niet starten
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2006 22:53 #79814
door
Beantwoord door in topic niet starten
waarom niet starten op benzine en rijden op gas, is volgens mij beter in de koude periode en je gas verdamper bevriest dan niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2006 23:06 #79813
door
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2006 23:21 #79812
door
joep ik heb de ontsteking al door verschillende mensen op tijd laten zetten maar heb met starten weini resultaat.Woon trouwens in het zuiden. Toch bedankt.
Marcel die 12v is er en hij laad voldoende bij +- 14v. Over die 2mm vonk trekken, hoe doe ik dat ,en als dat geen 2mm is?De tip van rene is ook nog te proberen om wat dunnere olie te gebruiken. zal de motor wel iets meer gaan lekken!
Marcel die 12v is er en hij laad voldoende bij +- 14v. Over die 2mm vonk trekken, hoe doe ik dat ,en als dat geen 2mm is?De tip van rene is ook nog te proberen om wat dunnere olie te gebruiken. zal de motor wel iets meer gaan lekken!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2006 23:32 #79811
door
stefan ik start de motor ook pas als het relais die tik gegeven heeft en inderdaad al 10 jaar, ik heb hem s'avonds altijd binnen staan maar als ik hem bv mee naar het werk neem en het is vochtig en koud weer is het altijd weer afwachten of hij wil starten.hoe kan ik trouwens de spanning van de bobine controleren en kan de verdamper ook bevriezen als het niet vriest en wat doe je daartegen? Nog bedankt voor al de reactie's Jos.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2006 11:11 #79810
door
Wat bedoeld wordt met de vonk is dat die bij het starten het sterkst moet zijn. Als de motor een keer loopt is het minder belangrijk. Test dit door een bougiekabel of de bobinekabel los te nemen, er een bougie in te steken en die tegen het blok te houden. Als je dan start zie je de vonk. Denk erom: hoogspanning, gebruik een geisoleerde tang en raak geen ijzeren delen aan.
Compressie al eens gecontroleerd?
Compressie al eens gecontroleerd?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2006 13:52 #79809
door
Voor het testen van evt.spanningsverlies: multimeter op accupool plus en startmotoraansluiting (plus). Dan starten en kijken of je een meting krijgt.
Max verlies een volt. Zo ook met een massameting: multimeter op accupool (min) en startmotorzijkant ook met starten max l V verlies. Anders heb je een overgangsweerstand ergens. Starten met deze meter op de bobine-plus(onder het dashbord).
Zo kan je stap voor stap de stroomkring beoordelen als je ergens een verlies hebt. Als wegenwachter-er kom ik wel tegen dat de auto beter start en aanslaat als we de massakabel van onze startkabels op het blok zetten ipv de massapool. Dan zit je dus met een massa gebrek. Vaak niet eens te zien als de (kleine) breuk ín de isolatie verstopt zit. De motor beweegt immers tov de carosserie. Probeer eens een startkabel zomaar vanaf de accu-min pool naar het blok. Zo overbrug je een evt weerstand. Kun je gelijk een extra kabel maken van de de startkabel.
Inderdaad, een 10W... olie geeft een hoger starttoerental en een weinig olie verbruik. Kan gewoon de oplossing zijn!
Ik heb ook gehoord dat versleten nokkenassen startproblemen kunnen geven maar dan had je ook een vermogensprobleem gehad.
Een bougievonk van dik 2mm moet in de buitenlucht makkelijk getrokken kunnen worden, immers, in de verbrandingskamer heerst een hoge druk en daar moet de vonk ook kunnen plaatsvinden.
Bougie's in een lpg auto horen eigenlijk 0,1mm krapper te staan omdat de zg. ionisatiespanning van lpg hoger is, dwz de verbrandings-gewilligheid van lpg is moeilijker.
Moderne bougiekabels hebben een iets te hoge weerstand voor onze contactpunten en ook nog eens lpg erin.
Koop een Gamma multimeter en meet deze weerstand eens.
Onbewust zet ik een flink verhaal neer en ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.
Laat ons horen, succes!
Max verlies een volt. Zo ook met een massameting: multimeter op accupool (min) en startmotorzijkant ook met starten max l V verlies. Anders heb je een overgangsweerstand ergens. Starten met deze meter op de bobine-plus(onder het dashbord).
Zo kan je stap voor stap de stroomkring beoordelen als je ergens een verlies hebt. Als wegenwachter-er kom ik wel tegen dat de auto beter start en aanslaat als we de massakabel van onze startkabels op het blok zetten ipv de massapool. Dan zit je dus met een massa gebrek. Vaak niet eens te zien als de (kleine) breuk ín de isolatie verstopt zit. De motor beweegt immers tov de carosserie. Probeer eens een startkabel zomaar vanaf de accu-min pool naar het blok. Zo overbrug je een evt weerstand. Kun je gelijk een extra kabel maken van de de startkabel.
Inderdaad, een 10W... olie geeft een hoger starttoerental en een weinig olie verbruik. Kan gewoon de oplossing zijn!
Ik heb ook gehoord dat versleten nokkenassen startproblemen kunnen geven maar dan had je ook een vermogensprobleem gehad.
Een bougievonk van dik 2mm moet in de buitenlucht makkelijk getrokken kunnen worden, immers, in de verbrandingskamer heerst een hoge druk en daar moet de vonk ook kunnen plaatsvinden.
Bougie's in een lpg auto horen eigenlijk 0,1mm krapper te staan omdat de zg. ionisatiespanning van lpg hoger is, dwz de verbrandings-gewilligheid van lpg is moeilijker.
Moderne bougiekabels hebben een iets te hoge weerstand voor onze contactpunten en ook nog eens lpg erin.
Koop een Gamma multimeter en meet deze weerstand eens.
Onbewust zet ik een flink verhaal neer en ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.
Laat ons horen, succes!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2006 15:06 #79808
door
Mischien niet van toepassing op een Amazone maar m'n 164 heeft een voorschakelweerstand die ge 'bypassed' wordt met starten een rechtstreekse verbinding. Als die niet ok is heb je te lage spanning.
Op het 164 register ook een heel item over starten op gas met koud weer. Te lang 'door'starten levert bevriezingen en gek genoeg verzopen motor.. wellicht daar eens kijken? succes!
nb. ik ben met m'n 164 wel opgeschoten maar ga hem zeker nogeens nalopen adhv verhaal van Marcel!
Op het 164 register ook een heel item over starten op gas met koud weer. Te lang 'door'starten levert bevriezingen en gek genoeg verzopen motor.. wellicht daar eens kijken? succes!
nb. ik ben met m'n 164 wel opgeschoten maar ga hem zeker nogeens nalopen adhv verhaal van Marcel!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2006 16:15 #79807
door
Mijn ama staat altijd buiten en gebruik hem iedere dag. Als het koud is kan ik hem feitelijk niet op gas starten maar doe dit altijd op benzine en dit gaat redelijk vlot. om ervoor te zorgen dat ik 's ochtends makkelijk kan starten op benzine zet ik vlak voor thuiskomst de laatste 50 meter de brandstof keuze schakelaar op benzine. Geen problemen dan. Doe ik dit niet dan moet ik 's ochtends langer doorstarten met tot gevolg als het erg koud is dat ook dan het aanslaan soms kritisch wordt (maar hij slaat uiteindelijk wel aan). Dus Jos, start je altijd op benzine of op gas en hoe zet jij je auto 's avonds weg.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2006 17:07 #79806
door
Beste Eric, een 164 heeft een 9V bobine die normaliter mbv een weerstand zijn werk kan doen. Met starten wordt deze weerstand overbrugd waardoor je het volle accuvermogen en daardoor meer startvermogen over de bobine krijgt. Wellicht een overbelasting maar het blijkt uiteindelijk maar pakweg 10V over de bobine te komen. Voor een 9V bobine prima, voor een 12V bobine eigenlijk te krap. Zo zie je dat de techniek met de jaren steeds beter gaat.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2006 12:35 #79805
door
Hallo Marcel, daar steek ik weer wat van op! Was al bang dat m'n suggestie niet van toepassing zou zijn op de amazone. Ik ga de diverse adviezen nog eens checken en hoop dat Jos uiteindelijk z'n amazone ook weer normaal aan de praat krijgt! Voordeel is dat het nu toch wel lente wordt.....