carburateur lek? wat te doen?

Lees meer
18-08-2006 20:35 #81835 door 06663-dummy
Beantwoord door 06663-dummy in topic carburateur lek? wat te doen?
<p>Herkenbaar probleem, oorzaak is dat de bestaande O ringen niet bestand zijn tegen de toevoeging in de benzine die het smerende lood moest gaan vervangen.</p><p>Nadat de ringen aan benzine zijn blootgesteld en daarna langere tijd droog staan omdat op gas wordt gereden verdrogen ze en lekken, bij demontage zie je dat er scheurtjes in zitten en ze breken gemakkelijk,lijken wel bros geworden.</p><p>Ik heb dit probleem bij een leverancier van ons neergelegd en hij heeft Viton 51414 ringen geadviseerd of siliconenringen die niet in de goede maat geleverd konden worden en op bestelling per 100 stuks ongeveer &euro; 12,-/stuk zouden kosten.</p><p>Hij kon geen garantie geven, de originele ringen gingen een half jaar mee en deze heb ik pas gemonteerd.</p><p>Overigens hoef je maar 2 van de 3 ringen te vervangen om het lekken op te lossen, lekkage via een ingeslagen vlotternaald is mij niet bekend.</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Vincent Kroese (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-09-2006 23:04 #81834 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic carburateur lek? wat te doen?
Ik zie net dat ik eigenlijk nooit meer heb laten weten hoe het afgelopen is met mijn carburateur, niet zo netjes na de vele reacties ;)

Aangezien ik met de Amazon naar Duitsland vertrok enkele dagen na het constateren van 'het lek' en dus geen tijd meer had om de boel te repareren, heb ik toen besloten het uit te stellen tot na mijn vakantie, en uiteraard tot die tijd niet op benzine te rijden. De meningen over het gevaar van druppelende benzine op een heet spruitstuk lopen uiteen, maar onnodig risico wil ik natuurlijk niet nemen, en een brandende auto lijkt me een van de engste dingen die je kunt meemaken.

Was wel even puzzelen, om de rit (die van te voren gelukkig vaststond) zo te plannen dat ik zowel op heenreis (doordeweeks) maar vooral ook op terugreis (zondags) overal op tijd aan LPG kon komen in Duitsland, maar dat werd verder geen probleem. Sowieso op een kapotte maar niet lekke band na (3km voor thuiskomst) geheel geen problemen de complete 1200 km (inclusief 25-graden nasleep van de hittegolf een week eerder)

Na afloop ben ik langsgeweest bij een bekende Volvo specialist in Barneveld en heb ik daar onder leiding van een monteur zowel de ringetjes als de andere pakkingen van de carburateur vervangen. Vreemd genoeg ontdekten we ook, dankzij de oplettende monteur, dat er geen plastic isolatieplaatje tussen de carburateur zat... Na deze er ook maar meteen tussen te zetten en het geheel weer dicht te maken bleken de bouten waarmee de carburateur vast zit enkele milimeters te kort!! Dat verklaarde meteen het ontbreken van het isolatieplaatje. Gelukkig waren ook de goeden bouten in Barneveld op voorraad en kon ik niet veel later weer veilig en drupvrij op benzine en gas rijden.

Het enige wat nu nog moet gebeuren is eigenlijk even het afstellen van de carburateur: deze loopt op benzine nu stationair niet helemaal goed, dan slaat de motor af als ik geen gas bij geef.

Tot zover. En nogmaals bedankt voor de tips.


NB: Overigens voor de zekerheid toch ook maar een brandblussertje aangeschaft, je weet immers maar nooit, na deze druppelende benzine en gelijktijdig de beelden van een brandende Ama in de A'dam-Beijing race werd ik toch wel benauwd! Geen goede blusser trouwens, een poederblusser van 1kg, oftewijl 10 seconde blussen en je complete motorruimte onder het destructieve poeder, maar ik hoop toch dat het nooit zover hoeft te komen. Houder van de blusser zit nu netjes onderaan de passagiersstoel (aan achterkant) met goede tie-raps.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.