trillende / schokkende motor bij stationair lopen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 09:42 #52526
door
trillende / schokkende motor bij stationair lopen is gemaakt door
Mijn Amazone met b20a motor op LPG trilt en schokt bij het stationair lopen echter het toerental is niet heel onregelmatig. Zodra er meer gas gegeven wordt, houdt dit op. Ik rijd al een tijdje met dit probleem rond, en heb de volgende zaken aangepakt om het probleem te verhelpen.<br><br>
<ul>
<li>Motorrubbers vervangen incl. rubber od</li>
<li>Ontsteking vervangen door elektronische 123-ignotation</li>
<li>Kleppen gesteld</li>
<li>Gecontroleerd op lucht lekkage bij spruitstuk</li>
<li>Compressie gemeten, allemaal rond 10 bar</li>
<li>Membraam + pakkingen carburator vervangen</li>
<li>Bougies + kabels vervangen</li>
</ul>
Welke stappen zou ik verder kunnen ondernemen om een mooie rustig lopende motor te krijgen? Zou de LPG verdamper problemen kunnen geven? En is het een probleem dat deze vrij hoog gemonteerd is. Bovenaan tegen binnenkant rechter scherm?
<br><br>
Hoop dat jullie goede tips hebben! Alvast bedankt
<ul>
<li>Motorrubbers vervangen incl. rubber od</li>
<li>Ontsteking vervangen door elektronische 123-ignotation</li>
<li>Kleppen gesteld</li>
<li>Gecontroleerd op lucht lekkage bij spruitstuk</li>
<li>Compressie gemeten, allemaal rond 10 bar</li>
<li>Membraam + pakkingen carburator vervangen</li>
<li>Bougies + kabels vervangen</li>
</ul>
Welke stappen zou ik verder kunnen ondernemen om een mooie rustig lopende motor te krijgen? Zou de LPG verdamper problemen kunnen geven? En is het een probleem dat deze vrij hoog gemonteerd is. Bovenaan tegen binnenkant rechter scherm?
<br><br>
Hoop dat jullie goede tips hebben! Alvast bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 10:03 #79102
door
Beantwoord door in topic trillende / schokkende motor bij stationair lopen
En hoeveel toeren loopt tie stationair?
Als toerental te laag is wil dat nog wel eens gaan schokken.
Verdampers hangen bijna allemaal hoog ,krijg het idee dat dat tevens een soort van beveiliging is ,als je dan te weinig koelvloeistof hebt bevriest hij eerder en kan je niet verder de boel vernaggelen
Als toerental te laag is wil dat nog wel eens gaan schokken.
Verdampers hangen bijna allemaal hoog ,krijg het idee dat dat tevens een soort van beveiliging is ,als je dan te weinig koelvloeistof hebt bevriest hij eerder en kan je niet verder de boel vernaggelen

- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 10:38 #79101
door
Ik weet niet precies hoeveel toeren de motor loopt aangezien ik geen toerenteller(meter) heb. Ik denk +/- 1000 toeren. Maar je moet het toerental behoorlijk verhogen +/- 1500 toeren wil de motor niet meer schokken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 11:20 #79100
door
Zou kunnen dat hij maar op 3 cylinders loopt. Trek een voor een de bougiekabels los. Als je er een af hebt en er veranderd niets in het onregelmatig lopen dan is dat de boosdoener. Doe dit wel met een goed geisoleerde tang anders kan je een flinke opdonder krijgen, dat is geen pretje!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 11:53 #79099
door
speling op de verdeleras?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 11:59 #79098
door
Ik zit toch ook in de richting van de stroomverdeler te denken. Ook is een mogelijkheid nog valse lucht bij de asjes van je carburateur.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 13:10 #79097
door
Storing lijkt op een slechte bougiekabel, maar aangezien je de kabels hebt vernieuwd kan dat worden uitgesloten, dan verdenk ik het gasklepasje met te veel speling. Controleer ook de kleplichthoogte van de 4 cilinder vaak zijn de nokken van de nokkenas daar versleten.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 13:24 #79096
door
Stefan, heel soms is er nog een bron van valse lucht, namelijk het afsluitklepje in de rembekrachtiger. Kijk eens of als je deze nippel op spruitstuk dichthoudt het over is. Bij mij liep B20 stationair op 3 cilinders, met iets gas was het weg en reed perfekt.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 16:20 #79095
door
Wow! Binnen een paar uur zoveel reacties! <br><br>Ik ga van het weekend als eerste één voor één mijn bougiekabels eruit trekken. <br>Goed geïsoleerde tang is id een aanbeveling, ervaring ;(<br><br>Vervolgens slang naar rembekrachtiger afdoppen om te kijken of hier valse lucht is.<br><br>Hoe meet ik de speling op de verdeleras? En hoeveel mag deze zijn<br><br>En de kleplichthoogte is dit het verschil in hoogte van de tuimelaars in hoogste en laagste stand?
<br><br>Ik ga vanavond ook maar eens Haynes op de laatse 2 punten naslaan.
<br><br>Ik ga vanavond ook maar eens Haynes op de laatse 2 punten naslaan.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 19:44 #79094
door
Beste Stefan, ik hoor niet of dit probleem ook op benzine zich voordoet. Vergeet niet dat het een benzinemotor is die op LPG loopt. Maw begin eerst met storingzoeken op benzine en ga dan pas over op een evt lpg probleem. Bougies dienen bv bij een lpg motor iets krapper te staan, het ontstekingsysteem wordt ook zwaarder belast op lpg, ook al zit er een elektronische ontsteking op.
Met een busje kruipolie op de verdachte plekken spuiten kan je simpel evt valse lucht opsporen.
Als je met stationaire motor wat contactcleaner inspuit in het luchtfilter gaat het dan beter? Probeer anders stationair wat rijker te zetten op de verdamper bv.
Een garage met een CO/HC meter kan heel snel diverse resultaten geven mbt te arm mengsel/valse lucht etc.
Bij onze amazons wordt met apk niet naar CO gekeken omdat dat niet gemeten hoeft te worden vanwege de leeftijd. Daardoor kan het onbewust gaan afwijken. succes!
Met een busje kruipolie op de verdachte plekken spuiten kan je simpel evt valse lucht opsporen.
Als je met stationaire motor wat contactcleaner inspuit in het luchtfilter gaat het dan beter? Probeer anders stationair wat rijker te zetten op de verdamper bv.
Een garage met een CO/HC meter kan heel snel diverse resultaten geven mbt te arm mengsel/valse lucht etc.
Bij onze amazons wordt met apk niet naar CO gekeken omdat dat niet gemeten hoeft te worden vanwege de leeftijd. Daardoor kan het onbewust gaan afwijken. succes!