lekkende carburateur

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-03-2004 20:34 #54972 door
lekkende carburateur is gemaakt door
Beste Volvo mensen. Mijn carburateur lekt bij de vlotterkamer. Op zich zelf niet zo´n probleem aangezien ik toch op gas rijdt maar ik wil ook weer op benzine kunnen rijden. Nu lijkt mij dat het lekken van de carburateur overgaat als ik deze goed schoonmaak en eventueel pakking vervang. Waar ik bang voor ben is dat het zelfde euvel, benzine lekken opnieuw gebeurt tijdens het rijden met nadelige gevolgen. Namelijk brand bij de motor.Kunnen jullie mij vertellen of dit een reëel gevaar is en zo ja hoe ik dit kan voorkomen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-03-2004 21:29 #67572 door
Beantwoord door in topic lekkende carburateur
<p>Zonder een vonk zal benzine niet gauw ontvlammen, dus geen grote risico's. Remvloeistof bijvoorbeeld ontvlamt eerder en is daarom feitelijk gevaarlijker. Een lekkende vlotterkamer wordt overigens meestal veroorzaakt door een lekke vlotter of versleten vlotternaald.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-03-2004 22:04 #67571 door
Beantwoord door in topic lekkende carburateur
Nou... Die carb staat dan wel te lekken boven de uitlaat, zo ie de motorruimte van mijn wagen bij de vorige eigenaar gedeeltelijk uitgefikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-03-2004 22:56 #67570 door
Beantwoord door in topic lekkende carburateur
Bij mijn Amazon zit de dynamo ook rechts, in 38 jaar heb ik twee keer een fikkie gehad door lekkende vlotterkamers op mijn SU's.Beide keren tijdig ontdekt en zelf kunnen blussen zonder gevolgschade. Controle en vastzetten is vrij eenvoudig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-03-2004 23:58 #67569 door
Beantwoord door in topic lekkende carburateur
Benzine is erg vluchtig, en als de uitlaat heet genoeg is kun je brand krijgen. 't Is dat de distributeur aan de andere kant van de motor zit, anders is een lekkende carburateur zelfs garantie op brand (vraag maar aan Kever-eigenaren).<br>Laat dat "eventueel" maar weg. De meeste pakkingen zijn al niet meer geschikt voor hergebruik als ze slechts eenmaal ingeklemd zijn geweest.<br>Het kan overigens ook geen kwaad om de benzineslangen te inspecteren. Hoe zijn de slangen, en zijn die vastgezet met benzine-slangklemmen? Gewone slangklemmen zijn nl. niet geschikt (eigen ervaring).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-03-2004 00:05 #67568 door
Beantwoord door in topic lekkende carburateur
<p>M.i. heb jij het over een SU HIF, die heeft de vlotterkamer onder de carburateur, maar dat type kwam pas begin jaren 70 (op de 140-serie). SU-carburateurs op Amazons waren van het type HS, met de vlotterkamer hangend naast de carburateur (en dichter bij de dynamo). Een hitteschild maken dat wat groter is dan het origineel (als die al aanwezig is), kan wellicht ook voorkomen dat benzine op het spruitstuk of de dynamo lekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-03-2004 07:30 #67567 door
Beantwoord door in topic lekkende carburateur
wss is de rubber seal tussen de flotterkamer en de carb. lek.Ik heb dit een maand of wat geleden ook gehad met een SU . en iddc lekker op het uitlaarspruitstuk, en die is warm.Als nood reparatie heb ik hem dicht gemaakt met bleu siliconen. en werkte perfect.dus sleutel de carb er maar af en controleer de flotter en de rubber seal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-03-2004 08:41 #67566 door
Beantwoord door in topic lekkende carburateur
idd Gert, daar doel ik in dit geval opdat neemt niet weg dat het niet ongebruikelijk dat bij een auto van deze leeftijd blok en carb niet meer origineel hoeven zijn. Buitendat maakt het geen enkel verschil lek is lek. en ook dit kan in geval van nood met bleu siliconen verholpen worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-03-2004 10:32 #67565 door
Beantwoord door in topic lekkende carburateur
De aansluiting van het flexibele slangetje naar de sproeier is een soort knelkoppeling met een rubbertje van ca 7mm doorsnee om het gladde messing uiteinde van het slangetje naar de sproeier. Bij mij waren die rubberringetjes vergaan, dus zodoende een beetje lekkage bij een van de carburatoren toen ik de motor voor de eerste keer startte.Eenvoudig verholpen met een setje nieuwe ringetjes van een paar euro van het VOD.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-03-2004 14:59 #67564 door
Beantwoord door in topic lekkende carburateur
Wat ook mogelijk is datde rubberen o-ringen van de schacht vervangen moeten worden bij verstelbare schroef aan de onderzijde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.