Goed restauratieadres gezocht
- Albert de Leest
- Elite lid
-
Minder
Meer
25-02-2026 09:36 #1480025
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Goed restauratieadres gezocht
Hoi Kees, enkele foto's ter controle of het spatbord goed gemonteerd is. Als de deur ter hoogte van de pijl tever naar buiten staat, ik neem aan dat je de bolling daarmee bedoeld, kan dat met de verzonken bouten in de deur te lossen gesteld worden. Groeten Albert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Kleinendorst
- Premium lid
-
Minder
Meer
25-02-2026 11:30 #1480028
door Kees Kleinendorst
Beantwoord door Kees Kleinendorst in topic Goed restauratieadres gezocht
Hoi Albert,
Dank voor de foto's. Mijn deur zit wel goed in de sponningen; alleen steekt deze - ter hoogte van de sluiting/kruk - nog 5 tot 7 mm naar buiten. Boven en onder is dat wat minder, dus dat bedoel ik met 'bolling'. Zie de foto's
Fijn dat je reageert en meedenkt.
Uit andere reacties leid ik af dat afdiende reparatie wel eens ingrijpend kan zijn, dus ook kostbaar. Ik ga in het voorjaar bij twee restauratiebedrijven langs om te zien wat ze er eventueel mee kunnen.
Dank voor de foto's. Mijn deur zit wel goed in de sponningen; alleen steekt deze - ter hoogte van de sluiting/kruk - nog 5 tot 7 mm naar buiten. Boven en onder is dat wat minder, dus dat bedoel ik met 'bolling'. Zie de foto's
Fijn dat je reageert en meedenkt.
Uit andere reacties leid ik af dat afdiende reparatie wel eens ingrijpend kan zijn, dus ook kostbaar. Ik ga in het voorjaar bij twee restauratiebedrijven langs om te zien wat ze er eventueel mee kunnen.
- Kees Kleinendorst
- Premium lid
-
Minder
Meer
25-02-2026 11:36 #1480029
door Kees Kleinendorst
Beantwoord door Kees Kleinendorst in topic Goed restauratieadres gezocht
Hoi Hans,
Hierbij wat foto's.
Al bij de restauratie hebben ze/we er alles aan gedaan om dit passend te krijgen zonder slijpwerk aan de pasgespoten deur. Ik had toen al moeten eisen dat de deuren eerst werden afgehangen vóór ze zouden worden gespoten, maar vertrouwde teveel helaas op de expertise die daar aanwezig was.
Zoals je ziet, is de bolling niet overal gelijk: de foto's zijn gemaakt met 'dichte deur'.
Ik ben bang dat ik aan zeer grondige restauratie zal moeten geloven als dit zou moeten worden opgelost.
Ik stuur je de gevraagde foto's bij deze.
Hierbij wat foto's.
Al bij de restauratie hebben ze/we er alles aan gedaan om dit passend te krijgen zonder slijpwerk aan de pasgespoten deur. Ik had toen al moeten eisen dat de deuren eerst werden afgehangen vóór ze zouden worden gespoten, maar vertrouwde teveel helaas op de expertise die daar aanwezig was.
Zoals je ziet, is de bolling niet overal gelijk: de foto's zijn gemaakt met 'dichte deur'.
Ik ben bang dat ik aan zeer grondige restauratie zal moeten geloven als dit zou moeten worden opgelost.
Ik stuur je de gevraagde foto's bij deze.
25-02-2026 11:39 #1480030
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Goed restauratieadres gezocht
Snell test zou kunnen zijn: Kun je de deur wel verder dicht drukken met volledig verwijderde deurvang?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Albert de Leest
- Elite lid
-
Minder
Meer
25-02-2026 12:54 #1480031
door Albert de Leest
Hoi Kees, nu ik meer zicht heb op de situatie hoef jij je geen zorgen te maken. Als de deur sluit is het probleem opgelost. Als je de deur dichtdraaien, knop van de klink ingedrukt houden, mag je geen weerstand van de slotvanger voelen. Er van uitgaande dat de deur geen speling in de scharnieren heeft. De slotvanger afstellen zonder weerstand van het slot. Bij mijn Combi is de afstand bij de grote pijl 32MM Groeten Albert.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
25-02-2026 19:54 #1480035
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Goed restauratieadres gezocht
Wat ik meen te zien op de foto is dat de "schouder van de deur te hoog hangt? Op te lossen door beter te stellen????? en dan de rest (andere deur, spatbord, sierstrippen) ook weer stellen. En dat de ruitomlijsting veel te stijl staat en daardoor naar buiten komt aan de bovenkant. Dat is op te lossen door de ruit naar beneden te draaien en de deur bij de slotvanger op je knie te zetten en het ruitframe rustig naar binnen te buigen. Maak ook eens een foto van de hele zijkant??
- Albert de Leest
- Elite lid
-
Minder
Meer
26-02-2026 11:50 #1480043
door Albert de Leest
Hoi Reinier, het bovenste raamframe heb ik bij mijn restauratie projecten ook wel eens naar binnen gebogen en zelfs moeten lassen i.v.m. scheurtjes. Ik raad Kees aan eerst te kijken of de las scheurtjes vertoond voordat er aan de stijl gebogen wordt. Kees schrijft de deur wijkt 8MM af bij de middenstijl en dacht eerst aan sponning van 8MM. Dat is niet het geval, de deur blijft 8MM openstaan en valt niet in het slot. Blijft over controleer het slot en de slotvanger op slijtage of monteer een andere slotvanger. Laat verder niet aan de deur werken want er gaat meer kapot dan je lief is. Zelf heb ik ook de neiging om het beter te maken dan het uit de fabriek kwam. Kijk eens naar de reclame folders van een Amazon, het gaapt en kiert en zit scheef. Met de slotvanger heb ik ook problemen gehad. Om het goed te krijgen de de vastgeschroefde slotvanger met plankje en hamer nog een millimetertje naar binnen getikt maar helaas dan springt de deur weer open. Het is niet naar mijn zin maar de deur sluit wel perfect. Groeten Albert