bevroren carburateur
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2006 20:58 #52619
door
bevroren carburateur is gemaakt door
Aan het einde van de opwarmfase ontstaat er ijs op de carburateur en loopt de moter onregelmatig en slaat af. Daarvoor en als de de moter warm is loopt hij perfect.
Betreft Amazon 1965 met ruilcarburateur Zenith 36VN (met oude carburateur zelfde probleem) Ik heb een kachelslang aan luchtfilter gemonteerd om warme lucht bij het spruitstuk weg te halen (geen verbetering).Voor de radiateur zit een rolhoes. In de zomer geen probleem!
Betreft Amazon 1965 met ruilcarburateur Zenith 36VN (met oude carburateur zelfde probleem) Ik heb een kachelslang aan luchtfilter gemonteerd om warme lucht bij het spruitstuk weg te halen (geen verbetering).Voor de radiateur zit een rolhoes. In de zomer geen probleem!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2006 21:27 #78555
door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2006 21:32 #78554
door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
Reactie ging even niet goed.
Wel heel vervelend dat dit toch nog gebeurd bij jouw auto. Verwacht je niet bij een Zweed. Is de kachelslang die aan het luchtfilter zit niet te lang? Wellicht deze slang extra isoleren? Anders is een anti-icing dope aan de benzine toe te voegen de laatste optie. Hoor graag!
Wel heel vervelend dat dit toch nog gebeurd bij jouw auto. Verwacht je niet bij een Zweed. Is de kachelslang die aan het luchtfilter zit niet te lang? Wellicht deze slang extra isoleren? Anders is een anti-icing dope aan de benzine toe te voegen de laatste optie. Hoor graag!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 01:46 #78553
door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
Rij je op gas? En wat voor luchtfilterhuis heb je? De oude die horizontaal boven op het blok staat? Neem aan dat je een b18 blok hebt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 10:57 #78552
door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
Je luchtsnelheid in je carb. is veel te hoog.
Dit kan veroozaakt worden door valse lucht of een verkeerd brandstof mengesel. (meestal te rijk)
Verder ook niet onbelangrijk: hoe start je je Volvo?!?
Mijn idee is dat verwarmingselementen / luchtslangen ed. niet de oplossing is voor het probleem. Je kunt beter naar de oorzaak opzoek gaan.
Ik heb ook een B18A(zenith) en die start zelfs bij vorst nog prima. zelfs met gas...
Dit kan veroozaakt worden door valse lucht of een verkeerd brandstof mengesel. (meestal te rijk)
Verder ook niet onbelangrijk: hoe start je je Volvo?!?
Mijn idee is dat verwarmingselementen / luchtslangen ed. niet de oplossing is voor het probleem. Je kunt beter naar de oorzaak opzoek gaan.
Ik heb ook een B18A(zenith) en die start zelfs bij vorst nog prima. zelfs met gas...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 12:04 #78551
door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
Inderdaad een goede opmerking, het bevriezen van een carburateur is immers het bevriezen van het vocht in de aangezogen lucht precies op de plek waar de afkoeling cq de luchtsnelheid hoog is, uiteraard bij de venturi. De te verdampen benzine koelt de lucht zo sterk af dat er ijsvorming ontstaat en de doorgang verstopt. Bij sterk vriezend weer is de luchtvochtigheid weer lager waardoor bevriezen niet optreedt.
Bevroren carburateurs komen dus voor bij temperaturen van 0 tot +5 graden C. Uiteraard alleen met rijden op benzine, LPG komt immers al in gasvorm door de carburateur. Zou een telefoontje naar BCCP niet meer helderheid geven? Laat ons horen svp.
Bevroren carburateurs komen dus voor bij temperaturen van 0 tot +5 graden C. Uiteraard alleen met rijden op benzine, LPG komt immers al in gasvorm door de carburateur. Zou een telefoontje naar BCCP niet meer helderheid geven? Laat ons horen svp.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 16:20 #78550
door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
Lukt met lpg ook hoor Marcel ,heb een 4.2 ltr motor die het op gas ook voor elkaar krijgt (maar ja die zuigt er nog wat meer liters lucht langs
geen zenith carb natuurlijk


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 16:22 #78549
door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
even de vragen beantwoorden;
betreft B18A
Zenith 36 VN carburateur (valstroom, geen naald)
Horizontaal luchtfilter (zonder zomer/winterstand)
Auto rijdt alleen op benzine
rijker of armer mengsel maakt geen verschil
Moter start perfect en loopt in eerste koude fase goed.Eenmaal op temperatuur ook als een zonnetje!
BCCP kent het probleem: alleen op te lossen met slang van luchtfilter naar uitlaatspruitstuk of opwarmen zonder rijwind (Stilstand).
Waarom hoor je dit niet bij anderen? Kan er toch niet wat anders aan de hand zijn?
betreft B18A
Zenith 36 VN carburateur (valstroom, geen naald)
Horizontaal luchtfilter (zonder zomer/winterstand)
Auto rijdt alleen op benzine
rijker of armer mengsel maakt geen verschil
Moter start perfect en loopt in eerste koude fase goed.Eenmaal op temperatuur ook als een zonnetje!
BCCP kent het probleem: alleen op te lossen met slang van luchtfilter naar uitlaatspruitstuk of opwarmen zonder rijwind (Stilstand).
Waarom hoor je dit niet bij anderen? Kan er toch niet wat anders aan de hand zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 18:12 #78548
door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
Nogmaals: hoe start / rijd je de volvo. ik rijd met de zelfde configuratie en heb nergens last van.
Hoe reageerd de motor op de luchtschroef?
Overigens ben ik niet zo'n voorstander van luchtslangen ed. Kan het condensatie proces wat afspreelt in de carb. alleen maar verergeren. Als je dan toch zo nodig wilt gaan modufuceren; leg dan een bakeliete isolator tussen de carburateur en spruitstuk.
Als laatste tip: rij eens in andermans Volvo, is vaak een openbaring. (en is nog leuk ook!)
Hoe reageerd de motor op de luchtschroef?
Overigens ben ik niet zo'n voorstander van luchtslangen ed. Kan het condensatie proces wat afspreelt in de carb. alleen maar verergeren. Als je dan toch zo nodig wilt gaan modufuceren; leg dan een bakeliete isolator tussen de carburateur en spruitstuk.
Als laatste tip: rij eens in andermans Volvo, is vaak een openbaring. (en is nog leuk ook!)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 18:21 #78547
door
Beantwoord door in topic bevroren carburateur
overigens zegt het instructieboekje:
(B18A- Zenith)
"wanneer de vochttigheidsgraadvan de lucht hoog is en de temp. tussen de -5 en de +10, kan er ijsvorming in de carburateur onstaan, met als gevolg dat de motor afslaat wanneer het gaspendaal losgelaten word. Dezeneiging tot afslaan kan tegen gegaan worden door de choke knop 10mm uit te trekken , waardoor het stat. toerental word verhoogd.
(B18A- Zenith)
"wanneer de vochttigheidsgraadvan de lucht hoog is en de temp. tussen de -5 en de +10, kan er ijsvorming in de carburateur onstaan, met als gevolg dat de motor afslaat wanneer het gaspendaal losgelaten word. Dezeneiging tot afslaan kan tegen gegaan worden door de choke knop 10mm uit te trekken , waardoor het stat. toerental word verhoogd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.