- Berichten: 3560
Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Nu heb ik geen zware voet maar als ik die soms heb merk ik dat de auto toch een beetje inhoud.
Nu vermoed ik dat het zetje carburators van een B18B afkomt maar ik kan niet zien wat voor naalden er inzitten.
Vogende vragen om mijn nieuwschierigheid te bevredigen.
Hoe kan ik zien wat voor naalden er in de carburetor zitten zonder deze te verwijderen? Kan dit, is dit mogelijk.
Nu weet ik dat er in een B20B een KN naald moet wat is de visuele maat van deze naald diameter bovenzijde diameter op een kwart, half en einde (puntje van de naald)?
Wat is de lengte van een KN naald.
Nu lees ik dat in een B18B meestal een KD naald zit wat zijn de maatvoereing van deze naald?
Alvast bedankt.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Volgens mij moet je de boel toch demonteren. Is zo gebeurd en het terugplaatsen/monteren gaan ook makkelijk en correct.
Voor de diameters herinner ik mij een tabel waar de diameters op lengte worden aangegeven. ik zal eens zoeken
Arno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Overigens kan het inhouden ook een andere oorzaak hebben, maar dat hoeven we jou vast niet te vertellen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Boven aan de naald kon ik de letters KN vinden.
Toen van een van de carburators op mijn auto de zuiger er afgehaald en wat blijkt een totaal andere naald beduidend dikker dan de KN naald.
Het lukte mij ook niet om de naald uit de zuiger te krijgen terwijl dat met de enkele carburetor een fluitje van een cent was.
Het lijkt erop dat het dikke gedeelte (een mm of 5 rond) vast aan de naald zit (kan dit) terwijl aan de enkele carburator een busje om de naald zit en aan de naald een veertje.
De bevestiging een schroef om de naald vast te houden is bij beide hetzelfde.
Maar ja daar stond ik dan twee dikke naalden en een KN naald.
Ik dacht aan die naalden heb je niets het scheelt te veel met de KN naalden, dus de stoute schoenen aangetrokken zuiger in de kolomboormachiene en naald bij benadering de maat van de KN naald gemaakt en dit zo tweemaal.
IK heb de zuigers terug gemonteerd. (naalden wel gepoleist met P1000)
Carburators afgesteld wat overigs goed ging.
Ik heb de auto nog niet geprobeerd daar hij net gewassen was en het net geregend heeft en het paadje bij mij een modderpoel is dus van de week eens proberen wanneer het droog weer is.
Maar ja, blijft bij mij nog steeds de vraag open staan hoe krijg die naalden eruit zonder de zaak te forceren zie ik iets over het hoofd?
Olie in de dempers is 20W60, moet eigenlijk met een klimaat als hier 20W50 zijn maar ik ga er van uit dat het e.e.a niet in optimale condietie is.
Wel een zuigertest gedaan of dat zuigers gelijkmatig omhoog gaan, ik doe dat op de volgende manier ik zet de twee zuigers in een steuntje en doe de cylinder waar je de olie indoet met olie erin boven op.
De twee cilinders moeten nu gelijkmating naar beneden zakken natuurlijk wel olie er in doen.
Dit gaat wel langzaam maar is erg precies, je kunt op deze manier gelijk zien of dat een van de twee dempertjes niet goed is en je hoeft er niet de motor voor te laten lopen je kunt het lekker op de werkbank doen.
Als iemand een antwoord op mijn vraag heeft graag.
alvast bedankt
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Test mbt zuigergelijkheid deed ik overigens zonder olie volgens mij. Een test doen en dan de zuigers verwisselen en nog eens doen. De combinatie met de beste gelijkheid in zakken aanhouden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Als een sproeiernaald vast zit, kun je proberen met een dunne priem o.i.d. door de opening van het klemschroefje wat op de schacht van de naald te tikken en vervolgens aan de naald te trekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Ik zal van de week eens proberen om een foto te maken van hoe de naald gemonteerd zit, want dat is voor mij het belangrijkste voor het bestellen van de juiste naalden.
Ik ga ook zomaar niet liggen wringen ik zit hiet 10000km van naalden vandaan en levertijd van uit Nederland als ik geluk heb drie weken pech soms wel zes weken.
Ja dan het schuren aan naalden ik weet ook wel dat dat niet de meest idiale situatie is,maar is een KN naald de juiste naald voor een configuratie zoals ik heb K nokken E cilinderkop Simons uitlaat?
Een KN naald is voor een B20B met een C nokkenas en is daarvoor de idiale naald.
Misschien moet ik wel naar een nog rijkere naald KO of iets dergelijks.
Zoals de naalden nu geschuurd zijn is de diameter iets groter dan de KN en ga ik hier mee eens testen kijken naar kleur bougie na een beetje een zware voet etc.
Misschien kom ik aan het einde wel met een heel andere naald dan de KN.
Ik heb hier jammer genoeg geen testbank dus ik moet proefondervindelijk doen.
Ps ik ben vroeger als instrumentmaker begonnen dus ik weet hoe nauwkeurig het e.e.a. moet zijn en dat pobeer ik ook na te streven en ik weet dat is moeilijk.
Maar hier geld wie niet waagt wie niet wint.
IK houd jullie op de hoogte en probeer van de week nog een fototje te maken van de bevestiging van de naald.
Alvast bedankt.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat is inderdaad maar zeer de vraag. Alleen op een rollentestbank krijg je daarop het juiste antwoord. Maar die is er bij jou niet, dus dan wordt het een kwestie van trial & error oftewel experimenteren. Of proberen iemand te vinden met eenzelfde motorconfiguratie die er wel in is geslaagd om de juiste naalden te vinden. Daarom zou ik zeker ook de vraag eens uitzetten op het Brickboard-forum. Nog een andere optie is de situatie en het probleem voorleggen aan BCCP Fuel Systems, die gezien hun ervaring je wellicht wat tips kunnen geven t.a.v. mogelijk geschikte naalden. Succes!"Johan Geers" schreef:
maar is een KN naald de juiste naald voor een configuratie zoals ik heb K nokken E cilinderkop Simons uitlaat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
- Berichten: 504
Daar staan per merk/motor/bouwjaar de typen naalden in, en wel 3 kolommen : "rich", "standard" en "weak".
Voor Volvo B20 is er helaas geen opgave voor "rich" en "weak", alleen "standard" (en dat is inderdaad KN voor B20B's i.c.m. SU HS6; latere HIF6's hebben weer andere naalden : BAL (USA) en BBB).
Mijn volgende gedachte was dat als ik een enigszins vergelijkbare motor zou vinden met HS6 :
- en standaard KN naald, je de bijbehorende "rich" naald zou kunnen proberen, dan wel
- en "weak" KN naald je de bijbehorende "standard" naald zou kunnen proberen
Helaas geen enkele vermelding : KN komt nauwelijks voor.
De door jou genoemde KO naald komt ook nauwelijks voor, maar is o.m. toegepast in Rover V8's - zal wellicht rijker zijn; maar het blijft trial & error met een niet-standaard setup.
Bijkomend probleem zal zijn dat vele van deze naaldtypes niet meer verkrijgbaar zullen zijn - alleen de meest voorkomende standaard naalden, dus je kan je afvragen of je niet gewoon bij KN zou moeten blijven .....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.