Carrosserie reparateur + spuiter gezocht regio 's-Hertogenbosch

Lees meer
25-10-2023 09:01 - 25-10-2023 10:03 #205186 door Coen de Voogd
Chemisch ontroesten kan met diverse zuren. Zelf zeer goede ervaringen met fosforzuur. Klinkt eng, maar is ingrediënt waardoor je met cola ook kan ontroesten. Ik zou, bijv. Via kneedgum of playdoh kinderklei, kleinere ‘bakjes / reservoirs’ maken die je met kwastje met fosforzuur bestrijkt. Reactie snelheid is afhankelijk van concentratie en temperatuur voor t zuur. Na t schoon bijten de plek wel goed neutraliseren via een base (natrium bicarbonaat oplossing) of heel veel verdunnen via spoelen. Daarna t zuivere staal beschermen met door jou gewenste bescherming (electrolytisch verzinken, coaten, etc.). 
Let op: zoutzuur kan je ook gebruiken, maar is veel agressiever en tast - in tegenstelling tot fosforzuur - de moculaire structuur van t metaal aan (waterstof brosheid!!). 
Met alle chemie is veiligheid wel een issue waar je even bij stil moet staan. Dus: adembescherming (spuitmasker met juiste filters of ‘boven de wind staan’), spatbril, rubber handschoenen, etc. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2023 09:36 #205187 door Rob Funcke
In een bad met zuur is natuurlijk het summum. 
Denk dat er weinig amazones rond rijden die zo'n behandeling hebben gehad.
Als ik de roestplekken zo zie zal een spuiter gebruik maken van een klein straalapparaat.
Ik realiseer mij dat je vraag hiermee nog steeds niet is beantwoord. 

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2023 10:09 - 25-10-2023 18:35 #205190 door Coen de Voogd
Totale onderdompeling in zuurbad klinkt leuk en is erg effectief. Echter: je moet wel heel erg zeker zijn dat uiteindelijk overal (!) t zuur geneutraliseerd en de restanten weggespoeld zijn. Anders blijft t vreten en is t een belangrijk ingrediënt voor een meer dan gemiddeld broeinest van roest (immers 1 van de elementen die corrosie bevorderen is een zure omgeving).
Uit eigen proefjes met roestverwijdering op plaat met felsnaden en/of dubbele plaatverbindingen in zuurbad is duidelijk geworden dat alles (!) wegspoelen in dergelijke naden heel erg lastig tot nagenoeg ondoenlijk is…. . 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2023 18:30 #623976 door Niek de Boer
Car-las-center  .  Industrieweg 6 Oost-West-Middelbeers.

groet, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2023 19:56 #623980 door Y Naisas
Dank! Zal ze eens gaan contacteren daar in Middelbeers. 

Vriendelijke groet,

JN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.