Van Plamuur tot Paniek – een rotte a-stijl en advies gezocht

  • Ruben Mook
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-05-2025 16:10 - 17-05-2025 16:12 #1477177 door Ruben Mook
Ha allemaal, 

Na een moedige (moedig of stom?) poging om op mijn oprit de kokerbalk en bodemplaat van mijn Amazon aan te pakken, kwam ik helaas een paar minder fijne verrassingen tegen. De A-stijl blijkt van onder tot boven rot te zijn.

Onderin zit een flinke scheur en een roestplek die eerder ‘vakkundig’ is weggewerkt met plamuur, en bovenin – net onder het dashboard – is er met glasdoek geprobeerd de boel te maskeren. Aan de binnenkant, bij het schutbord aan de linkerzijde, is van de originele plaat bijna niks meer over.

Er is ooit geprobeerd het dicht te maken met proplassen en wat plaatjes, maar dat is zo slecht gedaan dat het water waarschijnlijk vrolijk naar binnen liep en de boel van binnenuit heeft opgegeten. 

Ik ben een beginnend hobbyist. Heb een lascursus gevolgd, een prima MIG/MAG-apparaat staan, maar dit gaat mijn kunnen toch wat te boven. En eerlijk is eerlijk, ik begin wat minder enthousiaste blikken van mijn buren te krijgen.

Mijn plan is om zelf de kokerbalk en bodem af te maken, en dan de A-stijl en omliggende schade uit te besteden aan een specialist. Daarom mijn vraag: heeft iemand hier ervaring met dit soort reparaties?

Zijn er adressen die je zou aanraden, bij voorkeur in de buurt van Zuid-Holland of Utrecht? Ik vind het niet erg om er een stukje voor te rijden als het een goed adres is.Ik overweeg Volvo Lotte om een offerte te vragen, maar sta open voor andere suggesties en hoor graag jullie ervaringen.  

En als ik dan toch zo brutaal mag zijn, wat hebben jullie ongeveer moeten betalen voor vergelijkbaar werk? Gaat het om drie ribben, een nier en een meter darm, of viel het mee? En misschien nog belangrijker: zou je een 24-jarige Amazon-liefhebber aanraden om dit project vol te houden, of is dit het moment om te stoppen en op zoek te gaan naar een betere basis? 

De auto heeft me nooit laten staan, ik reed er dagelijks mee en kreeg er altijd leuke reacties op. Het blijft een plaatje, maar onderhuids blijkt het dus minder rooskleurig. 

Hieronder wat foto's van het roestmonster.

Alvast dank voor het meedenken!



 
Laatst bewerkt 17-05-2025 16:12 door Ruben Mook.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2025 16:21 #1477178 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Van Plamuur tot Paniek – een rotte a-stijl en advies gezocht
Dat is pech! Of je door moet gaan hangt natuurlijk af van de staat van de rest van de auto. Als die verder goed is zou ik gewoon doorgaan, zoals je auto er nu bij staat zal hij ook veel minder opleveren, Uitbesteden kan natuurlijk maar kost vaak de nodige euro´s en er zijn denk ik weinig die dit als aangenomen willen doen. Lang geleden ben ik ook zo begonnen, gewoon op straat, en blijven proberen. Misschien maar een langs bij de buren met een kratje bier.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2025 19:12 #1477179 door Niek de Boer
Hoi Ruben,

Ik kan me niet voorstellen, dat de rest van de carrosserie van deze auto in orde is. Dit is zeker het moment om te stoppen !

vriendelijke groet ,Niek de Boer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2025 21:27 #1477183 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Van Plamuur tot Paniek – een rotte a-stijl en advies gezocht
Hoi Niek,

Hoe kun nu op een veronderstelling van jouw tegen iemand zeggen dat hij zeker moet stoppen? Kan natuurlijk zo zijn dat de auto verder ook slecht is, maar dat moet eerst goed bekeken worden voordat men een besluit neemt. Kan net zo goed een schade reparatie zijn die niet goed uitgepakt heeft. Zal niet de eerste keer zijn dat ik zoiets zou zien. 

Groet,

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-05-2025 01:52 #1477188 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Van Plamuur tot Paniek – een rotte a-stijl en advies gezocht
Beste Ruben, er zijn genoeg restauratie verslagen waar je kennis uit kunt halen dit  www.volvokv.nl/forum/mijn-restauratie-pr...pines-1966-deel-twee is die van mij.
Maar er staan er genoeg onder mijn restauratie project kijk daar eens.
De auto geheel strippen en kaal maken is de beste manier.

succes en niet opgeven

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hans Van Kralingen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-05-2025 08:45 #1477190 door Hans Van Kralingen
Beantwoord door Hans Van Kralingen in topic Van Plamuur tot Paniek – een rotte a-stijl en advies gezocht
Ik begrijp de reactie van Niek wel. Ik heb ook in het verleden een 123 GT gehad waar het eerst begon met wat roest,  maar eenmaal begonnen was de ellende niet meer te over zien. Dus mijn verlies genomen en verkocht en een andere gekocht.

als de auto geen emotionele waarde heeft is het misschien verstandig om afscheid te nemen en iets anders zoeken waar zeg wel iets aan kan doen.

maar dat blijft je eigen beslissing😕

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
18-05-2025 10:29 #1477191 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Van Plamuur tot Paniek – een rotte a-stijl en advies gezocht
Hoi Ruben, nu je eenmaal begonnen bent aan de vloer en de kokerbalk gaat de A stijl ook lukken. Te zien is dat de linker vloerplaat verwijderd is en de kokerbalk al netjes van nieuw plaatwerk is voorzien. Alle restauratiehobbyisten hebben dat meegemaakt mijzelf niet uitgezonderd dat je op het punt staat het bijltje er bij neer te gooien. Doorzetten en je zult ervan versteld staan wat je zelf allemaal kunt. En niet te vergeten de voldoening dat je het zelf hebt gedaan. Uitbesteden is geen optie met de uurtarieven van tegenwoordig, 50 euro exclusief is wel het minimale. Voor het geld kun je ook plaatwerk gereedschap kopen . We hopen dat je nog vaak berichten gaat posten op het forum van de verdere werkzaamheden aan de Amazon. Groeten Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-05-2025 10:40 #1477192 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Van Plamuur tot Paniek – een rotte a-stijl en advies gezocht


Hans Van Kralingen post=1477190 userid=21081Ik begrijp de reactie van Niek wel. Ik heb ook in het verleden een 123 GT gehad waar het eerst begon met wat roest,  maar eenmaal begonnen was de ellende niet meer te over zien. Dus mijn verlies genomen en verkocht en een andere gekocht.

als de auto geen emotionele waarde heeft is het misschien verstandig om afscheid te nemen en iets anders zoeken waar zeg wel iets aan kan doen.

maar dat blijft je eigen beslissing😕

Hoi Hans,

Zulke auto´s heb ik ook gehad, oa een 144 en een Citroen DS. Gewoon doorgegaan en beide auto´s rijden nog steeds. En je verlies nemen is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Daarnaast, vindt nog maar eens een beetje betaalbare Amazon of 144, zelfs voor opknappers worden al forse bedragen gevraagd betaald. Dus doorgaan met zo´n auto kan dan wel interessant zijn als je het zelf doet, kost zitten dan eigenlijk alleen in het plaatmateriaal.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • M. te Dorsthorst
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-05-2025 10:43 - 18-05-2025 10:45 #1477193 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Van Plamuur tot Paniek – een rotte a-stijl en advies gezocht
Hallo Ruben, 

Heel herkenbaar dat je meer werk en matige reparaties tegen komt dan dat je van te voren gezien zou hebben. 
Je bent al super goed op weg met de grote klus aan de chassisbalk en de vloer die je aan het vervangen bent. 
Als je jezelf met deze klussen vertrouwt dan lukt de A-stijl en zijpaneel ook wel. 
Het roestige zijpaneel (lappendeken) kun je als compleet paneel kopen in de webshop.  De A-stijl kun je van 1.2 mm Plaatstaal vouwen. 

Ik ben zelf ook bezig om een Amazon op te knappen en kwam het zelfde probleem als jij tegen. 





Een andere auto kopen is altijd een mogelijkheid maar ook daar weet je nooit helemaal zeker wat je koopt. 

Met alle respect overigens voor alle mensen die hier hun auto tot beter dan nieuwstaat repareren, maar in mijn optiek hoeft niet bij elke reparatie de auto helemaal gestript, gestraald en gespoten te worden. 
Het is een goede oefening om een of meerdere panelen te vervangen en ervaring op te doen. deze stukken zie je nadien nooit meer, dus wat maakt het uit als ze iets scheef zitten of minder mooi passen.  Mijn eigen Amazon is ook dermate roestig en aan geprutst dat ik het er alleen maar beter op maak, ook als je nadien kan zien dat er gerepareerd is.  Ik denk altijd maar zo; anders stond de auto al lang en breed op de sloop. 


Moed houden! ik sluit me helemaal aan bij @Albert de Leest



 
Laatst bewerkt 18-05-2025 10:45 door M. te Dorsthorst. Reden: tekstfout

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-05-2025 10:50 #1477194 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Van Plamuur tot Paniek – een rotte a-stijl en advies gezocht
Hoi M. te Dorsthorts,

De auto waar het nu om gaat is niet van mij maar van Ruben  die dit topic begon. 
Maar ik zie dat jij ook lekker bezig bent! En inderdaad, niet elke auto hoeft in nieuwstaat te verkeren! 
Ieder beleeft zijn hobby op zijn eigen manier, maar ik heb altijd wel iets met uitzichtloze projecten. Op het forum is ook een mooi topic van iemand over hoe hij zijn katterug restaureert, ook een auto die vrijwel zeker op de sloop beland was als hij de taak niet op zich genomen had.

Groet,

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD