- Berichten: 260
Strak zetten gescoopeerd deel
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
Op de foto wordt het bovenop de knetterharde coatlaag strakgemaakt en voorbereid voor grondering voor de eindlak.
Het voordeel van een lichtkleurige coatkleur (hier wit) aan de binnenkant van de schermen is dat de schermen aan de binnenkant gemakkelijk schoon te houden zijn en je steeds, ook na heel vele jaren, bevestigen dat alles prima is. Dus geen vieze bitumen of steenslagcoating waar de roest onder kruipt.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Berend Jan Ulderink
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 25
Het idee is om eerst alle grote oppervlakken ( motorkap dak etc.) tot het blanke staal te schuren. dan de boel wegbrengen naar de straler. je zou ook de blanke oppervlakken kunnen na stralen, zodat de basis het zelfde is. naar mijn mening breng je dan niet zo veel warmte in het staal dan als je de volledige laklaag weg wilt stralen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 260
De onderdelen worden eerst tot 350 graden verwarmd, zodat de oude lak eerst gekraakt wordt. Deze komt dan gemakkelijk los tijdens het stralen. Zo wordt vervorming door stralingshitte ook voor een groot deel voorkomen.
Niet alle poedercoaters werken hetzelfde, in mijn wijk zit ook een poedercoatbedrijf die alleen met nieuw staal werken, zonder verzinken.
Blank staal kan je tijdelijk beschermen met Fertan. Dit is een zout-zink oplossing die na het drogen met water gespoeld moet worden om het zout weg te wassen.
Goed product als bescherming voor het lakken (mits gespoeld!). Het is niet als eindbescherming bedoeld, maar als onderlaag, het beschermd zonder aflak niet langdurig, maar laat na spoeling met water wel een zeer dun zinklaagje achter op het blanke staal.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Ik heb ook gekozen voor tectyl er zelf afhalen en dak al zo kaal mogelijk maken met afbijt.
Zie
Daarna is de auto als geheel gestraald
Zijn de randen en kwetsbare plekken vlamverzinkt
En daarna in ze zink epoxy en daarna in de gewone epoxy gesoten
Vakwerk van Jansen Restorations!
Niet goedkoop, wel heel goed.
Zie ook mijn blogpost Sparren met Carrosseriebouw Jansen over body restauratie
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Berend Jan Ulderink
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 25
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 260
Na dit soort van behandeling zullen er over 100 jaar toch ook nog enkele overgebleven Amazon's rondrijden.Mijn straler zei "kom maar als je denkt dat je klaar bent met lassen en je een harde auto hebt". Dat scheelt een lasprimer er weer af stralen of vliegroest die ontstaat tijdens de restauratie. Als na het stralen blijkt dat er toch nog een plekje zit terwijl je dacht dat je klaar was is dat zo aangepakt en kun je door.
Ik heb ook gekozen voor tectyl er zelf afhalen en dak al zo kaal mogelijk maken met afbijt.
Daarna is de auto als geheel gestraald
Zijn de randen en kwetsbare plekken vlamverzinkt
En daarna in ze zink epoxy en daarna in de gewone epoxy gespoten
Vakwerk van Jansen Restorations!
Niet goedkoop, wel heel goed.
Zie ook mijn blogpost Sparren met Carrosseriebouw Jansen over body restauratie
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Maar goed, er zat dus ook nog wel het nodige tussen het vlamverzinken en de (spuit)plamuur.
Na het schooperen is er zink epoxy op gekomen en daarna nog een gewone expoxy.
Dat was de basis voor het strakmaken.
Het vlamverzinken is alleen nodig op kwetsbare randen, niet de grote vlakken. Die worden wel afdoende beschermd door de zink epoxy (en aan de onderkant met bodyschutz).
Het stralen, vlamverzinken en zink epoxy valt overigens nog mee qua kosten als je nagaat dat dat de basis legt voor behoud.
De echte kosten gingen zitten in strakmaken.
Je kunt eens informeren bij Jansen Restorations www.jansenrestorations.com , ze zitten in Wesepe dus prima te doen vanuit Zwolle.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Berend Jan Ulderink
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 25
bedankt voor de info, Wesepe is inderdaad te doen. zal eens contact met ze opnemen en kijken wat er mogelijk is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.