naald su-carb

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2003 12:56 #55411 door
naald su-carb is gemaakt door
Hallo Allemaal,Na afgelopen weekend mijn gastank leeggereden te hebben, heb ik ongeveer vijf kilometer op benzine gereden (benzine van meer dan 3jaar oud). Nu blijft de naald van de carbu steeds vast zitten (weer op gas rijdend). Nu heb ik in het forumarchief wel uitgebreid het met vacuum omhooghouden van de naald gevonden, en zal dit in de toekomst zo gaan proberen, maar tot ik tijd heb de carbu na te kijken zoek ik een mechanische manier om hem in de bovenste stand (permanent) vast te zetten om intussen nog evengewoon door te kunnen rijden. Hoe moet/kan dit het beste?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2003 13:39 #65934 door
Beantwoord door in topic naald su-carb
Is het de naald of de zuiger die vast blijft zitten? Naald is eenvoudig uit de zuiger te halen.....(althans bij SU)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2003 13:46 #65933 door
Beantwoord door in topic naald su-carb
Geen idee. Stationair loopt de motor prima, echter hij reageert niet op gasgeven. Een licht tikje op de carbu verhelpt dit. Zolang daarna het toerental niet onder de 2000tpm komt gaat het goed. Maar door zuiger en naald boven vast te zetten moet het probleem over zijn en ik hoop op een eenvoudige truc hiervoor waarbij de carbu niet open moet. Het echte werk kan dan tot het weekend wachten terwijl er toch normaal gereden kan worden.Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2003 14:16 #65932 door
Beantwoord door in topic naald su-carb
Een su carb openschroeven (3stuks schroeven) kost niet meer dan 5 minuten.Maar ja anders zou je er een houtje in kunnen zetten ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2003 18:01 #65931 door
Beantwoord door in topic naald su-carb
Nu weet je ook waarom je geregeld stukken op benzine moet rijden. Benzine van drie jaar oud...? Moet je voor de gein eens aan ruiken...dan weet je dat benzine ook kan bederven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2003 18:39 #65930 door
Beantwoord door in topic naald su-carb
Alles mooi en aardig, maar hij rijdt beroerd op benzine en perfect op gas. Nu heb ik altijd gedacht dat het gasrijden de carb vernield voor benzine gebruik. Maar dat op benzine rijden de carb ook kan beschadigen is nieuw voor mij. De auto is overigens drie jaar geleden uit finland geimporteerd, en er is in die tijd dus geen druppel benzine in gegaan, dus het kan ook nog ouder zijn. Maar nog steeds geen antwoord hoe nu zonder vacuum de zuiger+naald omhoog te houden (als ik het houtje niet helemaal serieus neem).Kan ik trouwens behalve de naaldook de zuiger eruit laten? (bij alleen lpg gebruik natuurlijk)Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2003 19:40 #65929 door
Beantwoord door in topic naald su-carb
Op mijn vorige Ama zat een stromberg waar aan de zijkant van de hals bovenaan het zuigerhuis een M6-gat getapt zat.Boutje borgen met een extra moertje tegen de zuigerhals. Moet met een SU ook kunnen. Flink optoeren met de gasklep van de carb, zodoende komt de zuiger omhoog, boutje handvast draaien en ietsje strakker vasttrekken deed het kunstje. Denk aan he vastzetten met het borgmoertje.Alleen doen als ie al op gas loopt.Wil je dan naar benzine terug dan zal dat boutje eerst gelost moeten worden, anders verzuipt ie als een idioot.Overigens kan het slecht lopen ook wel iets te maken hebben met de ouderdom van de benzine en dus slechte gespoeldheid van je leidingen, lees : vervuiling...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2003 19:41 #65928 door
Beantwoord door in topic naald su-carb
De types carburateur met variabele venturi zijn niet goed bestand tegen rijden op LPG zonder maatregelen. De simpele reden is dat de naald droog door de sproeier heen en weer beweegt en dus metaal op metaal contact kan hebben. Bij rijden op benzine vormt de benzine a.h.w. een smeerfilm.<br>Rijden op benzine kan slecht zijn voor de carb als de tank vol met prut zit. Al is dit niet de schuld van de carb. Voor de rest is rijden op benzine <i>niet</i> slecht voor de carb. Langdurig niet rijden op benzine is juist slecht.<br>Het beste advies voor LPG-rijders is om minstens om de andere gastankvulling 15 km op benzine te rijden. Benzine veroudert na 6 maanden. Dus ook niet teveel in de tank doen. Te weinig is ook niet goed, dan gaat de benzinetank van binnen roesten.<br>De zuiger kan volgens mij omhoog gehouden worden door bovenin de kelk een gaatje te boren, schroefdraad te tappen en met een schroefje de zuiger omhoog vastklemmen. Al ben ik daar niet zeker van, maar ook dit is onlangs aan bod geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2003 19:44 #65927 door
Beantwoord door in topic naald su-carb
De zuiger weglaten is geen optie, dan treedt er wel heel erg raar gewervel op in je carburateur, gevolg: loopt beroerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-10-2003 20:11 #65926 door
Beantwoord door in topic naald su-carb
OK. Het lijkt mij dus wel dudelijk dat er vervuiling in het spel moet zijn omdat het probleem juist bij het rijden op benzine ontstond. Dus, ik denk dan eerst de benzinetank af te moeten tappen, daarna met "verse" benzine de leiding spoelen, dan een eind op benzine rijden (misschien spoelt er al een groot deel van het vuil weg?), dan de carbu schoonmaken. Uiteindelijk een voorziening maken om naald en zuiger bij gasbedrijf omhoog te houden. En de benzinetank kan dan beter leeg blijven om prut te voorkomen lijkt mij zo.Rob Peereboom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.