lpg en dubbele carburateur

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2005 17:54 #76727 door
Beantwoord door in topic lpg en dubbele carburateur
Han,de carburateuur fungeert bij LPG inderdaad alleen als "doorgeefluik". Apart afregelen per carburateur is bij mij mogelijk : heb een gecombineerd T-stuk (eigelijk V-stuk) met een stelschroef aan de kant van de hoofdtoevoer en direct daarachter 2 stelschroeven, 1 per toevoerslang naar iedere carburateur (Stromberg in mijn geval). Dat gezegd hebbende : als de zaak goed synchroon staat, gebruikt de gasboer normaal alleen de hoofdtoevoer stelschroef.M.a.w. als ze op benzine goed synchroon afgesteld staan, dan zou het niet nodig moeten zijn om LPG per carburateur te moeten afstellen. Daarom is de suggestie van Dick mbt de gasmengstukken nog niet zo gek : eerder melde je dat je de slangen (als test) had verwisseld, zonder verschil. Heb je toen ook de gasmengstukken verwisseld ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2005 21:07 #76726 door
Beantwoord door in topic lpg en dubbele carburateur
Neen de gasstukken heb ik niet gewisseld.
Als je ze zo ziet verwacht je niet dat er iets mee aan de hand zou kunnen zijn. Wat ik wel gedaan heb is het inlaatelement dat aangesloten zit op de olievuldop (middels rubber slang) weggelaten. Maakt niets uit. Ik heb het weer teruggezet op een iets andere wijze dan de gasboer had gedaan. Die had deze volgorde: carburateur - gasmengstuk - inlaatelement. Ik heb daarvan gemaakt: carburateur - inlaatelement - gasmenstuk. Dit omdat de slang daardoor iets mooier gaat zitten. Ook dat heeft geen enkele invloed overigens. Wat ik me trouwens afvraag is of de gasmengstukken er goed opzitten. Je kan ze namelijk ook omdraaien. De ene kant heeft een afgeronde trechtervormige monding, de andere kant niet. Wie weet wat de functie van die trechtervorm is? Ik moet er natuurlijk van uitgaan dat de gasboer het goed gedaan heeft maar zoals Stalin al zei: Vertrouwen is goed, controle is beter!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2005 10:08 #76725 door
Beantwoord door in topic lpg en dubbele carburateur
bij mijn B18B is het als volgt: Landi-Hartog (oud), van ontspanner loopt
toevoerslang naar Y-stuk, met 2 stelschroeven: 1 in elk schuin deel vd Y.
Van daaruit slang naar elke karburator (eindigt mooi vloeiend in
deze via gebogen koperen buis die in afgeslagen bougie gesoldeerd is,
draad van bougie bleek nl zelfde als in gasmengstuk).
Bij mij is soort "trechtervormige
monding" aan de kant vd luchtfilter; ook zitten in deze "monding"
(dus terug kant luchtfiter)
rondom, dit is op cirkel, kleine gaatjes waardoor LPG in de karburator en
motor komt. Heb je overigens al eens gecontroleerd of de dempingscilinders
bovenop de karburator voldoende met ATF olie gevuld zijn? Ook een installateur
kan dit over het hoofd zien.
Het lijkt me overigens wel vreemd dat je met nieuwe installatie van
je gasboer komt, en onmiddellijk problemen hebt.
In jouw geval keerde ik gelijk terug naar gasboer, moet uiteindelijk
toch aan afstelling stelschroeven liggen, is nl delikaat bij dubbele
karburator. In elk geval succes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2005 12:53 #76724 door
Beantwoord door in topic lpg en dubbele carburateur
Han, in de praktijk worden toch beide karburateurs TEGELIJK door het
stangensysteem bediend, en nooit afzonderlijk (tenzij er speling zit
op het stangensysteem, wat in de praktijk wel eens het geval is,
en de gasklep niet onmiddellijk reageert op indrukken van "gas"pedaal).
Als je dus spreekt van onregelmatig lopen vd motor bij gas geven
in 1 enkele karburator, dan lijkt het me de normaalste zaak te zijn
dat als gevolg daarvan de motor onregelmatig gaat lopen (2 cilinders
krijgen normaal gas, 2 cilinders krijgen meer gas). Dat dit niet
gebeurt bij benzine, kan zijn doordat de motor-met-benzine
iets minder gevoelig is voor ongelijk "gas geven". Je probleem lijkt me
dus geen echt praktisch probleem te zijn, alleen een theoretisch probleem.
Van belang is enkel hoe de motor reageert op het indrukken van
het "gas"pedaal bij stand op gas of op benzine. Tenslotte ben ik geneigd te
geloven in een oorspronkelijk goede afstelling door je LPG installateur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2005 15:08 #76723 door
Beantwoord door in topic lpg en dubbele carburateur
Willy, om op je eerste vraag te reageren: Er zit voldoende dempingsvloeistof in de carburateur. Verder is het bij mijn SU carburateurs zo dat beide carburateurs afzonderlijk te regelen zijn met het stangensysteem. Op de centrale stang die de gaskleppen van beide carburateurs (inderdaad) tegelijk regelt zitten 2 buisjes links en rechts met nokjes die middels stelboutjes afzonderlijk af te stellen zijn. Als deze buisjes verkeerd staan gaat de ene gasklep eerder open dan de ander. Ik vind helaas alleen tekeningen van afzonderlijke carburateurs zodat je niet kan zien hoe de gezamelijke gasbediening precies hoort te zitten. Verder is het euvel zeker niet theoretisch van aard. De situatie is zo: ik start de motor. Die loopt goed stationair. Beide carburateurs doen hun werk. Maar nu geef ik gas. Geen mooie broemmmm maar meer alsof de motor ff op 3 poten loopt en dan na flink meer gas weer oppakt. Doe ik nu de motorkap open dan zie ik 2 carburateurs die beiden tegelijk worden bediend door het stelsel van stangetjes. Links van de linker carburateur en rechts van de rechter carburateur kan je het gas afzonderlijk bedienen. Beweeg je het hendeltje van de linker carburateur dan geef je alleen gas met die ene enkele carburateur de andere carburateur doet dan NIET mee. Doe je dat dus bij die linker carburateur dan reageert de motor direct en fel (hoewel hij maar 2 cilinders van gas voorziet), doe je dat echter met de rechter carburateur dan wil de motor afslaan en pakt pas op bij ruw en pompend aan de hendel morren. Kortom die rechter carburateur reageert behoorlijk anders dan de linker dus er klopt iets niet.
Toen ik mijn auto ophaalde bij de gasboer en de rekening betaald had merkte hij op dat de afstelling van de carburateurs diende te worden nagezien. Hij vond hem niet "geweldig" lopen. Toen ik een proefrit ermee maakte vond ik hem zelfs waardeloos lopen. Ik ben toen eerst zelf gaan rommelen aan de carburateurs en kreeg de afstelling direct STUKKEN beter omdat ik ontdekte dat de ene gasklep later openging dan de ander (de afzonderlijk afstelbare nokjes). Ik dacht toen bij mezelf als hij zo'n simpele verbetering al niet kan realiseren wat mag ik dan verwachten bij het fine tunen? Ik denk overigens dat de afstelling van de carburateur niet tot het gasinbouwen behoort dus veel zal ik hem niet kunnen maken. Je kan je hoogstens afvragen hoeveel beroepseer iemand heeft om een auto zo af te leveren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2005 15:52 #76722 door
Beantwoord door in topic lpg en dubbele carburateur
Han, hieronder nog enkele reacties:
"...zodat je niet kan zien hoe de gezamelijke gasbediening precies hoort te
zitten.": het stangensysteem dient zo afgesteld te zijn dat de gasklep van
BEIDE karburateurs TEGELIJK open moet gaan. "het euvel zeker niet
theoretisch van aard.": ik bedoelde enkel dat het geen zin heeft dmv het
stelmechanisme van 1 karburator
(dat inderdaad afzonderlijk, met de hand, beweegbaar is, maar NIET dmv het gaspedaal)
de gasklep van deze te bewegen, want in de
praktijk moeten BEIDE gaskleppen TEGELIJK bediend worden en zoveel als
mogelijk gelijkmatig open gaan. "Kortom die rechter carburateur reageert
behoorlijk anders dan de linker dus er klopt iets niet": kan gewoon te
maken hebben met de bouw vd motor, maw het kan een verschil maken of de 2
voorste of de 2 achterste cylinders meer gas krijgen dan de andere 2
(maar ben hiervan uiteraard niet zeker). Ok,
als je installateur het niet tot zijn taak acht, dan zul je het zelf met
wat geduld moeten doen, maar volgens mij is er met je rechter karburator
niet direct iets mis. Heb trouwens zelf ooit te maken gehad
met het probleem van ongelijk bediend worden vd beide karburatoren
door het stangensysteem (dus: bij drukken op "gas"pedaal moet je
verifieren = op zicht vaststellen of de beide gaskleppen TEGELIJK openen.
Pas dan zal het niet nodig zijn het gaspedaal veel dieper in te trappen
om de motor op toeren te brengen.
Eenmaal je hierin geslaagd bent, is het een plezier de motor te starten,
en geleidelijk het toerental te verhogen (zeker met al je vernieuwingen).
En inderdaad: het getuigt volgens mij
ook niet van veel beroepseer een gasinstallatie op die wijze af te leveren.
Mogelijks verklaart dit het relatief groot prijsverschil bij verschillende
installateurs. (Nota: in Belgie gaat de prijs van gasinstallatie niet onder
2000 Euro, dus een "dure" prijs van 1200 Euro in Nl is hier een
onbereikbare luxe...)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2005 16:07 #76721 door
Beantwoord door in topic lpg en dubbele carburateur
een bijkomende complicatie is uiteraard de stand vd stelboutjes van beide karburatoren, die op hun beurt de stand vd gasklep bepalen in ruststand; ook met deze boutjes zal dus wat moeten geexperimenteerd worden (kan wat duren...); misschien best beginnen met volledig uitgedraaid, en dan beide gelijkmatig aandraaien tot mooi lopen vd motor (waarbij telkens de "gas"pedaal, of de centrale stang, ingedrukt wordt en het resultaat geevalueerd). Nogmaals succes, willy.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2005 11:58 #76720 door
Beantwoord door in topic lpg en dubbele carburateur
Dit bedoelde ik dus met "synchroniseren". Je kan dat op gehoor/gevoel doen, maar beter is uiteraard te meten, bijv met een setje van Midlock o.i.d. Daarbij zorg je dat op toeren beide carburateurs gelijkmatig lucht aanzuigen d.m.v. het aanspassen van de lengte vn de verstelbare gasbedieningstangetjes van de carburateurs, en vervolgens stationair mbv de stationair afstelschroef. Uiteraard moet daarbij ook het CO gehalte in degaten gehouden worden (aftselling mengselschroef), zodat je e.a. wel een aantal malen zal moeten herhalenvoordat het goed is. Dit proces doe je eerst op benzine; daarna kun je de LPG afstelling pas optimaal (laten) afstellen.Als het synchroniseren niet goed lukt, heeft de rest ook minder zin en kan je beter eerst de carbuarteur reviseren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2005 19:24 #76719 door
Beantwoord door in topic lpg en dubbele carburateur
Neem even contact op met Marcel uit Tollebeek (NOP), hij is de gas expert. Ik zou ook graag LPG met dubbele carbu willen maar die combinatie is niet aan te raden ivm bovengenoemd fenomeen. Bel hem eensop :
0527-651-824

Hij is volvfiel bij uitsek en samen met zijn zoon motoren- en LPG specialist.

Groeten, Hans v.M.
Zeg maar dat je zijn nummer via mij hebt.
Succees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2005 19:28 #76718 door
Beantwoord door in topic lpg en dubbele carburateur
"bovengenoemd fenomeen" is gewoon een gevolg van onjuiste afstelling; bij dubbele karburator is afstelling inderdaad moeilijker, wat helemaal niet gelijk staat met "niet aan te raden". Een bekwame installateur zal dit perfect uitvoeren, zal ook wat meer moeten kosten. Concreet voor mijn geval: B18B motor en karburator met 330.000km, stationair toerental bij warme motor = +-1500 t/min, dit laat toe de koude motor na +-20sec op +-800 t/min schokvrij te laten lopen. Ik neem aan dat met betere komponenten (motor, karb.,..., zoals bij Han) afstelling beter kan (= verschil tussen 800 en 1500 t/min kan verkleinen).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD