Seinen Groot licht.

• Toon Boelens (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-10-2008 10:07 #50098 door Toon Boelens (GAST)
Seinen Groot licht. is gemaakt door Toon Boelens (GAST)
<p>Vorige week is mede door reacties hier op het forum het probleem met mijn richtingaanwijzers opgelost. Hiervoor heb ik oa een electrisch schema gedownload, waar ik ook de bedrading zag voor het seinen met het grote licht via de stuurhandle. Dit werkt bij mij echter niet, en ik dacht misschien is dit ook wel op te lossen. Voetschakelaar werkt perfect, maar via handle richtingaanwijzer kan ik niet seinen. Volgens schema zit hiervoor een grijze draad, die van de stuurhandle naar de voetschakelaar loopt, en die zit er bij mij ook. Weet niet of dit origineel zou moeten werken, maar het lijkt erop dat de bedrading er is, echter het werkt niet?</p><p>Wie weet of ook dit is op te lossen?</p><p> </p><p>Bij voorbaat dank & mvr gr, Toon</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Michiel Helsloot (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2008 12:04 #90261 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Seinen Groot licht.
<p>Hallo Toon,</p><p>Uit je beschrijving maak ik op dat het gaat om een amazon (ivm voetschakelaar). Wat is het bouwjaar van de wagen?</p><p>Mogelijk is de stuurstang niet goed geaard; er hoort in elk geval bij oudere types met een ondeelbare stuurstang een draadverbindinkje te zitten over de hardyschijf. Als deze verbinding ontbreekt, kan je problemen hebben met seinlicht en met je claxon.</p><p>Als je zoekt op 'seinlicht' in rubriek 'elektrische installatie', vind een een oude post over dit onderwerp.</p><p>Suc7!</p><p> </p><p>mvgr,</p><p>Michiel</p>

• Toon Boelens (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-10-2008 13:05 #90260 door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Seinen Groot licht.
<p>Michiel,</p><p>Het is inderdaad een Volvo Amazon en hij is van 1967. Er zit al wel een stuurslot in al zou dit volgens de informatie die ik heb kunnen vinden pas in 1968 zijn geintroduceerd. Op de plaats waar bij de oudere types het contactslot in het dashboard zit, zit bij die van mij een chromen afdekplaatje, waarachter de verbindingen zijn doorgelusd naar het contact in het stuurslot. Ik weet zo niet of er een hardyschijf inzit, maar de claxon functioneert in iedergeval goed.</p><p>Mvr gr, Toon</p>

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-10-2008 13:42 #90259 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Seinen Groot licht.
<p>Toon,</p><p> </p><p>De grijze draad voor het seinen van het groot licht loopt NIET naar de voetschakelaar. Deze grijze draad loopt naar een relais. Dit relais bedient uiteindelijk het groot licht.</p><p>Het relais zit tegen het linker binnenspatscherm gemonteerd</p>

• Toon Boelens (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-10-2008 14:16 #90258 door Toon Boelens (GAST)
<p>Han,</p><p>Zou zomaar kunnen, zag op het schema dat de grijze draad van de RAW handle naar "LSF" gaat en ik dacht dat dit de voetschakelaar was. Maar heb inmiddels even gekeken en gezien dat er geen massadraad over de hardyschijf zit. Zou het kunnen dat als deze draad ontbreekt de claxon het wel doet, maar het seinen via de RAW handle niet werkt?</p><p>Bij voorbaat dank & mvr gr, Toon</p>

• Michiel Helsloot (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2008 16:38 #90257 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Seinen Groot licht.
<p>Hi! Toon,</p><p> </p><p>Wat betreft je modeljaar: bij volvo lopen de modeljaren van september tot september. Als je een wagen van na sept. '67 hebt, heb je er een van 'modeljaar 1968'.</p><p> </p><p>En die draad over de hardyschijf: jij hebt als het goed is een deelbare stuurstang met twee breekbouten in het midden van de stang. Als iemand je kan helpen: laat die dan een draadje tegen onder en bovenkant van de stang houden, terwijl je zelf het seinlicht bedient. </p><p> </p><p>Nav Han's reply: hoor je een relais klikken als je het seinlicht en/of de voetschakelaar bedient?</p><p>- Geen van beiden: misschien is het relais stuk</p><p>- Alleen voetschakelaar: dan mogelijk eerder genoemd aard probleem, of kwaliteit en aansluiting van de 'grijze draad' waar jij het over hebt.</p><p>- Allebei: hmmm.. ik gok op de zekering van de lampen?</p><p> </p><p>mvgr,</p><p>Michiel</p><p> </p>

• Toon Boelens (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-10-2008 19:26 #90256 door Toon Boelens (GAST)
<p>Eugen bedankt, denk wel dat ik er nu uit moet komen. Dat de voetschakelaar niet via het relais werkt kan kloppen want die werkt gewoon. Echter van de voetschakelaar gaat wel een rode en grijze draad naar het vernoemde relais. Er zitten ook meer dan 3 aansluitingen aan het relais, en twee daarvan gaan via 2 aparte zekeingen verder. Het is nu te donker, maar volgens mij zitten er minstens 5 of 6 draden op het relais. Zal een er met daglicht kijken hoe het precies zit. </p><p>Kun je iets specifieker zijn hoe ik massa moet maken bij (85), ben niet zo'n held met electronica. Mag ik een massadraad van 85 naar aarde maken??</p><p>Bij vooraat dank & mvr gr, Toon</p>

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-10-2008 21:22 #90255 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Seinen Groot licht.
Je kan gewoon met een draadje massa maken op de carrosserie of de min van de accu. het klopt dat er meer draden op het relais zitten bijv de twee rode zitten aan elkaar en lopen naar het groot licht. Als je relais meerdere aansluitingen heeft kijk dan even welke nummers daarbij staan..
kijk even op het schema wbt de voetschakelaar. misschien is eea doorelkaar gehobbiet er gaat een grijze naar dimlicht en de twee rode zijn resp. van grootlicht en grootlichtverklikker in de kmteller. en een gele naar de lichtschakelaar.

• Toon Boelens (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-10-2008 10:03 #90254 door Toon Boelens (GAST)
<p>Heb gisteravond toch nog even met een schijnwerper eea gecheckt, en het lijkt erop dat vanuit de voetschakelaar een nieuwe kabel is getrokken. Er gaat een aparte kabel met grijs en rood van de voetschakelaar naar het relais. De oude grijze en rode draad zitten overigens ook nog aangesloten. Op het relais kon ik behalve de grijze draad die van de voetschakelaar afkomt geen andere grijze draad vinden die van de stuurschakelaar af moet komen. Zal vanavond nog een keer goed kijken of ik de grijze draad vanuit de stuurschakelaar kan volgen.</p><p>Mvr gr, Toon</p>

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-10-2008 17:09 #90253 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Seinen Groot licht.
de grijze draad steekt als het goed is uit de kabelboom bij het binnenscherm ter hoogte van het relais. Misschien hebben ze die extra draad getrokken om de lichtschakelaar te ontlasten.. Ik heb extra relais geplaatst om de schakelaar te ontlasten en de lichtopbrengst te optimaliseren (zie het bovenstaande schema.)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD