- Berichten: 306
Strak zetten gescoopeerd deel
- P. Hanot
- Elite lid
-
Minder
Meer
22-11-2022 07:29 - 22-11-2022 07:31 #200970
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Stralen body amazon kostprijs
Kromtrekken bij stralen? ik denk niet dat er veel verschil in staaldikte en stevigheid is tussen een PV spatbord en een Amazon spatbord. Bij een moderne auto met een plaatdikte van 0,1 mm zou de plaat mogelijk wel kromtrekken.
Op de foto wordt het bovenop de knetterharde coatlaag strakgemaakt en voorbereid voor grondering voor de eindlak.
Het voordeel van een lichtkleurige coatkleur (hier wit) aan de binnenkant van de schermen is dat de schermen aan de binnenkant gemakkelijk schoon te houden zijn en je steeds, ook na heel vele jaren, bevestigen dat alles prima is. Dus geen vieze bitumen of steenslagcoating waar de roest onder kruipt.
Op de foto wordt het bovenop de knetterharde coatlaag strakgemaakt en voorbereid voor grondering voor de eindlak.
Het voordeel van een lichtkleurige coatkleur (hier wit) aan de binnenkant van de schermen is dat de schermen aan de binnenkant gemakkelijk schoon te houden zijn en je steeds, ook na heel vele jaren, bevestigen dat alles prima is. Dus geen vieze bitumen of steenslagcoating waar de roest onder kruipt.
Laatst bewerkt 22-11-2022 07:31 door P. Hanot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2130
22-11-2022 09:57 #200973
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Stralen body amazon kostprijs
Krom trekken bij stralen is al naar gelang de ervaring / het geduld (cq het missen ervan) wel degelijk een gevaar, zelfs bij 50er jaren Cadillacs met plaatwerkdiktes waarbij een Volvo uit sardineblikjesplaat gemaakt lijkt te zijn zijn er gevallen waarna de auto zo golvend was dat deze hopeloos verloren was. Verder nog een probleem indien niet volledig gestraald wordt, bijvoorbeeld alleen de raamsponningen: de nieuwe laklagen kunnen op de duur nog iets invallen, dan kan het zo zijn dat men na enige tijd de overgang tussen gestraald en niet bij bepaald licht als "schaduw" ziet.
groeten,
Rudi
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Berend Jan Ulderink
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 40
22-11-2022 12:35 #200976
door Berend Jan Ulderink
Beantwoord door Berend Jan Ulderink in topic Stralen body amazon kostprijs
Bedankt voor de tip!
Het idee is om eerst alle grote oppervlakken ( motorkap dak etc.) tot het blanke staal te schuren. dan de boel wegbrengen naar de straler. je zou ook de blanke oppervlakken kunnen na stralen, zodat de basis het zelfde is. naar mijn mening breng je dan niet zo veel warmte in het staal dan als je de volledige laklaag weg wilt stralen.
Het idee is om eerst alle grote oppervlakken ( motorkap dak etc.) tot het blanke staal te schuren. dan de boel wegbrengen naar de straler. je zou ook de blanke oppervlakken kunnen na stralen, zodat de basis het zelfde is. naar mijn mening breng je dan niet zo veel warmte in het staal dan als je de volledige laklaag weg wilt stralen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 306
22-11-2022 13:47 - 22-11-2022 13:55 #200979
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Stralen body amazon kostprijs
Ik heb laten stralen/ hitteverzinken en coaten bij metaalreiniging.nl
De onderdelen worden eerst tot 350 graden verwarmd, zodat de oude lak eerst gekraakt wordt. Deze komt dan gemakkelijk los tijdens het stralen. Zo wordt vervorming door stralingshitte ook voor een groot deel voorkomen.
Niet alle poedercoaters werken hetzelfde, in mijn wijk zit ook een poedercoatbedrijf die alleen met nieuw staal werken, zonder verzinken.
Blank staal kan je tijdelijk beschermen met Fertan. Dit is een zout-zink oplossing die na het drogen met water gespoeld moet worden om het zout weg te wassen.
Goed product als bescherming voor het lakken (mits gespoeld!). Het is niet als eindbescherming bedoeld, maar als onderlaag, het beschermd zonder aflak niet langdurig, maar laat na spoeling met water wel een zeer dun zinklaagje achter op het blanke staal.
De onderdelen worden eerst tot 350 graden verwarmd, zodat de oude lak eerst gekraakt wordt. Deze komt dan gemakkelijk los tijdens het stralen. Zo wordt vervorming door stralingshitte ook voor een groot deel voorkomen.
Niet alle poedercoaters werken hetzelfde, in mijn wijk zit ook een poedercoatbedrijf die alleen met nieuw staal werken, zonder verzinken.
Blank staal kan je tijdelijk beschermen met Fertan. Dit is een zout-zink oplossing die na het drogen met water gespoeld moet worden om het zout weg te wassen.
Goed product als bescherming voor het lakken (mits gespoeld!). Het is niet als eindbescherming bedoeld, maar als onderlaag, het beschermd zonder aflak niet langdurig, maar laat na spoeling met water wel een zeer dun zinklaagje achter op het blanke staal.
Laatst bewerkt 22-11-2022 13:55 door P. Hanot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-11-2022 15:25 #200980
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Stralen body amazon kostprijs
Mijn straler zei "kom maar als je denkt dat je klaar bent met lassen en je een harde auto hebt". Dat scheelt een lasprimer er weer af stralen of vliegroest die ontstaat tijdens de restauratie. Als na het stralen blijkt dat er toch nog een plekje zit terwijl je dacht dat je klaar was is dat zo aangepakt en kun je door.
Ik heb ook gekozen voor tectyl er zelf afhalen en dak al zo kaal mogelijk maken met afbijt.
Zie
Daarna is de auto als geheel gestraald
Zijn de randen en kwetsbare plekken vlamverzinkt
En daarna in ze zink epoxy en daarna in de gewone epoxy gesoten
Vakwerk van Jansen Restorations!
Niet goedkoop, wel heel goed.
Zie ook mijn blogpost Sparren met Carrosseriebouw Jansen over body restauratie
Ik heb ook gekozen voor tectyl er zelf afhalen en dak al zo kaal mogelijk maken met afbijt.
Zie
Daarna is de auto als geheel gestraald
Zijn de randen en kwetsbare plekken vlamverzinkt
En daarna in ze zink epoxy en daarna in de gewone epoxy gesoten
Vakwerk van Jansen Restorations!
Niet goedkoop, wel heel goed.
Zie ook mijn blogpost Sparren met Carrosseriebouw Jansen over body restauratie
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Berend Jan Ulderink
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 40
22-11-2022 18:57 #200984
door Berend Jan Ulderink
Beantwoord door Berend Jan Ulderink in topic Stralen body amazon kostprijs
Zo ziet er goed uit! Vlamverzinken (scooperen) lijkt mij ook goed om alleen de kwetsbare plekken hiermee te doen. Zou het nodig zijn om de gehele onderkant te laten scooperen? Zal ook wel een prijskaartje aan hangen! Zal eens kijken wat er in de buurt van Zwolle te vinden is die dat voor een nette prijs klaar krijgt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 306
22-11-2022 19:18 - 22-11-2022 19:19 #200985
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Stralen body amazon kostprijs
Na dit soort van behandeling zullen er over 100 jaar toch ook nog enkele overgebleven Amazon's rondrijden.Mijn straler zei "kom maar als je denkt dat je klaar bent met lassen en je een harde auto hebt". Dat scheelt een lasprimer er weer af stralen of vliegroest die ontstaat tijdens de restauratie. Als na het stralen blijkt dat er toch nog een plekje zit terwijl je dacht dat je klaar was is dat zo aangepakt en kun je door.
Ik heb ook gekozen voor tectyl er zelf afhalen en dak al zo kaal mogelijk maken met afbijt.
Daarna is de auto als geheel gestraald
Zijn de randen en kwetsbare plekken vlamverzinkt
En daarna in ze zink epoxy en daarna in de gewone epoxy gespoten
Vakwerk van Jansen Restorations!
Niet goedkoop, wel heel goed.
Zie ook mijn blogpost Sparren met Carrosseriebouw Jansen over body restauratie
Laatst bewerkt 22-11-2022 19:19 door P. Hanot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 113
22-11-2022 22:36 #200987
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Strak zetten gescoopeerd deel
Klinkt als zeer gedegen aanpak. Je hoort verschillende verhalen over gescoopeerde gedeelten. Zo zou de afwerking vrij ruw zijn waardoor je relatief veel (spuit)plamuur moeten gebruiken om t strak te krijgen. Daarnaast hoor je verhalen dat lak laag uiteindelijk inzakt op deze ondergrond dus aftekening. Ben erg benieuwd of je hier ook last van had / naar reactie uit de praktijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-11-2022 07:59 #200990
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Strak zetten gescoopeerd deel
Eindresultaat was ik zeer content over
Maar goed, er zat dus ook nog wel het nodige tussen het vlamverzinken en de (spuit)plamuur.
Na het schooperen is er zink epoxy op gekomen en daarna nog een gewone expoxy.
Dat was de basis voor het strakmaken.
Het vlamverzinken is alleen nodig op kwetsbare randen, niet de grote vlakken. Die worden wel afdoende beschermd door de zink epoxy (en aan de onderkant met bodyschutz).
Het stralen, vlamverzinken en zink epoxy valt overigens nog mee qua kosten als je nagaat dat dat de basis legt voor behoud.
De echte kosten gingen zitten in strakmaken.
Je kunt eens informeren bij Jansen Restorations www.jansenrestorations.com , ze zitten in Wesepe dus prima te doen vanuit Zwolle.
Maar goed, er zat dus ook nog wel het nodige tussen het vlamverzinken en de (spuit)plamuur.
Na het schooperen is er zink epoxy op gekomen en daarna nog een gewone expoxy.
Dat was de basis voor het strakmaken.
Het vlamverzinken is alleen nodig op kwetsbare randen, niet de grote vlakken. Die worden wel afdoende beschermd door de zink epoxy (en aan de onderkant met bodyschutz).
Het stralen, vlamverzinken en zink epoxy valt overigens nog mee qua kosten als je nagaat dat dat de basis legt voor behoud.
De echte kosten gingen zitten in strakmaken.
Je kunt eens informeren bij Jansen Restorations www.jansenrestorations.com , ze zitten in Wesepe dus prima te doen vanuit Zwolle.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Berend Jan Ulderink
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 40
23-11-2022 12:37 #200992
door Berend Jan Ulderink
Beantwoord door Berend Jan Ulderink in topic Strak zetten gescoopeerd deel
Hallo Lars,
bedankt voor de info, Wesepe is inderdaad te doen. zal eens contact met ze opnemen en kijken wat er mogelijk is.
bedankt voor de info, Wesepe is inderdaad te doen. zal eens contact met ze opnemen en kijken wat er mogelijk is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.