Strak zetten gescoopeerd deel

Lees meer
22-11-2022 07:29 - 22-11-2022 07:31 #200970 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Stralen body amazon kostprijs
Kromtrekken bij stralen?  ik denk niet dat er veel verschil in staaldikte en stevigheid is tussen een PV spatbord en een Amazon spatbord. Bij een moderne auto met een plaatdikte van 0,1 mm zou de plaat mogelijk wel kromtrekken.
Op de foto wordt het bovenop de knetterharde coatlaag strakgemaakt en voorbereid voor grondering voor de eindlak.
Het voordeel van een lichtkleurige coatkleur (hier wit) aan de binnenkant van de schermen is dat de schermen aan de binnenkant gemakkelijk schoon te houden zijn en je steeds, ook na heel vele jaren, bevestigen dat alles prima is. Dus geen vieze bitumen of steenslagcoating waar de roest onder kruipt.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2022 09:57 #200973 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Stralen body amazon kostprijs
Krom trekken bij stralen is al naar gelang de ervaring / het geduld (cq het missen ervan) wel degelijk een gevaar, zelfs bij 50er jaren Cadillacs met plaatwerkdiktes waarbij een Volvo uit sardineblikjesplaat gemaakt lijkt te zijn zijn er gevallen waarna de auto zo golvend was dat deze hopeloos verloren was. Verder nog een probleem indien niet volledig gestraald wordt, bijvoorbeeld alleen de raamsponningen: de nieuwe laklagen kunnen op de duur nog iets invallen, dan kan het zo zijn dat men na enige tijd de overgang tussen gestraald en niet bij bepaald licht als "schaduw" ziet.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend Jan Ulderink
  • Berend Jan Ulderink's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
22-11-2022 12:35 #200976 door Berend Jan Ulderink
Beantwoord door Berend Jan Ulderink in topic Stralen body amazon kostprijs
Bedankt voor de tip!

Het idee is om eerst alle grote oppervlakken ( motorkap dak etc.)  tot het blanke staal te schuren. dan de boel wegbrengen naar de straler. je zou ook de blanke oppervlakken kunnen na stralen, zodat de basis het zelfde is. naar mijn mening breng je dan niet zo veel warmte in het staal dan als je de volledige laklaag weg wilt stralen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2022 13:47 - 22-11-2022 13:55 #200979 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Stralen body amazon kostprijs
Ik heb laten stralen/ hitteverzinken en coaten bij metaalreiniging.nl
De onderdelen worden eerst tot 350 graden verwarmd, zodat de oude lak eerst gekraakt wordt. Deze komt dan gemakkelijk los tijdens het stralen. Zo wordt vervorming door stralingshitte ook voor een groot deel voorkomen.  
Niet alle poedercoaters werken hetzelfde, in mijn wijk zit ook een poedercoatbedrijf die alleen met nieuw staal werken, zonder verzinken.
Blank staal kan je tijdelijk beschermen met Fertan. Dit is een zout-zink oplossing die na het drogen met water gespoeld moet worden om het zout weg te wassen.
Goed product als bescherming voor het lakken (mits gespoeld!). Het is niet als eindbescherming bedoeld, maar als onderlaag, het beschermd zonder aflak niet langdurig, maar laat na spoeling met water wel een zeer dun zinklaagje achter op het blanke staal.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2022 15:25 #200980 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Stralen body amazon kostprijs
Mijn straler zei "kom maar als je denkt dat je klaar bent met lassen en je een harde auto hebt". Dat scheelt een lasprimer er weer af stralen of vliegroest die ontstaat tijdens de restauratie. Als na het stralen blijkt dat er toch nog een plekje zit terwijl je dacht dat je klaar was is dat zo aangepakt en kun je door.

Ik heb ook gekozen voor tectyl er zelf afhalen en dak al zo kaal mogelijk maken met afbijt.
Zie 


Daarna is de auto als geheel gestraald 


Zijn de randen en kwetsbare plekken vlamverzinkt


En daarna in ze zink epoxy en daarna in de gewone epoxy gesoten


Vakwerk van Jansen Restorations!
Niet goedkoop, wel heel goed.

Zie ook mijn blogpost  Sparren met Carrosseriebouw Jansen over body restauratie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend Jan Ulderink
  • Berend Jan Ulderink's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
22-11-2022 18:57 #200984 door Berend Jan Ulderink
Beantwoord door Berend Jan Ulderink in topic Stralen body amazon kostprijs
Zo ziet er goed uit!  Vlamverzinken (scooperen) lijkt mij ook goed  om alleen  de kwetsbare plekken hiermee te doen. Zou het nodig zijn om de gehele onderkant te laten scooperen? Zal ook wel een prijskaartje aan hangen! Zal eens kijken wat er in de buurt van Zwolle te vinden is die dat voor een nette prijs klaar krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2022 19:18 - 22-11-2022 19:19 #200985 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Stralen body amazon kostprijs

Mijn straler zei "kom maar als je denkt dat je klaar bent met lassen en je een harde auto hebt". Dat scheelt een lasprimer er weer af stralen of vliegroest die ontstaat tijdens de restauratie. Als na het stralen blijkt dat er toch nog een plekje zit terwijl je dacht dat je klaar was is dat zo aangepakt en kun je door.
Ik heb ook gekozen voor tectyl er zelf afhalen en dak al zo kaal mogelijk maken met afbijt.
Daarna is de auto als geheel gestraald 
Zijn de randen en kwetsbare plekken vlamverzinkt
En daarna in ze zink epoxy en daarna in de gewone epoxy gespoten
Vakwerk van Jansen Restorations!
Niet goedkoop, wel heel goed.

Zie ook mijn blogpost  Sparren met Carrosseriebouw Jansen over body restauratie
Na dit soort van behandeling  zullen er over 100 jaar toch ook nog enkele overgebleven Amazon's rondrijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2022 22:36 #200987 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Strak zetten gescoopeerd deel
Klinkt als zeer gedegen aanpak. Je hoort verschillende verhalen over gescoopeerde gedeelten. Zo zou de afwerking vrij ruw zijn waardoor je relatief veel (spuit)plamuur moeten gebruiken om t strak te krijgen. Daarnaast hoor je verhalen dat lak laag uiteindelijk inzakt op deze ondergrond dus aftekening. Ben erg benieuwd of je hier ook last van had / naar reactie uit de praktijk. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2022 07:59 #200990 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Strak zetten gescoopeerd deel
Eindresultaat was ik zeer content over 

Maar goed, er zat dus ook nog wel het nodige tussen het vlamverzinken en de (spuit)plamuur.
Na het schooperen is er zink epoxy op gekomen en daarna nog een gewone expoxy. 
Dat was de basis voor het strakmaken.
Het vlamverzinken is alleen nodig op kwetsbare randen, niet de grote vlakken. Die worden wel afdoende beschermd door de zink epoxy (en aan de onderkant met bodyschutz).

Het stralen, vlamverzinken en zink epoxy valt overigens nog mee qua kosten als je nagaat dat dat de basis legt voor behoud.
De echte kosten gingen zitten in strakmaken.
Je kunt eens informeren bij Jansen Restorations www.jansenrestorations.com , ze zitten in Wesepe dus prima te doen vanuit Zwolle.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend Jan Ulderink
  • Berend Jan Ulderink's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
23-11-2022 12:37 #200992 door Berend Jan Ulderink
Beantwoord door Berend Jan Ulderink in topic Strak zetten gescoopeerd deel
Hallo Lars,

bedankt voor de info, Wesepe is inderdaad te doen. zal eens contact met ze opnemen en kijken wat er mogelijk is. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.