bevroren carburateur

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 15:40 #53908 door
bevroren carburateur is gemaakt door
Dikke pech vandaag: besloten de familie in het westen op te zoeken, maar halverwege begon de Amazon B18A onregelmatiger en langzamer te rijden tot ik na Arnhem helemaal stil kwam te staan. Wegenwacht erbij: de carburateur bleek bevroren. Volgens de monteur moest je met zo'n oude auto ook niet op zo’n dag (vocht, sneeuw, kou) gaan rijden. Maar dat is me toch te kort door de bocht. De familie hebben we niet meer gehaald, maar met een stuk karton achter de grill, schoongemaakte bougies en via de binnenweggetjes zijn we wel weer zonder problemen thuis gekomen. Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? En uiteraard oplossingen. Volgens die wegenwachtmonteur waren er op de ama’s ook luchtfilterhuizen met zomer/ winterstand, die in de winter de lucht van een warmere plek weghalen. Zijn die nog leverbaar? Bvd, Mark

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 16:06 #72393 door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
Ik rij s'winters standaard met een stuk karton achter de grille, motor komt een stuk eerder op temperatuur en houdt goede bedrijfstemperatuur.
Amazons met stromberg carb hadden een slang van/naar het uitlaatspruitstuk.
Die monteur heeft ongelijk, onze oude Volvo's kunnen prima met koud weer omgaan.
Heb nog nooit iets bevroren gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 16:51 #72392 door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
Hij had sowieso een vaag verhaal over koude, vochtige lucht die in de warme motor zou condenseren, maar volgens mij werkt dat andersom. Maak je je hele grill dicht met karton, laat je een gat open, of is dat per auto/ weer uittesten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 17:13 #72391 door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
Staat je wagen wellicht buiten of op een extreem vochtige plek ?.
Ik heb een stuk karton voor de radiator welke ik degewenst wat opzij kan schuiven als hij meer koeling nodig heeft.
Hangt natuurlijk wel van de koelcapiciteit van je radiator af, maar met temperaturen onder nul kan hij er vrijwel geheel voor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 17:14 #72390 door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
Koude lucht is minder relatief minder vochtig dan warme lucht ,maar da's natuur kunde(of was het scheikunde?)
Het probleem is dat er zoveel koude lucht langs je carburateur gaat dat je door de versnelling ijs afzetting kan krijgen.
Doorgaans wordt(en) je carburateur(s) warm genoeg omdat ze boven je spruitstuk hangen.
Ik zou niet heel je radiateur afdekken met karton ,maar ongeveer 30% van de oppervlakte vrij houden. Is natuurlijk afhankelijk van buiten temp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 17:17 #72389 door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
Tsja, in Zweden is het gelukkig nooit koud, dus van origine hoeft de amazon daar niet tegen te kunnen. Die wegenwacht was nog van de jonge generatie zeker.... <br>
Bij mijn amazon (b20, 1969) is er op de stromberg een kunststof luchfilterhuis gemonteerd, in de slang hiervan, die naar de gril loopt, zit een klep, die bij een bepaalde temperatuur de lucht niet meer bij de gril vandaan haalt, maar uit de motorruimte. Als je op beurzen bent kom je dezen sowiezo tegen. Of omwisselen zomaar mogelijk is weet ik niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 17:29 #72388 door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
Als dit een bekend probleem is, is er dan geen officiele oplossing voor? Nee, de monteur was duidelijk senior, maar hij had zijn dag niet geloof ik. Hij liep zich tegenover zijn collega van rijkswaterstaat te beklagen over zijn oude ww-opeltje. Maar niettemin hebben beide hun werk uitstekend gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2004 19:57 #72387 door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
<p>
Karton voor de radiateur is een remedie, maar mooier en ook handiger is natuurlijk een rolhoes, die van binnenuit te bedienen is. Katteruggen, Duetts, maar ook de eerste Amazons hadden zo'n ding standaard. Als je in het decembernummer van VCM kijkt, kun je zien dat het VOD een rolhoes nieuw kan leveren voor 46 euro.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2004 00:30 #72386 door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
ik heb ervaring met Amazon sinds 1965, maar dit fenomeen is mij tot nu toe onbekend; ook een rolhoes heb ik tot nu toe niet nodig gehad ondanks één keer een bevroren radiator in de Alpen. Maar ja, ik ben nog niet in de winter in het hoge noorden geweest. Ik weet inmiddels wel dat mijn Amazon gevoelig is voor vapour-lock bij buitentemperaturen van boven de 40 graden celcius. Ik rij overigens uitsluitend op benzine, speelt lpg een rol bij dit probleem?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2004 00:59 #72385 door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
Alleen de eerste kilometers zoal LPG meer bijdragen ,daarna wordt het al snel in de verdamper op gewarmd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.