- Berichten: 80
Welke loodvervanger gebruiken???
- Vincent Oldenbroek (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-03-2007 22:47 #84426
door Vincent Oldenbroek (GAST)
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic Welke loodvervanger gebruiken???
Het octaan getal geeft aan tot welke compressieverhouding een brandstof spontaan zou gaan ontbranden--> hoge druk --> hoge temperaturen.
Hoe hoger je compressieverhouding hoe hoger het (thermisch) rendement van je motor. Er zijn ook veel andere dingen die het rendement verhogen, maar de compressie verhouding is oa 1 van de basisdingen bij alle benzine/gas/dieselmotoren die het rendement bepalen.
Er zijn oa 2 manieren om een hoger octaangetal te verkrijgen, of de octaan concentratie verhogen(of heptaanconcentratie verlagen) in de benzine. Hoe meer octaan hoe duurder de brandstof wordt. In de 2de wereld oorlog toen er overal een tekort aan was heeft men ontdekt dat de toevoeging van "lood"(eigenlijk een chemische binding met lood) hetzelfde effect heeft als de octaan concentratie verhogen. Alleen dit was erg milieu-onvriendelijk.
Hogere compressie motoren zoals De Bxx E versies hebben dus een hoger octaangehalte nodig dan Bxx A of B. Zoals Peter al zei om pingelen/knocking/etc. te voorkomen kun je in die motoren beter benzine met een hoger octaannummer tanken.
De invloed van loodvervanger op je kleppen ed ben ik niet zo bekend mee. Zelf heb ik een B30 E van 1972, alleen die doet het nog niet op benzine.
Voor de LPG-rijders; LPG heeft een octaangetal van 110!!! Dus in theorie als je alleen op LPG zou rijden zou je je compressieverhouding kunnen vergroten om zo zuiniger te kunnen rijden, alleen dan is er waarschijnlijk alleen nog maar vliegtuigbrandstof die je dan kunt tanken want dat heeft ook een zeer hoog octaangetal.
In amerika hebben ze een iets andere maatgeving daar zijn alle "octaangetallen" 4 a 5 lager dus in de VS octaangetal 91 is hetzelfde als bij ons 95.
Hoe hoger je compressieverhouding hoe hoger het (thermisch) rendement van je motor. Er zijn ook veel andere dingen die het rendement verhogen, maar de compressie verhouding is oa 1 van de basisdingen bij alle benzine/gas/dieselmotoren die het rendement bepalen.
Er zijn oa 2 manieren om een hoger octaangetal te verkrijgen, of de octaan concentratie verhogen(of heptaanconcentratie verlagen) in de benzine. Hoe meer octaan hoe duurder de brandstof wordt. In de 2de wereld oorlog toen er overal een tekort aan was heeft men ontdekt dat de toevoeging van "lood"(eigenlijk een chemische binding met lood) hetzelfde effect heeft als de octaan concentratie verhogen. Alleen dit was erg milieu-onvriendelijk.
Hogere compressie motoren zoals De Bxx E versies hebben dus een hoger octaangehalte nodig dan Bxx A of B. Zoals Peter al zei om pingelen/knocking/etc. te voorkomen kun je in die motoren beter benzine met een hoger octaannummer tanken.
De invloed van loodvervanger op je kleppen ed ben ik niet zo bekend mee. Zelf heb ik een B30 E van 1972, alleen die doet het nog niet op benzine.
Voor de LPG-rijders; LPG heeft een octaangetal van 110!!! Dus in theorie als je alleen op LPG zou rijden zou je je compressieverhouding kunnen vergroten om zo zuiniger te kunnen rijden, alleen dan is er waarschijnlijk alleen nog maar vliegtuigbrandstof die je dan kunt tanken want dat heeft ook een zeer hoog octaangetal.
In amerika hebben ze een iets andere maatgeving daar zijn alle "octaangetallen" 4 a 5 lager dus in de VS octaangetal 91 is hetzelfde als bij ons 95.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jasper van t Wout (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 108
06-03-2007 23:13 #84425
door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic Welke loodvervanger gebruiken???
<p>Hai Peter,</p><p> </p><p>Hangt heel sterk van je rijstijl af.</p><p>Laat je de wagen rustig warm lopen en heb je de luxe van een overdrive </p><p>dan doe je wonderen voor het inslaan van je kleppen.</p><p>Doorjagen in je versnelling en langdurig in hoge toeren rijden is een drama voor je kleppen, zeker als je op gas rijdt.</p><p>Gas ontbrandt , afhankelijk van de afstelling van het mengsel en de ingestelde vervroeging 60 tot 100 graden heter dan benzien.</p><p>Ofwel, het probleem met je kleppen is eigenlijk alleen aanwezig bij het rijden op gas.</p><p>Af en toe benzien rijden met loodvervanger om je kleppen gehard te krijgen heeft weinig zin. </p><p>Stel dat je 100 km per duizend op benzien rijdt, dan beschermd dit je kleppen te weinig om effect te hebben.</p><p>Bij B en E type motoren kan het eventueel nuttig zijn om pingelen op benzien tegen te gaan. Bij A en D type zal je het niet merken.</p><p>Uiteindelijk is alleen de montage van een geharde kop de definitieve oplossing, echter, met een beetje rustige opstartstijl en een beetje liefde voor het mechaniek dat draaiende is, is het mij met mijn eerste ama gelukt een dikke ton met een zachte kop op alleen maar gas te rijden, dus....</p><p> </p><p>groet,</p><p> </p><p>Jasper</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.