- Berichten: 37
Carb. B18A doet vreemd
- Jules van Haaren (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Na wat wrikken schoot hij omhoog en de motor liep, bovengemiddeld. Ik had een stuk meer vermogen. Echter na een lange rit werkt de carburateur weer zoals het zou moeten en gaat dat dingetje gewoon op en neer als je gas geeft, mijn extra vermogen is ook weer weg.
Is het mogelijk dat de carburateur te langzaam werkt? Toen hij helemaal open stond had ik namelijk veel power, nu is het weer normaal. Ik rij op LPG trouwens.
Volvo 144 B18A uit 1968
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
'Dat ding wat omhoog gaat als er meer lucht nodig is' (weet de naam ook niet.. vlotter??) heeft olie nodig (dat is tenminste zo bij een SU-H6), vaak wordt vergeten die te checken of bij te vullen. Misschien dat er totaal geen olie meer inzit en dat hij daarom soms blijft hangen?
Er is speciale olie voor te koop, maar ik heb 'ergens' gelezen dat er gewoon normale motorolie in kan. Hoeft maar een klein beetje in.
-Edit- En die olie krijg je erin door '14' in onderstaand plaatje los te draaien en eruit te halen, en dan de olie in het bovenste deel van '11' te gieten:
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jules van Haaren (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 37
Volvo 144 B18A uit 1968
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
De Stromberg werkt in tegenstelling tot de SU met een membraan, als daar een scheurtje in zit, gaat de gasschuif niet omhoog. Trouwens, als je alleen op LPG rijdt, heb je de gasschuif met gasnaald helemaal niet nodig, dus die mag ook bovenin blijven zitten. De klep aan de achterkant van de carburateur is dan de enige die de toevoer van mengel regelt. (Alleen dan niet op benzine proberen te rijden: hij krijgt dan véél te veel benzine.
Je kunt het membraan controleren door de 4 boutjes met kruiskop die het deksel vasthouden los te draaien en dan voorzichtig het deksel omhoog eraf halen. Eronder zit een veer en je ziet dan het rubber membraan. Er zit trouwens een klein lipje aan dat in een uitsparinkje in de rand moet vallen (voorhet geval dat je de boel weer monteert)
Er zit een gasnaaldje onderaan de schuif, die je er met membraan en al uit kunt trekken, die naald valt onder in een sproeierbuisje. Voorzichtig dus! Als het membraan niet de schuldige is, moet je misschien de gasschuif voorzichtig van kool ontdoen? Schuif en naald lijken op nr 16 (en de schuif waar 12 in geschroefd zit) in bovenstaand plaatje, alleen zit er bij de Stromberg dus het membraan bovenop
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jules Hopman
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 43
Ik heb een beetje het zelfde probleem geloof ik.
Ik heb net een advertentie geplaats op zoek naar een andere carburateur omdat de dealer me vertelde dat de mijne een beetje op z'n einde liep door te veel op gas te hebben gereden. (Ik niet trouwens hoor, maar de vorige eigenaar. Ik heb de auto net)
Op benzine wilde hij alleen lopen op de snelweg en bij lagere snelheden verzoop ie. Starten lukte al helemaal niet op benzine.
Hij krijgt veel te veel benzine. Op gas geen enkel probleem.
Ik ben alleen bang dat als ik er alleen aan ga beginnen de carburateur uit elkaar te halen het een beetje mis kan gaan.
Ben een leek wat dat betreft nl.
Wie in het oosten of midden des lands zou er kunnen helpen?
J.F. of Tom misschien?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Als je bij me in de buurt zit, (Twente, Goor) wil ik wel even met je kijken hoor. Een andere carburateur is bijna nooit nodig, een andere naald wél! Die slijt doordat de motor op gas loopt. Koop een nieuwe naald en het klusje is snel gepiept hoor. Verder kan de carburateur over het asje valse lucht trekken, maar dan loopt-ie op lpg ook niet goed!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jules van Haaren (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 37
Volvo 144 B18A uit 1968
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
De combinatie dubbele SU met LPG is lastig, en vergt een spelingsvrije SU.
Op mijn 144-S met B20B heb ik de SU's vervangen door een enkele Stromberg met LPG verdamper. rijdt al 4 jaar probleemloos.
De 164 die ik recent heb verkocht had een marine spruitystuk met 3 Stropmbergs en liep probleemloos op gas, wel 1 : 8 maar kniesoor die daar op let.
Mocht je in het Oosten sleutelruimte zoeken en / of advies, neem dan of topic contact met me op.
Ed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 538
Wat bleek? Binnen een middag afstellen liep de auto als een zonnetje, nooit echt problemen ondervonden. Het enige is dat het op benzine iets minder loopt, maar dat heeft vooral met de stationair afstelling te maken, en het feit dat de naalden aan het einde iets te rijk zijn voor de B20A, daar zou ik wellicht nog wat aan kunnen doen als ik dat nodig acht.
Hiervoor heb ik wel de hele boel van tevoren gereviseerd, iets dat hartstikke goed zelf te doen is, zeker tijdens deze winterse dagen! Een kwestie van een revisie-setje kopen, een spuitbus carb-cleaner en stuk voor stuk de carburateur helemaal uit elkaar halen, schoonmaken en weer opbouwen. Stuk voor stuk is vooral handig zodat je bij het opbouwen een voorbeeld hebt van hoe het ook alweer zat... Mocht je het grondig willen aanpakken koop je ook nog schuurpapier van 100 tot 1200 in stapje van 100 ofzo en twee polijstschijven voor op de boormachine en tover je de koepeltjes in een uur om tot prachtig spiegelende onderdelen!
Het kan zijn dat ik veel geluk heb gehad, of dat een B20B een stuk lastiger reageert op LPG dan een B20A, maar met een goede dosis geduld en nauwkeurigheid om een goede (basis)afstelling te vinden, is het een erg mooie klus!
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jules Hopman
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 43
Wanneer zou je tijd hebben?
Groeten,
Jules
@E.S.G. Zee. Bedankt voor het aanbod. Ik heb hier ook sleutelruimte en een brug. Ik heb meer hulp nodig dan een ruimte dus. Ik heb zelf nl. niet veel ervaring met sleutelen. Ben je toevallig veel dichterbij dan Tom? Misschien kunnen we er dan binnenkort een keer samen naar kijken. Ook als je zelf een keer ruimte binnen nodig hebt met een brug (als je die niet hebt) ben je natuurlijk welkom.
Groeten,
Jules
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.