Roest rondom passagier deur

• Raz Koepe
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2026 22:05 #1480114 door Raz Koepe
Roest rondom passagier deur is gemaakt door Raz Koepe
Beste allen,

Na het vervangen van de sloten die allemaal stuc waren, vandaag zat ik de rubber van de passagiersdeur te vervangen.
Helaas was ik verast door veel roest te vinden, rondom de deur. Naast het scharnier, onder de deur maar ook aan de zijkant. Eigenlijk zijn er al gaatjes onder de deur zie ik, heb ik met een schroefdraaier aan gepeuterd.

Ik heb meteen met een roest behandeling middel gesprayd (Fluid Film) maar ik wil het eigenlijk goed oplossen. Vraag is: wat is het nu te doen? Op de plekken de deur te repareren, of moet de deur helemaal vervang worden, of ..?

Alvast dank!

Groeten,
Raz

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-03-2026 12:24 #1480131 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Roest rondom passagier deur
Hoi Raz,

Dit is best veel roest, maar het zat er al heel lang, zo te zien is deze deur ook al eens eerder opgeknapt en komt de roest gewoon weer terug, zoals het altijd doet. Gebruik GEEN roestomvormer. Dat is een middeltje dat tijdelijk werkt en daarna vallen de gaten gewoon in het staal. Er is ook geen theoretische werking van de roestomvormer, waardoor roest weer staal wordt. Het zet de roest om in een zwart hard goedje, maar uiteindelijk zet het ook het goede staal rond de roest om in.... zwarte prut.

Schuur de roest zo veel mogelijk weg en waar mogelijk start je opnieuw met bijwerken van het laksysteem. Het liefst waterdichte 2-componenten primer bijvoorbeeld Chemco rs500p als eerste laag. Duur, maar veel goedkoper dan staalwerk aan je auto en alsnog opnieuw opbouwen van een laksysteem. En bijhouden. Dit was verstopte roest maar het zat er al lange tijd. Het vinden en verwijderen is de beste stap, beter dan het laten zitten en/of niet naar kijken of niet naar zoeken. Na het afronden van de reparatie aan de lak, goed inspuiten met roestwerend middel, vettig of op oliebasis.

Heel veel succes,

Reinier

• Raz Koepe
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2026 09:39 #1480140 door Raz Koepe
Beantwoord door Raz Koepe in topic Roest rondom passagier deur
Beste @Reinier Verbeek, dank voor de uitleg, ik denk misschien is het best als ik de deur even uit haalt, anders kan ik niet goed bij. Dat word een uitdaging, gezien ik geen garage hebt, wel een parkeerplaats. Is deur uithalen, roest wegschuren, met middel vullen, dan schuren weer en dan primen en een dag werk? Nou, misschien voor de gevorderde, maar niet voor mij, ik denk dat ik ga de roest laten repareren en spuiten door iemand die kennis heeft, en uiteraard de juiste gereedschap.

en dit is maar een deur, ik verwacht de andere bijna hetzelfde te zijn, en bubbeltjes die ik heb bij de lak, dat is ook roest, 100%. misschien is het beter als ik bij de auto in het geheel lat roest repareren en dan helemaal spuiten. En voorlopig met fluid film spuiten misschien stopt het verder groeien. Bedroog, dank ik, toch? :))

• P. Hanot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-03-2026 09:55 #1480141 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Roest rondom passagier deur
Zo af en toe komen er nog goede deuren in aanbod voorbij, misschien is dat ook een optie om een goede roestvrije deuren erin te steken i.p.v. de oude te repareren? Roest keert bijna altijd terug op moeilijke plekken omdat je niet overal goed bijkan zoals bv dubbel plaatwerk

• Raz Koepe
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2026 09:58 #1480142 door Raz Koepe
Dat is een goede optie. Ik dacht ook aan dit want de roest di precies tussen de buitenblad en de binnenblad van de deur is bijna onmogelijk compleet te repareren, tenzij je de deur platen uit elkaar haalt, en ja, dan is het gewoon vervangen een veel beter alternatief.

• P. Hanot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-03-2026 11:24 - 08-03-2026 11:26 #1480143 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Roest rondom passagier deur
Beste Raz,

Ik wil je wel even waarschuwen, bezint eer ge begint!
Mijn 544 zag er nog best ok uit, totdat ik een probleem met lekkende voorruit wilde oplossen.
Bij een auto van die leeftijd is zo een reparatie vaak een topje van een ijsberg, je komt tijdens het herstel steeds weer nieuwe dingen tegen die aandacht nodig hebben en als je echt van je auto houdt, dan ga je ook koppig volharden. Ik rekende met ca 2 maanden, het werd uiteindelijk 2,5 jaar. Het voordeel van die lange tijd was dat ik ook tijd had om het benodigde geld bij elkaar te schrapen en de nodige onderdelen te verzamelen.
Als je op voorhand weet wat je exact wil, dan heb je ook al een deel van het werk gedaan, beter dan halverwege steeds van mening veranderen.
De roest die je niet ziet is altijd veel omvangrijker dan de roest die je nu wel ziet.
Als je enige emotie met deze Amazon hebt, dan ga je waarschijnlijk meer erin steken dan je er ooit nog voor kan krijgen bij eventuele verkoop.
Van de andere kant kosten hobby's gewoon geld en ikzelf ben toch stiekem heel blij dat mijn 544 weer op en top is en mogelijk over enkele tientallen jaren nog steeds de weg zal sieren.
In jou plaats zou ik de nu aanwezige roest invetten zodat je wat meer bedenktijd krijgt, informatie inwinnen en een plan van aanpak nmaken en beslissen wat je echt met deze auto wil en of je het echt wel wil.

www.volvokv.nl/forum/ik-en-mijn-volvo/29...e-voor-en-achterruit
Laatst bewerkt 08-03-2026 11:26 door P. Hanot.

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-03-2026 13:15 #1480145 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Roest rondom passagier deur
Gebruikte deuren van een oud mevrouwtje dat de auto 50 jaar in een verwarmde garage had staan zonder zuurstof, en waar nu alleen de deuren, motorklep achterklep en spatschermen beschikbaar van komen (in de goede kleur ;-)  die zijn er niet zo veel meer.

Ik durf wel te stellen dat iedere deur die er beter uitziet, al is opgeknapt en dat is vaak niet zo goed als dat je het zelf zou doen. Die delen ontroesten waar je bij kan en dan wat mij betreft niét vullen, (ook vulmiddel is maar een vochtaantrekkend poeder dat andere uitzetcoëfficienten heeft dan staal) maar in de waterdichte primer en dan desnoods met een spuitbusje in de kleur. Dat is te doen voor het meest van wat je op de foto ziet en kan gewoon op straat. De rest kan je dan nog even op kauwen. Wel of niet lassen en wel of niet geheel overspuiten kun je later beslissen? Maar ondertussen roest het dan niet veel verder.

Voordeel van bovenstaande is dat je het ook kan doen in hapklare brokjes. De vijand van het goede is het beste. Dus dat je wacht tot nooit. De auto in een garage stallen en alles in 2,5 jaar tijd doen is ook een kwetsbaar project, dat onderbroken kan raken, en in de tussentijd rijdt je niet in de auto.

Succes met wat je ook kiest. Het is jouw auto. Jij bent de baas.

Groetjes reinier

• Raz Koepe
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2026 08:29 #1480165 door Raz Koepe
Beste @Reinier Verbeek, @P. Hanot, ik waardeer enorm jullie raad. Het geeft mij wat inzicht in niet alleen de “hoe” maar ook de “waarom”, en dat is heel belangrijk. Dank je!

Ik ga eerst even kijken wat opties er zijn erom de roest reparatie uit te besteden, bij een professionele garage. En als de kosten echt te hoog zijn voor mijn smaak, dan doe ik het toch zelf met behulp van de hobbyhal.

met vriendelijke groeten,
raz