Warme start 1800ES

• 06871-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-04-2007 20:29 #51295 door 06871-dummy
Warme start 1800ES is gemaakt door 06871-dummy
<p>Volvo vrienden,</p><p>Mijn ES uit 1973 heeft grote problemen met de warme start. Het lijkt wel alsof hij ( of zij?) gevoelig is voor de buitentemparatuur. Is die boven de 20 graden dan wil ze pas na minuten lang starten aanslaan. Als ze even haar goede wil toont en wat leven begint te vertonen en je raakt het gaspedaal aan dan valt ze accuut weer stil.</p><p>Een uurtje wachten is wel een werkzame remedie, maar niet altijd even handig. Het lijkt mij een afstel probleem, of een sensor die niet werkt. </p><p>Wie kan mij helpen?</p><p> </p><p>Volvo groet, </p><p>Johan de Dreu</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-04-2007 21:56 #85050 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Warme start 1800ES
Ik zou eerst de bekabeling controleren. Aarding, contacten, stekkertjes. In de loop der tijd wordt alles wat minder.

succes, Rob.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-04-2007 22:12 #85049 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Warme start 1800ES
Ik vermoed een kapotte watertemp.sensor of een slechte verbinding daarvan. Hij zit net onder de termostaat behuizing, aangesloten op de kabelboom. Als hij geen signaal (kapot of slecht contact) aan de comp. geeft, dan denkt die dat het erg koud is en verrijkt het mengsel, verzuipt dus. Hier is een Amerikaanse site met erg veel info over het Djet systeem (onder andere trouble shooting en meetwaarden van de sensors)
www.vclassics.com/archive/index.html

• 06871-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
26-04-2007 00:01 #85048 door 06871-dummy
Beantwoord door 06871-dummy in topic Warme start 1800ES
<p>Beste Rob en Peter, </p><p>Bedankt voor jullie reactie,</p><p>Contacten en bekabeling lijken goed. Zouden die zo afhankelijk van de temperatuur wel of niet goed functioneren?</p><p>Wat betreft een probleem met een temperatuurzender, dat is een optie. Ik zal er morgen een Ohm meter aan hangen.</p><p>De servicemanual geeft bij + 10 graden Celcius tussen de 3000 en 4500 ohm en bij + 40 tussen de 1400 en 1000 ohm. Dat zal ik checken, wie weet is die sensor kapot.</p><p>Met Volvo groet, </p><p>Johan</p>

• 06871-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
26-04-2007 13:45 #85047 door 06871-dummy
<p>Volvo vrienden,</p><p>Ik heb de weerstand van koelwatertemperatuurzender gemeten. Bij 20 graden Celsius is die 2600 ohm. Die waarde is normaal.</p><p>Ik heb de steker op de zender schoongemaakt . De kabelboom verder controleren is moeilijk en misschien niet zinvol.</p><p>Maar hier zijn nog nog wat vragen?</p><p>Zou het misschien Vapour lock kunnen zijn??</p><p>Zij rijdt op gas, maar start op benzine. Weet iemand misschien hoe lang de benzinepomp moet draaien om alle eventuele bellen bellen terug naar de tank gebracht te hebben? Ik zou zelf denken aan enige seconden.</p><p>En wat, als er ook bellen in de slangetjes naar de verstuivers zitten, worden die gewoon door de verstuiver gedrukt??</p><p>Kan er ook een gasbel in de benzine pomp zitten?</p><p>Als het geen vapour lock is wat zou het dan kunnen zijn?</p><p>Volvo groet, </p><p>Johan</p>

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-04-2007 14:31 #85046 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Warme start 1800ES
<p>Wat zowel bij de ES van m'n vader als bij mijn ES het starten verbeterd is door het contact eerst een paar keer aan en uit te zetten. Je hoort de brandstofpomp dan even pompen. Op die manier wordt er druk opgebouwd in het systeem. En daarna pas echt doorstarten.</p><p>Het zou kunnen dat dat bij jou ook helpt.</p><p>Succes!</p><p>Groeten Lars</p>

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-04-2007 16:32 #85045 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Warme start 1800ES
Wat bij mijn kever altijd hielp was bij een warme motor volgas starten. Een kevermotor is wel heel anders dan die uit een ES maar het is te proberen.

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2007 20:48 #85044 door Peter Grapendaal (GAST)
Een paar keer moeten "voor starten" duidt op een defecte koudstartinjector of thermotime schakelaar die de koudstart injector aanstuurt. Deze zit onder de achterste poot van het uitlaatspruitstuk in het blok. Of de benzinepomp is versleten en heeft moeite om druk op te bouwen, meestal begint die dan ook steeds meer herrie te maken. Een paar keer moeten voorstarten is symptoom bestrijding, er is iets niet in orde.
Het zou kunnen dat je last hebt van vapour lock als je op gas rijd. Kijk eens of er onder de inbusbouten van de injectorbehuizing fiber ringetjes zitten. Er horen ook van deze ringetjes onder de injectorbehuizing te zitten. Deze fibertjes dienen ervoor om de warmte afgifte van de kop aan de injectoren te beperken. Als de onderste ontbreken moet je wel het dikkere rubberafdicht ringetje monteren (er zijn 2 varianten) die onder de inj. behuizing zit anders krijg je een vacuum lek. (de motor draait dan stationair zo'n 2000 toeren en is niet aftestellen) Tussen de inbusbout en de fiberring zit een speciale gegolfde sluitring, alleen zoeen gebruiken om te voorkomen dat je het fiberringetje stuk draait! Om te controleren of de onderste aanwezig is moet je de injectorbehuizing verwijderen.
Hier heb je nog een site met Djet trouble shooting:
people.opera.com/~karlo/sm/efi/d-jet.html

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2007 21:02 #85043 door Peter Grapendaal (GAST)
Oh ja, heb je de kleppen goed afgesteld? Uitlaat 0,45, inlaat 0,40 bij warme motor! En staat de ontsteking goed 10 graden bij 700-800 toeren. Vacuum slang los, beter nog laat deze maar helemaal weg, loopt ie beter door. De aansluiting van de vacuumslang op het spruitstuk afdoppen en die op de verdeler openlaten, loopt ie een stuk rustiger en beter door. Dit is nl geen vacuum vervroeger maar een vacuum verlater. Probeer maar eens zelfs Volvo adviseerd dit in een werkplaats bulletin.
Eerst het meest voor de hand liggende controleren. Mijn ES is daar knap gevoelig voor, een beetje afwijking in klepspeling en ontsteking en ze start warm slecht.
Succes

• 06871-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
26-04-2007 21:53 #85042 door 06871-dummy
<p>Volvo vrienden, </p><p>Wederom bedankt voor jullie reacties. </p><p>Het contact een paar keer aanzetten is ook mijn gewoonte bij een koude start. Zij slaat dan onmiddelijk aan.</p><p>Plankgas starten zou helpen bij een verzopen motor. Ik denk echter nog steeds aan Vapour Lock. Daarom ben ik blij met de tip van de fiberringetjes. Als ik het goed begrijp moeten die tussen de inbusbout en de injector zitten. </p><p>En ook zal ik eens kijken of ze zonder vacuumvervroeging beter rijdt.</p><p>Zaterdag heb ik tijd voor wat sleutelen. Mijn bevindingen volgen dan na het weekend. </p><p>Volvo groet, </p><p>Johan</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD