van LPG en Volvo's Amazone
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Leo Staats
- Premium lid
-
Off topic tip: Het is aan te raden een transparant remolie potje toe te voegen. Schroef je zo op het bestaande potje. Voordelen meer olie, en makkelijker te controleren.

groeten Leo
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-

in 62 was de carter ontluchting inderdaad gewoon open. Toen werd CO2 nog door de bossen opgenomen

spruitstuk gat is dicht na verwijdering van een rembekrachtiger..
Nu heb ik nog wel een vraag aan de huidige eigenaar : heb je trommelremmen rond om , of is de voortrein al vernieuwd met schijven? (zou de rembekrachtiger kunnen verklaren)
- Remon Kosse
- Elite lid
-
" jo (GAST)" schreef:
ff voor de laatste 2 reagerenden... er is een topic "Mijn Amazon uit 1962" met precies de zelfde foto
in 62 was de carter ontluchting inderdaad gewoon open. Toen werd CO2 nog door de bossen opgenomen
spruitstuk gat is dicht na verwijdering van een rembekrachtiger..
Nu heb ik nog wel een vraag aan de huidige eigenaar : heb je trommelremmen rond om , of is de voortrein al vernieuwd met schijven? (zou de rembekrachtiger kunnen verklaren)
Wat je zegt klopt precies Jo.
De voorwielen zijn geremd met schijfremmen. Er heeft inderdaad een rembekrachtiger op gezeten en daar was de opening op het spruitstuk ook voor bedoeld. Die opening is nu gewoon helemaal dicht. De carterventilatie is inderdaad een open systeem en wil dit ook origineel houden. De tip van het doorzichtige potje ga ik zeker overwegen.
De LPG installatie is er door Sito Classics ingebouwd. Ik ken het bedrijf niet, maar de installatie zit er inmiddels al 10 jaar op deze manier ingebouwd.