80% beveiliging weghalen bij lpg tank

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-06-2004 21:35 #54668 door
Wie weet hoe het zit? Ik heb een Amazon met een LPG tank achterin van 60 liter. Toen ik de auto kocht vertelde de eigenaar dat de 80% beveiliging eruit is gehaald, zodat er dus meer LPG getankt kan worden. Bij de APK is dat geen punt, want het is niet te ontdekken.Ik rijd dus met gemak 450 km op een volle tank (B20).Heeft iemand enig idee hoe zo´n beveiliging weg te halen is. Wat is er precies gedaan aan de tank? Ik kan me toch niet voorstellen dat een erkende LPG inbouwgarage dit doet.Is het onveilig? Wat ik bijvoorbeeld niet doe is LPG tanken en vervolgens de auto neerzetten in een brandend zonnetje, omdat ik dan vermoed dat de - door de warmte uitgezette LPG - via de vulnippel wegloopt.Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-06-2004 22:06 #68791 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
De 80%-begrenzing zit er niet voor niets op. Door het weghalen van de begrenzing wordt de veiligheidsmarge die een LPG-tank heeft wel erg klein.<br>APK-goedkeur of niet, ik denk dat je strafbaar bent als je met zo'n tank rondrijdt. Waarschijnlijk trekt je verzekering ook z'n handen van je af als na een claim (n.a.v. een brand bijv.) en daaruit voortvloeiend onderzoek blijkt dat de LPG-installatie niet conform de voorschriften was. Het is jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat dat wel zo is.<p>Als de druk in de tank te hoog wordt zal het gas door het overdrukventiel (zit onder de alu kap) ontsnappen. Daarom loopt er ook een luchtslang van de alu kap naar de onderzijde van de auto. Aangezien LPG zwaarder is dan lucht zal het zich onder de auto verzamelen in lager gelegen gedeeltes (een put of zo), alleen bij winderig weer zal het meteen vervliegen. Geen erg gewenste situatie als er iemand net een peukje onder je auto gooit...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-06-2004 23:01 #68790 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
Ga dit absoluut verhelpen, wat ik trouwens niet snap, 60 liter tank, dus 48 liter vulling, rijd toch ook wel zo`n 400 km op een tank. En trouwens, liever wat vaker tanken dan je auto de lucht in toch, en wat hier ook al wordt verteld, de verzekering kan hoe dan ook zien bij brand dat er geknoeid is, je krijgt dus helemaal niks. <br>Wat ik ook nog wel opmerkelijk is is het verhaaltje van de zon. Je kunt je auto niet altijd uit de zon houden, bovendien is het bij 20-25 graden al een flinke uitzetting van je druk, dat merk je wel als je gaat tanken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-06-2004 23:14 #68789 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
HalloDit is boelshit.Een LPG vulstation is ook beveiligt met een drukventiel.Zosnel er een bepaalde weerstand optreedbij het vullen slaat de pomp uit.( dit is voor autosjonies ) die het nodigvinden om de 80%vulling te verwijderen.Bram

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-06-2004 23:38 #68788 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
Niets om je zorgen over te maken.Het omzeilen van de 80% vulling is koekie-eitje, en in de praktijk makkelijk en relatief ongevaarlijk.De druk bij het pompstation is hooguit tussen de 5 en 10 bar.Daar wordt je tank dus maximaal mee gevuld. De tank zelf is getest en veilig tot 30 bar (veiligheidsfactor 3), en het overdrukventiel (veerveiligheid, zit in de appendagekast en zal bij openen het gas inderdaad afvoeren door je ontluchting) gaat pas open bij 25 bar.Veiligheidsfactor 2,5. Ik zie dus geen directe aanleiding je druk te maken; mijn 70 ltr tank is oo altijd voor 100% gevuld, geen problemen.Die beveiliging is wel weer terug te zetten, maar dan heb je wat nieuwe appendages nodig en een afdichtrubber voor de tank vlotter (mijn bijbaantje is het inbouwen van LPG installaties bij een RDW erkend inbouwstation, dus geloof me, ik verzin dit echt niet).Gewoon lekker laten zitten, veel liters tanken, niemand die er achter komt en vooral in het buitenland praktisch.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-06-2004 10:45 #68787 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
Ron, Mijn advies is onmiddelijk de beveiliging weer aanbrengen, deze zit er niet voor niets op. Al die idioten die beweren dat het geen kwaad kan zijn gek, vooral dat hulpje bij dat inbouwstation, deze mensen hebben nog nog nooit een gastank in de lucht zien vliegen, ik wel en dat is vervelend tijdens je werk als brandweerman.Wanneer in een gas tank de druk te hoog wordt treed het overdrukventiel in werking, niets aan de hand zegt men, maar onder de auto ontsaat een gaswolk ( 1 ltr gas wordt bij verdamping 20 x groter) een klein vonkje en je hebt een gigantische explosie.Neem je verantwoording Ron.Kees Vos Ede.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-06-2004 11:40 #68786 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
Met dank aan jullie antwoorden, ik voel me bijna een Sjonnie met mijn vraag...Ik kan me niet voorstellen dat de wand van de gastank de druk van een 100% vulling niet kan weerstaan. En wat betreft de zon, ik bedoel dat als het zonnig weer is, ik niet vol tank of de auto afgetankt in de zon zet (ik heb gelukkig een garage). Ik tank alleen als ik weet dat ik een stuk ga rijden met de auto. Overigens heb ik nog nooit last gehad van lekkend gas of iets dergelijks.Maar Johnnie of niet, ik heb de auto zo gekocht en mijn vragen zijn nog niet helemaal beantwoord.Want weet iemand wat - om de 80% begrenzer te verwijderen - er nu precies aan gedaan is. En kan iedere Johnnie dit doen of niet?En vervolgens wat wordt er aan gedaan om de begrenzer weer te monteren?Vriendelijke groet,Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-06-2004 11:44 #68785 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
En gezien de risico´s waar jullie mij op wijzen, denk ik nu dat het ´t meest wijs is om naar de LPG inbouwgarage te gaan en daar de vraag te stellen, en te informeren of de begrenzer terug geplaatst kan worden.Pas dan dan ga je op zeker.Groet,Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-06-2004 12:04 #68784 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
Kees, bedankt voor je betiteling als hulpje bij het inbouwstation. Als je de natuurkundige wetten er eens bijpakt voor je me dat soort dingen om mijn oren gooit!Denk eens na: of er nou 80 of 100 % vulling in die tank zit, als hij warm wordt als de auto in de fik staat, gaat ie toch de lucht in. En als dat ventiel eenmaal dynamisch belast wordt door langsstromend gas, dan gaat ie toch niet dicht.Dus dan heb je toch al vuur/gas.Je moet het helemaal zelf weten hoor, maar die 20 % extra vulling maakt het risico echt niet noemenswaardig groter. En respecteer de mensen die hier hun mening kwijt willen Kees, want ik wordt echt niet graag een hulpje genoemd, zelfs niet door een ervaren brandweerman.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-06-2004 13:29 #68783 door
Beantwoord door in topic 80% beveiliging weghalen bij lpg tank
Robert,Met zulke mensen die denken het beter te weten en hun mede mensen in gevaar brengen, ga ik niet discussie, ga maar lekker door zo.Vr.gr. Kees Vos Ede

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.