Carb. B18A doet vreemd

  • Jules van Haaren (GAST)
  • Jules van Haaren (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-12-2010 13:40 #98782 door Jules van Haaren (GAST)
Carb. B18A doet vreemd is gemaakt door Jules van Haaren (GAST)
Afgelopen week starte mijn Volvo 144 alsmaar niet. Toen vrijdag de nood hoog was heb ik de ANWB gebeld. De accu bleek goed, startmotor werkte maar hij bleef maar niet aanslaan. Nadat de ANWB me door heel Leeuwarden heen heeft gesleept leek de motor een klein teken van leven te geven, heel zachtjes draaide de motor maar gas geven oid had totaal geen zin. Gelukkig kwam er een tweede ANWB busje bij, die draaide het luchtfilter los en zag het probleem. De carburateur bleef hangen? in ieder geval er kwam niet voldoende lucht de motor in en dat ding wat naar boven gaat als er meer lucht nodig is zat moervast.
Na wat wrikken schoot hij omhoog en de motor liep, bovengemiddeld. Ik had een stuk meer vermogen. Echter na een lange rit werkt de carburateur weer zoals het zou moeten en gaat dat dingetje gewoon op en neer als je gas geeft, mijn extra vermogen is ook weer weg.
Is het mogelijk dat de carburateur te langzaam werkt? Toen hij helemaal open stond had ik namelijk veel power, nu is het weer normaal. Ik rij op LPG trouwens.

Volvo 144 B18A uit 1968

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2010 14:13 #98783 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Carb. B18A doet vreemd
Welk type carb heb je?

'Dat ding wat omhoog gaat als er meer lucht nodig is' (weet de naam ook niet.. vlotter??) heeft olie nodig (dat is tenminste zo bij een SU-H6), vaak wordt vergeten die te checken of bij te vullen. Misschien dat er totaal geen olie meer inzit en dat hij daarom soms blijft hangen?

Er is speciale olie voor te koop, maar ik heb 'ergens' gelezen dat er gewoon normale motorolie in kan. Hoeft maar een klein beetje in.

-Edit- En die olie krijg je erin door '14' in onderstaand plaatje los te draaien en eruit te halen, en dan de olie in het bovenste deel van '11' te gieten:


Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jules van Haaren (GAST)
  • Jules van Haaren (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-12-2010 14:30 #98784 door Jules van Haaren (GAST)
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic Carb. B18A doet vreemd
Ik heb een Zenith Stromberg carburateur, volgens mij zit er voldoende olie in. Hij sopt een beetje als je dat pinnetje eruit trekt, ANWB zei ook dat het OK was.

Volvo 144 B18A uit 1968

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2010 16:29 #98787 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Carb. B18A doet vreemd
Heeft de ANWB ook naar het membraan gekeken?
De Stromberg werkt in tegenstelling tot de SU met een membraan, als daar een scheurtje in zit, gaat de gasschuif niet omhoog. Trouwens, als je alleen op LPG rijdt, heb je de gasschuif met gasnaald helemaal niet nodig, dus die mag ook bovenin blijven zitten. De klep aan de achterkant van de carburateur is dan de enige die de toevoer van mengel regelt. (Alleen dan niet op benzine proberen te rijden: hij krijgt dan véél te veel benzine.

Je kunt het membraan controleren door de 4 boutjes met kruiskop die het deksel vasthouden los te draaien en dan voorzichtig het deksel omhoog eraf halen. Eronder zit een veer en je ziet dan het rubber membraan. Er zit trouwens een klein lipje aan dat in een uitsparinkje in de rand moet vallen (voorhet geval dat je de boel weer monteert)

Er zit een gasnaaldje onderaan de schuif, die je er met membraan en al uit kunt trekken, die naald valt onder in een sproeierbuisje. Voorzichtig dus! Als het membraan niet de schuldige is, moet je misschien de gasschuif voorzichtig van kool ontdoen? Schuif en naald lijken op nr 16 (en de schuif waar 12 in geschroefd zit) in bovenstaand plaatje, alleen zit er bij de Stromberg dus het membraan bovenop

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2010 21:44 #98799 door Jules Hopman
Beantwoord door Jules Hopman in topic Carb. B18A doet vreemd
Mmmm.
Ik heb een beetje het zelfde probleem geloof ik.
Ik heb net een advertentie geplaats op zoek naar een andere carburateur omdat de dealer me vertelde dat de mijne een beetje op z'n einde liep door te veel op gas te hebben gereden. (Ik niet trouwens hoor, maar de vorige eigenaar. Ik heb de auto net)
Op benzine wilde hij alleen lopen op de snelweg en bij lagere snelheden verzoop ie. Starten lukte al helemaal niet op benzine.
Hij krijgt veel te veel benzine. Op gas geen enkel probleem.

Ik ben alleen bang dat als ik er alleen aan ga beginnen de carburateur uit elkaar te halen het een beetje mis kan gaan.
Ben een leek wat dat betreft nl.

Wie in het oosten of midden des lands zou er kunnen helpen?
J.F. of Tom misschien?



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2010 08:08 #98802 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Carb. B18A doet vreemd
Hoi Jules! ZIet er goed uit die 144! Welk bouwjaar?

Als je bij me in de buurt zit, (Twente, Goor) wil ik wel even met je kijken hoor. Een andere carburateur is bijna nooit nodig, een andere naald wél! Die slijt doordat de motor op gas loopt. Koop een nieuwe naald en het klusje is snel gepiept hoor. Verder kan de carburateur over het asje valse lucht trekken, maar dan loopt-ie op lpg ook niet goed!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jules van Haaren (GAST)
  • Jules van Haaren (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-12-2010 10:17 #98805 door Jules van Haaren (GAST)
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic Carb. B18A doet vreemd
Inderdaad een mooie 144, ik heb precies hetzelfde Jules, als ik op snelheid ben kan ik op benzine rijden (wel een beetje schokerig plankgas) maar starten of stationair = verzuipen. Ik denk dat ik zo'n revisie kitje koop en zelf aan de slag ga, veel foto's maken. Bij 'Wheeler Dealers' reviseren ze een SU carb van een p1800, wel handig om even naar te kijken:

Volvo 144 B18A uit 1968

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2010 22:19 #98823 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Carb. B18A doet vreemd
Niks mis met een enkele Stromberg in combinatie met LPG en een B20, meestal is het vernieuwen van de naald en een nieuw membraan voldoende om weer jaren door te kunnen rijden. De P1800 heeft een dubbele SU, dat laten reviseren kost je+/- 600 euro bij BCCP.
De combinatie dubbele SU met LPG is lastig, en vergt een spelingsvrije SU.
Op mijn 144-S met B20B heb ik de SU's vervangen door een enkele Stromberg met LPG verdamper. rijdt al 4 jaar probleemloos.
De 164 die ik recent heb verkocht had een marine spruitystuk met 3 Stropmbergs en liep probleemloos op gas, wel 1 : 8 maar kniesoor die daar op let.

Mocht je in het Oosten sleutelruimte zoeken en / of advies, neem dan of topic contact met me op.

Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
15-12-2010 11:57 #98837 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Carb. B18A doet vreemd
Ed, toch ben ik het niet helemaal met je eens. Ik heb deze zomer de enkele Stromberg van mijn B20A vervangen door een dubbele SU set met K&N openluchtfilters. Ondanks waarschuwende woorden her en der gewoon geprobeerd. Ik zag het als een mooie uitdaging en het ziet er gewoon veel mooier uit.

Wat bleek? Binnen een middag afstellen liep de auto als een zonnetje, nooit echt problemen ondervonden. Het enige is dat het op benzine iets minder loopt, maar dat heeft vooral met de stationair afstelling te maken, en het feit dat de naalden aan het einde iets te rijk zijn voor de B20A, daar zou ik wellicht nog wat aan kunnen doen als ik dat nodig acht.

Hiervoor heb ik wel de hele boel van tevoren gereviseerd, iets dat hartstikke goed zelf te doen is, zeker tijdens deze winterse dagen! Een kwestie van een revisie-setje kopen, een spuitbus carb-cleaner en stuk voor stuk de carburateur helemaal uit elkaar halen, schoonmaken en weer opbouwen. Stuk voor stuk is vooral handig zodat je bij het opbouwen een voorbeeld hebt van hoe het ook alweer zat... Mocht je het grondig willen aanpakken koop je ook nog schuurpapier van 100 tot 1200 in stapje van 100 ofzo en twee polijstschijven voor op de boormachine en tover je de koepeltjes in een uur om tot prachtig spiegelende onderdelen!

Het kan zijn dat ik veel geluk heb gehad, of dat een B20B een stuk lastiger reageert op LPG dan een B20A, maar met een goede dosis geduld en nauwkeurigheid om een goede (basis)afstelling te vinden, is het een erg mooie klus!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2010 17:09 #98851 door Jules Hopman
Beantwoord door Jules Hopman in topic Carb. B18A doet vreemd
@Tom. Hij is uit 1967.Ik ben via onderdelenzoeker even aan het kijken naar een nieuwe naald en membraan. Of heb je misschien een makkelijkere manier om hier aan te komen? Als je me wilt helpen, heel graag. Ik woon in Schalkhaar dus ik kan wel een keer naar je toe komen in een weekend.
Wanneer zou je tijd hebben?
Groeten,
Jules

@E.S.G. Zee. Bedankt voor het aanbod. Ik heb hier ook sleutelruimte en een brug. Ik heb meer hulp nodig dan een ruimte dus. Ik heb zelf nl. niet veel ervaring met sleutelen. Ben je toevallig veel dichterbij dan Tom? Misschien kunnen we er dan binnenkort een keer samen naar kijken. Ook als je zelf een keer ruimte binnen nodig hebt met een brug (als je die niet hebt) ben je natuurlijk welkom.

Groeten,

Jules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.