80% beveiliging weghalen bij lpg tank

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-06-2004 21:26 #68782 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
Vooral niet doen Kees.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-06-2004 22:18 #68781 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
Niet harrewarren, feit blijft dat als een tank voor 80% gevult is er een buffer is van 20% gas wat nog samengeperst kan worden als de druk oploopt. Een gas samanpersen kan makkelijk maar een vloeistof samenpersen is nagenoeg onmogelijk(denk aan je remsysteem). Als je dus bij volle tank een aanrijding en een deuk in je tank krijgt dan kan de druk nergens heen en ontstaat er dus een scheur.Bij een niet geheel volle tank krijg je gewoon een deuk en word het gas samengeperst en vloeibaar. Een volle plastic fles met water kan je niet inknijpen een half lege wel. Af en toe extra tanken kan toch geen kwaad en je auto wordt er ook niet zuiniger van dus...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-06-2004 09:43 #68780 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
Trouwens, waar ga je eigenlijk tanken als je die veiligheidsbegrenzer eruit hebt gehaald? Bij iedere pomp -voor zover ik weet- hangt een bordje 'roken en open vuur verboden, maximale vulling 80%'. Betekent dat je iedere keer sowieso in overtreding bent of je in ieder geval niet aan de 'huisregels' van een tankstation houdt als je meer dan 80% erin gooit.<br>Laat mij dus maar lekker vaak tanken (netto 35 liter), dan weet ik tenminste dat ik goed zit!Groet, <i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-06-2004 11:05 #68779 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
Gewoon doen joh, als er dan wat fout gaat ben je gewoon niet verzekerd.... <BR>Is echt leuk als er dan iemand door jouw schuld in de WAO beland, kun je zijn salaris voor de komende tig jaar ophoesten. <BR>Pas op mijn werk meegemaakt, (niet met een LPG-tank hoor) de rekening die onze verzekeraar (na veel juridisch geharrewar)moest ophoesten zat in de buurt van de anderhalf miljoen euro.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-06-2004 11:58 #68778 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
Beste mensen,Ik merk dat deze toppic veel commotie oproept. Dat was niet mijn bedoeling. Ik ga me bijna een crimineel voelen dat ik geen 80% begrenzer in mijn LPG tank heb. Het gaat mij echt niet om het voordeel hiervan. Ik heb destijds, 5 jaar geleden, de auto zo gekocht en nu rijst de vraag op over veiligheid én hoe het hersteld moet worden (waar ik overigens geen anwtoord op krijg, maar dat ter zijde).Ik heb de vraag - en een aantal van jullie genoemde argumenten - per e- mail voorgelegd aan enkele LPG inbouwstations. Ik hoop gauw antwoord te krijgen en zal jullie daarvan op de hoogte stellen.Voorts heb ik er geen enkele moeite mee om de begrenzer te laten plaatsen en als dat recht doet aan de veiligheid van andere weggebruikers en van mijn gezin, zal ik het beslist direct laten uitvoeren. Als de verzekering geen schade uitkeert, dan is de begrenzer in een tijd van nets gemonteerd.Het gaat mij dus ook niet om het gelijk in deze discussie. Ik zag het als een technische vraag.Met vriendelijke groet,Ron En - voor diegenen die bij mij in de buurt wonen - de auto staat nu met een half volle LPG tank en er wordt niet in gereden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-06-2004 21:06 #68777 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
Ron, voor het antwoord op je oorspronkelijke vraag: op het forum van de volvo700vereniging.nl is hier eind maart ook zo'n leuke discussie over gevoerd, met de bijbehorende technische tips. Ga naar het forum, klik op "zoeken" en toets in: "LPG" en "80%". Het eerste item (LPG liters veschillen per station)heeft veel reacties, waaronder de door jou gezochte. Succes, Arthur.P.S. 1: Ik ben geen voorstander van de modificaties.P.S. 2: Ik blijf me erover verbazen dat op de site van een neo-klassiekervereniging als die van de 740/940 zoveel meer reacties en technische kennis beschikbaar lijken te zijn dan bij een echte klassieker vereniging als de onze. Of komt het door de uitnodigender opzet van het forum?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-06-2004 00:09 #68776 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
vinnik toch ook nichtso ganz jofel.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2004 00:00 #68775 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
@ Robert ( & Kees): als (para)medicus wil ik helemaal niet weten wat Kees allemaal gezien heeft. Ik kan me goed voorstellen dat hij zelf die gebeurtenissen liever wil voorkomen dan opnieuw kennis van te nemen. Strikt voor mezelf sprekend denk ik dat ik het me zozeer zou aantrekken, dat ik geen ongestoorde nachtrust meer zou hebben. Ik ken Kees al heel lang en weet dat dit inhoudelijk een hele serieuze reactie was, niet noodzakelijkerwijze op de persoon gericht zoals jij opgevat hebt, maar algemeen over de grondhouding. @ Arthur: wij beiden zijn niet de enigen die (bijna) dagelijks op beide forums kijken. Ik ben met je eens dat de structuur van forum www.volvo700vereniging.nl veel beter leesbaar is. Maar dat is niet jouw belangrijkste observatie: het verschil in forum participatie van leden met een brede en diepe kennis. Ik kan me voorstellen dat dit forum toch ook bekeken wordt door jongens als - nu noem ik voornamen als voorbeeld, niet persoons gericht - Sjef en Arjen , die vanwege het mogelijke aspect van belangenverstrengeling niet eens willen reageren, ook al kennen ze de oplossing van de vraagstelling achterstevoren. Wie zijn er verder actief op forum v44? Ikke om te beginnen, edoch heb ik geen brede technische kennis, wel veel ervaring. Ed van der Zee gaat al dieper op techniek in en verder af en toe Kees Vos. Dit wat betreft de mij bekende 25-plussers. Niks dan lof voor al diegenen die participeren en jonger zijn, om een voorbeeld te noemen heb ik van Lennard recent nog één en ander opgestoken en hij van mij. Van Ed & Ad weet ik dat hun technische kennis veeel breder en dieper is dan van Ed & mij, edoch participeren zij om hun moverende redenen niet. Voor de algemene kruisbestuiving zijn deze forums ideaal, als je er voor open staat. Mbt forum v700: ook daar is het aantal participanten beperkt, edoch vanwege het medium internet veel directer communicabel. Ik heb ergens nog in een ordner V44 clubblaadjes die gestencild zijn door Sjef & Martha, niet gedrukt. Ja, er is een verschil van pakweg 20 jaar tussen eind Amazon en begin 700 en dat vertaalt zich ten dele in de toepassing van het medium internet. Voorlopig mixen de old-timers en de jonkies prima en dat juich ik alleen maar toe. Siang

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-06-2004 17:59 #68774 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
Hallo Ron,De begrenzer is een vlotter. Deze is in tegenstelling tot een wc-vlotter altijd dicht. Als het drijvertje zakt gaat de begrenzer open. Als je het hele mechaniekje verwijdert is deze permanent dicht. Als je de vlotter in "hangende" positie afknipt en vastzet is de begrenzer overbrugt. Over de veiligheid nog het volgende: Zodra die extra 20% eruit zijn ben je niet onveiliger dan een wel beveiligde. En mijn primagaz tank thuis mag bij koud weer tot 90% gevuld worden en bij -20 zelfs 95%. Dit om aan te geven dat veiligheid niet verkregen wordt door papier, regels en wetten maar door verstand te gebruiken. Een lpg tank is sowieso veiliger dan een benzine tank die gewoon van blik is. Gasflessen zonder overdrukbeveiliging kunnen exploderen, een lpg tank met overdrukbeveiliging blaast zijn gas af wat bij een brand dus meeverbrand en weliswaar voor een steekvlam zal zorgen maar niet tot explosie van de tank.Rob Peereboom- 3lpg auto's met 80%beveiliging -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-06-2004 22:15 #68773 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
Beste mensen. Ik heb enkele LPG installateurs aangeschreven en hen de vraag voorgelegd over de noodzakelijkheid van de 80% begrenzer. Hieronder een weergave van de anwoorden die ik heb gehad. Het komt er op neer dat als je er verstandig mee omspringt een 80% vulling niet vereist is. Maaaaarrr... safety for all en het is niet voor niets een wettelijke plicht, dus een advies om 80% begrenzer te gebruiken.Inmiddels is mijn vraag nu wel beantwoord en ik dank een ieder voor de bijdrage.De adviezen:De 80% klep is een beveiliging en wordt ook wel overvulbeveiliging genoemd. De naam zegt het zelf . Een 80% klep dient er voor dat de LPG tank nooit voller getankt kan worden dan 80%.De reden hiervoor is dat LPG uitzet bij opwarming.Volgens een tabel staat de uitzetttingscoëfficient van LPG dat bij een stijging van 20°celsius de druk ongeveer 5 bar verhoogt. Niet spectaculair dus.MAAR doe je er nog eens 20° bij dan is je druk al verhoogd tot 12 bar. Dit is de theorie nu de praktijk. Een voor 80% gevulde tank in gewone weersomstandigheden heeft een tankdruk van ongeveer 6 à 7 bar. Een voor 100% gevulde tank ook.Maar als je een 100% gevulde tank ( die door het vullen al iets kouder is ) in de zon zet dan zal de druk in de tank oplopen. Maar je moet al een temperatuur verschil hebben van 35° vooraleer je de overdrukbeveiliging laat inschakelen. Dis is een klep op je tank die ingeval van overdruk open bij 18 BAR. Het is niet via je vulklep of ergens anders langs dat de overdruk van lpg weggaat maar enkel via de overdrukklep en via de onderdrukleiding van je tankkastje zo naar buiten. Die tank ontploft niet. Het is nl.een staalplaat van enkele mm.s dik en het is de klep die voor je veiligheid zorgt. Wat dat betreft is een gastank nog veiliger dan een bezinetank die een veel dunnere wand heeft. In veel gevallen kun je wel 100% voltanken, omdat als er 50 km gereden wordt er ook al 10% LPG uit de tank is.Het grootste gevaar doet zich voor in de winter als mensen die in het naar huisrijden nog rap eventjes LPG gaan tanken en daar na hun auto in een lekker verwarmde garage zetten. Die kunnen het dan eventjes heel warm krijgen. Besluit ; een 80 % klep is er voor je eigen veiligheidhet is dan ook wettelijk verplichtals je er verstandig me omspringt kan je zonder.je tank kan niet ontploffen want er zit een veiligheidsklep in

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.